پرسبرگر امریک

دانشنامه آزاد فارسی

پِرِسْبِرگر، امریک (۱۹۰۲ـ۱۹۸۸)(Pressburger, Emeric)
(نام اصلی: ایمره یوژف پرسبرگر) تهیه کننده، فیلم نامه نویس، و رمان نویس مجار. در سینمای آلمان، فرانسه، و انگلستان کار کرد و از ۱۹۴۲ تا ۱۹۵۶ با همکاری مایکل پاول چهارده فیلم در انگلستان ساخت، ازجمله زندگی و مرگ سرهنگ بلیمپ (۱۹۴۳)، حکایتی از کَنتربری (۱۹۴۴)، و کفش های قرمز (۱۹۴۸)، که همه از آثار کلاسیک سینمای این کشور به شمار می آیند. پرسبرگر و پاول نخست در فیلم جاسوس سیاه پوش (۱۹۳۹) همکاری و سپس در ۱۹۴۲ شرکت فیلم سازی آرچرز را تأ سیس کردند. شراکت این دو شامل همکاریِ صمیمانه در زمینه های گوناگون بود و در بیشتر فیلم ها تهیه کنندگی، فیلم نامه نویسی، و کارگردانی را باهم انجام می دادند، ولی درواقع پرسبرگر پرداخت فیلم نامه و پاول کارگردانی فیلم را برعهده داشت. از ویژگی های درخور توجه بسیاری از فیلم های آنان، نمایش دلپذیر عادات عجیب انسان است و دیگری نوعی عرفان که روایت هایشان از آن آکنده است. یگانه اثر پرسبرگر در مقام کارگردان دو تا بود دو تا نبود (۱۹۵۳) است و برای داستان فیلم مدار چهل ونه درجه (۱۹۴۱) برندۀ جایزۀ اسکار شد. از دیگر فیلم های اوست: می دانم کجا می روم» (۱۹۴۵)، مسئلۀ مرگ و زندگی (۱۹۴۶)، نرگس سیاه(۱۹۴۷)، و افسانه های هوفمان(۱۹۵۱). برخی از رمان های او عبارت اند از کشتن موش در یکشنبه(۱۹۶۱)، که فرد زینه مانفیلم اسب کهر را بنگر(۱۹۶۴) را بر اساس آن ساخت؛ و مرواریدهای شیشه ای (۱۹۶۶).

پیشنهاد کاربران

بپرس