[ویکی نور] پرسمان علوم قرآنی. «پرسمان علوم قرآنی» تألیف سید محمد حسن جواهری به زبان فارسی در سال 1381ش تدوین شده است. پاسخی مقدماتی به این پرسش است که برای تحکیم ارتباط با قرآن از کجا و چگونه باید آغاز کرد؟! در این مجموعه ضمن ارائه مباحث بصورت موضوعی و با چینش منطقی، از قالب «پرسش و پاسخ» استفاده شد؛ همچنین سیر بازنگری و هموار نمودن آنها، براساس آیین نامه مصوب «مرکز فرهنگ و معارف قرآن» انجام و در موارد اختلافی، آرای مشهور و مقبول جامعه قرآن پژوه بر آراءی متفرد ترجیح داده شده است .
پیرامون هشت محور اصلی و خلال فصول، مسائل متنوعی از علوم قرآنی بررسی شده است.
اختلاف سطح علمی، تفاوت سنی و تنوع پرسشگران، محققان را ملزم ساخته که پاسخها به توجه به ویژگی پرسش گران سامان یابد؛
گاهی به زبان ساده و بیانی عامیانه، پاسخها را فهم پذیر ساخته و زمانی علمی و تخصصی، با این حال در تدوین این مجموعه سعی بر این شده که پاسخ ها تا حد امکان یکدست باشند. وصول به نظمی منطقی و تدوینی آرمانی با توجه به اهداف این مجموعه، کاری بس دشوار است که این مهم با حساسیت فراوان و فعالیتهای کارشناسانه تا حد امکان تأمین گردیده است.
در این تدوین علاوه بر پاسخ گویی به شبه ها و پرسش های گسترده سعی در ارائه گزارشی از تلاش محققان برای راه یابی به پاسخی گویا و منطبق با سطح علمی، ویژگی های سنی، فضای روحی و نیازهای عاطفی پرسشگر می باشد. ممکن است مستند، یا متن ارجاعی برخی از پاسخ ها در نگاه فرزانگان و استادان با کاستی هایی همراه باشد. این ملاحظات از نگاه ناظران علمی نیز دور نمانده، امّا با توجّه به سطح مخاطبان و اصولی که می بایست در پاسخ دهی رعایت شود. این پاسخ ها برای ارسال به پرسشگر و نیز انتشار آن برای عموم، مناسب ارزیابی شده است. عطوفت، شیوایی، اتقان، سادگی، اختصار، استناد و نیز ارجاع پرسش گر به نوشته های قابل فهم و در دسترس، مورد توجه در مسیر شکل گیری این پاسخ هاست.
در مقدمه آمده است: «معارف قرآنی» کاملاً با مطالب درونی قرآن و محتوای آن کار داشته و یک نوع تفسیر موضوعی به شمار می رود.
پیرامون هشت محور اصلی و خلال فصول، مسائل متنوعی از علوم قرآنی بررسی شده است.
اختلاف سطح علمی، تفاوت سنی و تنوع پرسشگران، محققان را ملزم ساخته که پاسخها به توجه به ویژگی پرسش گران سامان یابد؛
گاهی به زبان ساده و بیانی عامیانه، پاسخها را فهم پذیر ساخته و زمانی علمی و تخصصی، با این حال در تدوین این مجموعه سعی بر این شده که پاسخ ها تا حد امکان یکدست باشند. وصول به نظمی منطقی و تدوینی آرمانی با توجه به اهداف این مجموعه، کاری بس دشوار است که این مهم با حساسیت فراوان و فعالیتهای کارشناسانه تا حد امکان تأمین گردیده است.
در این تدوین علاوه بر پاسخ گویی به شبه ها و پرسش های گسترده سعی در ارائه گزارشی از تلاش محققان برای راه یابی به پاسخی گویا و منطبق با سطح علمی، ویژگی های سنی، فضای روحی و نیازهای عاطفی پرسشگر می باشد. ممکن است مستند، یا متن ارجاعی برخی از پاسخ ها در نگاه فرزانگان و استادان با کاستی هایی همراه باشد. این ملاحظات از نگاه ناظران علمی نیز دور نمانده، امّا با توجّه به سطح مخاطبان و اصولی که می بایست در پاسخ دهی رعایت شود. این پاسخ ها برای ارسال به پرسشگر و نیز انتشار آن برای عموم، مناسب ارزیابی شده است. عطوفت، شیوایی، اتقان، سادگی، اختصار، استناد و نیز ارجاع پرسش گر به نوشته های قابل فهم و در دسترس، مورد توجه در مسیر شکل گیری این پاسخ هاست.
در مقدمه آمده است: «معارف قرآنی» کاملاً با مطالب درونی قرآن و محتوای آن کار داشته و یک نوع تفسیر موضوعی به شمار می رود.
[ویکی فقه] پرسمان علوم قرآنی (کتاب). «پرسمان علوم قرآنی» تالیف سیدمحمدحسن جواهری به زبان فارسی در سال ۱۳۸۱ ش تدوین شده است.
پاسخی مقدماتی به این پرسش است که برای تحکیم ارتباط با قرآن از کجا و چگونه باید آغاز کرد؟! در این مجموعه ضمن ارائه مباحث بصورت موضوعی و با چینش منطقی، از قالب «پرسش و پاسخ» استفاده شد؛ همچنین سیر بازنگری و هموار نمودن آنها، براساس آیین نامه مصوب «مرکز فرهنگ و معارف قرآن» انجام و در موارد اختلافی، آرای مشهور و مقبول جامعه قرآن پژوه بر آراءی متفرد ترجیح داده شده است.
ساختارو ویژگیها
پیرامون هشت محور اصلی و خلال فصول، مسائل متنوعی از علوم قرآنی بررسی شده است. اختلاف سطح علمی، تفاوت سنی و تنوع پرسشگران، محققان را ملزم ساخته که پاسخها به توجه به ویژگی پرسش گران سامان یابد؛ گاهی به زبان ساده و بیانی عامیانه، پاسخها را فهم پذیر ساخته و زمانی علمی و تخصصی، با این حال در تدوین این مجموعه سعی بر این شده که پاسخ ها تا حد امکان یکدست باشند. وصول به نظمی منطقی و تدوینی آرمانی با توجه به اهداف این مجموعه، کاری بس دشوار است که این مهم با حساسیت فراوان و فعالیتهای کارشناسانه تا حد امکان تامین گردیده است. در این تدوین علاوه بر پاسخ گویی به شبه ها و پرسش های گسترده سعی در ارائه گزارشی از تلاش محققان برای راه یابی به پاسخی گویا و منطبق با سطح علمی، ویژگی های سنی، فضای روحی و نیازهای عاطفی پرسشگر می باشد. ممکن است مستند، یا متن ارجاعی برخی از پاسخ ها در نگاه فرزانگان و استادان با کاستی هایی همراه باشد. این ملاحظات از نگاه ناظران علمی نیز دور نمانده، اما با توجه به سطح مخاطبان و اصولی که می بایست در پاسخ دهی رعایت شود. این پاسخ ها برای ارسال به پرسشگر و نیز انتشار آن برای عموم، مناسب ارزیابی شده است. عطوفت، شیوایی، اتقان، سادگی، اختصار، استناد و نیز ارجاع پرسش گر به نوشته های قابل فهم و در دسترس، مورد توجه در مسیر شکل گیری این پاسخ هاست.
گزارش محتوا
در مقدمه آمده است: «معارف قرآنی» کاملا با مطالب درونی قرآن و محتوای آن کار داشته و یک نوع تفسیر موضوعی به شمار می رود. «علوم قرآنی» شامل مجموعه ای از علوم و معارف مربوط به قرآن است که به طور خاص در خدمت فهم قرآن می باشد. این اصطلاح در قرن پنجم و ششم پدید آمده و علم تفسیر که تا آن زمان، علمی از علوم قرآنی به شمار می آمد از آن جدا شد، نزول قرآن به زبان عربی با توجه به عرب زبان بودن پیامبر و مخاطبان اولیه اش امری طبیعی به نظر می رسد و اگر به زبان دیگر نازل می شد باید سؤال می شد که چرا عربی نازل نشد؟! در ادامه، فضائل و آثار قرائت قرآن، نظریات دانشمندان غربی درباره عظمت خدا ، احترام به قرآن، جایگاه آن در روایات بیان شده و تاریخ قرآن، اقسام وحی و فرق قرآن با حدیث قدسی بررسی می شود. نزول تدریجی قرآن طی ۲۳ سال بعثت تا رحلت رسول اکرم صلی الله علیه و آله وسلّم در مناسبت ها و پیشامدهای مختلف و به طور پراکنده بوده است و نزول دوباره سوره حمد دلیل بر اهمیت فوق العاده و عظمت محتوایی آن است. تقسیم قرآن به سی جزء و هر جزء به چهار حزب، از دوران « حجاج » به منظور تسهیل در امر تدریس و فراگیری قرآن انجام گرفته است. بحث جزء سوره بودن «بسم الله» و اختلاف شیعه و سنی را مطرح و نکاتی راجع به مصحف علی و فاطمه علیهما السلام ذکر می شود. رسم الخط، اعراب گذاری، قرائات سبعه مورد بحث واقع میشود. اعجاز ، ادله عقلی و روایات، قرآن را تحریف ناپذیر دانسته، تصویری کوچک و کلی از اعجاز قرآن همراه با نمونه هایی از آن ارائه میشود. جامعیت امری نسبی دانسته شده و در مورد قرآن جامعیت برای هدایت بشر است. ناسخ و منسوخ ، محکم و متشابه ، تفسیر و تاویل و فرق آن دو، تفاسیر معروف و روش های آنها، و تفسیرهای اجتماعی ذکر می شود. تفسیر به رای شامل تفسیر جاهلانه نسبت به اصل محتوا، تفسیر جاهلانه نسبت به اراده جدی متکلم و اسناد محتوا به او و تفسیر غافلانه نسبت به اصل محتوا و اراده جدی متکلم دانسته می شود. در آخر شرایط مفسر ذکر میگردد.
وضعیت کتاب
...
پاسخی مقدماتی به این پرسش است که برای تحکیم ارتباط با قرآن از کجا و چگونه باید آغاز کرد؟! در این مجموعه ضمن ارائه مباحث بصورت موضوعی و با چینش منطقی، از قالب «پرسش و پاسخ» استفاده شد؛ همچنین سیر بازنگری و هموار نمودن آنها، براساس آیین نامه مصوب «مرکز فرهنگ و معارف قرآن» انجام و در موارد اختلافی، آرای مشهور و مقبول جامعه قرآن پژوه بر آراءی متفرد ترجیح داده شده است.
ساختارو ویژگیها
پیرامون هشت محور اصلی و خلال فصول، مسائل متنوعی از علوم قرآنی بررسی شده است. اختلاف سطح علمی، تفاوت سنی و تنوع پرسشگران، محققان را ملزم ساخته که پاسخها به توجه به ویژگی پرسش گران سامان یابد؛ گاهی به زبان ساده و بیانی عامیانه، پاسخها را فهم پذیر ساخته و زمانی علمی و تخصصی، با این حال در تدوین این مجموعه سعی بر این شده که پاسخ ها تا حد امکان یکدست باشند. وصول به نظمی منطقی و تدوینی آرمانی با توجه به اهداف این مجموعه، کاری بس دشوار است که این مهم با حساسیت فراوان و فعالیتهای کارشناسانه تا حد امکان تامین گردیده است. در این تدوین علاوه بر پاسخ گویی به شبه ها و پرسش های گسترده سعی در ارائه گزارشی از تلاش محققان برای راه یابی به پاسخی گویا و منطبق با سطح علمی، ویژگی های سنی، فضای روحی و نیازهای عاطفی پرسشگر می باشد. ممکن است مستند، یا متن ارجاعی برخی از پاسخ ها در نگاه فرزانگان و استادان با کاستی هایی همراه باشد. این ملاحظات از نگاه ناظران علمی نیز دور نمانده، اما با توجه به سطح مخاطبان و اصولی که می بایست در پاسخ دهی رعایت شود. این پاسخ ها برای ارسال به پرسشگر و نیز انتشار آن برای عموم، مناسب ارزیابی شده است. عطوفت، شیوایی، اتقان، سادگی، اختصار، استناد و نیز ارجاع پرسش گر به نوشته های قابل فهم و در دسترس، مورد توجه در مسیر شکل گیری این پاسخ هاست.
گزارش محتوا
در مقدمه آمده است: «معارف قرآنی» کاملا با مطالب درونی قرآن و محتوای آن کار داشته و یک نوع تفسیر موضوعی به شمار می رود. «علوم قرآنی» شامل مجموعه ای از علوم و معارف مربوط به قرآن است که به طور خاص در خدمت فهم قرآن می باشد. این اصطلاح در قرن پنجم و ششم پدید آمده و علم تفسیر که تا آن زمان، علمی از علوم قرآنی به شمار می آمد از آن جدا شد، نزول قرآن به زبان عربی با توجه به عرب زبان بودن پیامبر و مخاطبان اولیه اش امری طبیعی به نظر می رسد و اگر به زبان دیگر نازل می شد باید سؤال می شد که چرا عربی نازل نشد؟! در ادامه، فضائل و آثار قرائت قرآن، نظریات دانشمندان غربی درباره عظمت خدا ، احترام به قرآن، جایگاه آن در روایات بیان شده و تاریخ قرآن، اقسام وحی و فرق قرآن با حدیث قدسی بررسی می شود. نزول تدریجی قرآن طی ۲۳ سال بعثت تا رحلت رسول اکرم صلی الله علیه و آله وسلّم در مناسبت ها و پیشامدهای مختلف و به طور پراکنده بوده است و نزول دوباره سوره حمد دلیل بر اهمیت فوق العاده و عظمت محتوایی آن است. تقسیم قرآن به سی جزء و هر جزء به چهار حزب، از دوران « حجاج » به منظور تسهیل در امر تدریس و فراگیری قرآن انجام گرفته است. بحث جزء سوره بودن «بسم الله» و اختلاف شیعه و سنی را مطرح و نکاتی راجع به مصحف علی و فاطمه علیهما السلام ذکر می شود. رسم الخط، اعراب گذاری، قرائات سبعه مورد بحث واقع میشود. اعجاز ، ادله عقلی و روایات، قرآن را تحریف ناپذیر دانسته، تصویری کوچک و کلی از اعجاز قرآن همراه با نمونه هایی از آن ارائه میشود. جامعیت امری نسبی دانسته شده و در مورد قرآن جامعیت برای هدایت بشر است. ناسخ و منسوخ ، محکم و متشابه ، تفسیر و تاویل و فرق آن دو، تفاسیر معروف و روش های آنها، و تفسیرهای اجتماعی ذکر می شود. تفسیر به رای شامل تفسیر جاهلانه نسبت به اصل محتوا، تفسیر جاهلانه نسبت به اراده جدی متکلم و اسناد محتوا به او و تفسیر غافلانه نسبت به اصل محتوا و اراده جدی متکلم دانسته می شود. در آخر شرایط مفسر ذکر میگردد.
وضعیت کتاب
...
wikifeqh: پرسمان_علوم_قرآنی _(کتاب)