پرت اند ویتنی اف - ۱۰۰ یک موتور توربوفن دارای پس سوز است که توسط شرکت پرت اند ویتنی ساخته شده و در هواپیماهای اف - ۱۵ ایگل و اف - ۱۶ فالکن به کار می رود. تاکنون بیش از ۶۹۰۰ عدد از انواع موتور اف۱۰۰ ساخته شده است و این موتور در مجموع بیش از ۱۶ میلیون ساعت پرواز را تجربه کرده است. [ ۱]
در سال ۱۹۶۷ نیروی دریایی و هوایی آمریکا به طور مشترک درخواست یک موتور توانمند برای هواپیمای اف - ۱۴ تامکت نیروی دریایی و پروژهٔ اف - ایکس نیروی هوایی را به وزارت دفاع ارائه دادند. پروژهٔ اف - ایکس یک برنامهٔ موازی برای ساخت جنگندهٔ ویژهٔ نیروی هوایی بود که درنهایت در سال ۱۹۷۰ به ساخت اف - ۱۵ ایگل منتهی شد. به منظور تأمین موتور این دو هواپیما، مناقصه ای بین شرکت پرت اند ویتنی و جنرال الکتریک برگزار شد و هر دو شرکت موتورهای خود را بعنوان نمونه به صنایع دفاع آمریکا ارائه دادند. نیروی هوایی آمریکا برای تولید یک موتور قابل اعتماد، مدت زمان ۱۸ ماه محدودیت زمانی تعیین کرد. درنهایت نیروی هوایی موتور پرت اند ویتنی اف۱۰۰ را برگزید و ثمرهٔ این انتخاب یک قرارداد بزرگ بین شرکت پرت اند ویتنی و نیروی هوایی آمریکا در سال ۱۹۷۰ شد. نیروی هوایی موتور F - 100 - PW - ۱۰۰ و نیروی دریایی نیز موتوری با نام F401 - PW - ۴۰۰ سفارش دادند؛ ولی پس از چندی، نیروی دریایی سفارش خود را پس گرفت و موتور پرت اند ویتنی تی اف۳۰ را که قبلا در بمب افکن اف - ۱۱۱ استفاده شده بود برای اف - ۱۴ تامکت خود برگزید. [ ۲]
مدل اف - ۱۰۰ - پی دابلیو - ۱۰۰ برای نخستین بار بر روی یک اف - ۱۵ ایگل نصب شد و در سال ۱۹۷۲ پرواز کرد. بیشینهٔ رانش این موتور، ۱۰۶/۴ کیلونیوتون با پس سوز بود. به دلیل ساختار پیچیده اش در نخستین روزهای خدمت مشکلات بسیار زیادی از این موتور مشاهده شد. این مشکلات شامل خرابی های پیاپی، واماندگی، و سخت روشن شدن پس سوز بوده است. سخت روشن شدن پس سوز به این دلیل بود که با روشن ماندن موتور در حالت عادی، سامانهٔ پس سوز توان غلبه بر فشار موتور را نداشته است. همچنین در نخستین جت های توربوفن بزرگ شامل همین مدل، موجهای فشار بالا باعث می شدند که موتور با واماندگی کمپرسور روبرو شود. گرچه در نهایت این مشکل در مدل PW - ۲۲۰ برطرف شد و این بروزرسانی کماکان در نیروی هوایی آمریکا درحال خدمت کردن است. [ ۳] مدل PW - ۱۰۰ یکی از گزینه ها برای اف - ۱۵ ایگل بود و امروزه تنها در اف - ۱۵ ایگل که در گذشته ساخته شده بودند به کار می رود. این موتور دیگر تولید نیز نمی شود. امروزه حتی در اف - ۱۵های جدید نیز گزینهٔ دیگری با نام PW - ۲۲۰ و PW - ۲۲۹ نصب می شود.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفدر سال ۱۹۶۷ نیروی دریایی و هوایی آمریکا به طور مشترک درخواست یک موتور توانمند برای هواپیمای اف - ۱۴ تامکت نیروی دریایی و پروژهٔ اف - ایکس نیروی هوایی را به وزارت دفاع ارائه دادند. پروژهٔ اف - ایکس یک برنامهٔ موازی برای ساخت جنگندهٔ ویژهٔ نیروی هوایی بود که درنهایت در سال ۱۹۷۰ به ساخت اف - ۱۵ ایگل منتهی شد. به منظور تأمین موتور این دو هواپیما، مناقصه ای بین شرکت پرت اند ویتنی و جنرال الکتریک برگزار شد و هر دو شرکت موتورهای خود را بعنوان نمونه به صنایع دفاع آمریکا ارائه دادند. نیروی هوایی آمریکا برای تولید یک موتور قابل اعتماد، مدت زمان ۱۸ ماه محدودیت زمانی تعیین کرد. درنهایت نیروی هوایی موتور پرت اند ویتنی اف۱۰۰ را برگزید و ثمرهٔ این انتخاب یک قرارداد بزرگ بین شرکت پرت اند ویتنی و نیروی هوایی آمریکا در سال ۱۹۷۰ شد. نیروی هوایی موتور F - 100 - PW - ۱۰۰ و نیروی دریایی نیز موتوری با نام F401 - PW - ۴۰۰ سفارش دادند؛ ولی پس از چندی، نیروی دریایی سفارش خود را پس گرفت و موتور پرت اند ویتنی تی اف۳۰ را که قبلا در بمب افکن اف - ۱۱۱ استفاده شده بود برای اف - ۱۴ تامکت خود برگزید. [ ۲]
مدل اف - ۱۰۰ - پی دابلیو - ۱۰۰ برای نخستین بار بر روی یک اف - ۱۵ ایگل نصب شد و در سال ۱۹۷۲ پرواز کرد. بیشینهٔ رانش این موتور، ۱۰۶/۴ کیلونیوتون با پس سوز بود. به دلیل ساختار پیچیده اش در نخستین روزهای خدمت مشکلات بسیار زیادی از این موتور مشاهده شد. این مشکلات شامل خرابی های پیاپی، واماندگی، و سخت روشن شدن پس سوز بوده است. سخت روشن شدن پس سوز به این دلیل بود که با روشن ماندن موتور در حالت عادی، سامانهٔ پس سوز توان غلبه بر فشار موتور را نداشته است. همچنین در نخستین جت های توربوفن بزرگ شامل همین مدل، موجهای فشار بالا باعث می شدند که موتور با واماندگی کمپرسور روبرو شود. گرچه در نهایت این مشکل در مدل PW - ۲۲۰ برطرف شد و این بروزرسانی کماکان در نیروی هوایی آمریکا درحال خدمت کردن است. [ ۳] مدل PW - ۱۰۰ یکی از گزینه ها برای اف - ۱۵ ایگل بود و امروزه تنها در اف - ۱۵ ایگل که در گذشته ساخته شده بودند به کار می رود. این موتور دیگر تولید نیز نمی شود. امروزه حتی در اف - ۱۵های جدید نیز گزینهٔ دیگری با نام PW - ۲۲۰ و PW - ۲۲۹ نصب می شود.
wiki: پرت اند ویتنی اف۱۰۰