پدرو تیشیرا ( به پرتغالی: Pedro Teixeira ) سیاح پرتغالی بود.
تیشیرا در ۱۶۳۷ تبدیل به اولین اروپایی شد که کل رود آمازون را طی کرد.
رضا ضیا ابراهیمی، استاد کینگز کالج لندن، تیشیرا را مبدع تاریخ نگاری ایران به شکل امروزی می داند. [ نیازمند منبع] تیشیرا خود تاریخی از ایران ننوشت بلکه صرفاً بخش های مرتبط با ایران روضةالصفا را به صورت خلاصه ترجمه کرد. این کار او از این لحاظ نوآورانه بود که پیشتر هرگز کتابی به «تاریخ ایران» پیش و پس از اسلام به صورت یکجا نپرداخته بود. سنت تاریخ نگاری تا پیش از آن ( و حتی تا ۱۸۱۵ که جان ملکم کتابی به نام تاریخ ایران تألیف کرد ) به این شکل بود که شاهان ایرانِ پیش از اسلام را در یک کتاب بررسی می کردند و تاریخ امت اسلام ( از جمله «ایران» ) را در یک کتاب جداگانه. تیشیرا همزمان با دولت صفویه زندگی می کرد که ممالک محروسه ایران را پس از ۹۰۰ سال مجدداً بنا نهاد. در فاصلهٔ سقوط شاهنشاهی ساسانی تا برآمدن صفویه، هیچ دولتی خود را به صورت پیوسته «ایران» نمی خواند. هرچند جغرافیا و فرهنگ ایرانی همچنان به حیات خود ادامه می داد. [ ۱]
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفتیشیرا در ۱۶۳۷ تبدیل به اولین اروپایی شد که کل رود آمازون را طی کرد.
رضا ضیا ابراهیمی، استاد کینگز کالج لندن، تیشیرا را مبدع تاریخ نگاری ایران به شکل امروزی می داند. [ نیازمند منبع] تیشیرا خود تاریخی از ایران ننوشت بلکه صرفاً بخش های مرتبط با ایران روضةالصفا را به صورت خلاصه ترجمه کرد. این کار او از این لحاظ نوآورانه بود که پیشتر هرگز کتابی به «تاریخ ایران» پیش و پس از اسلام به صورت یکجا نپرداخته بود. سنت تاریخ نگاری تا پیش از آن ( و حتی تا ۱۸۱۵ که جان ملکم کتابی به نام تاریخ ایران تألیف کرد ) به این شکل بود که شاهان ایرانِ پیش از اسلام را در یک کتاب بررسی می کردند و تاریخ امت اسلام ( از جمله «ایران» ) را در یک کتاب جداگانه. تیشیرا همزمان با دولت صفویه زندگی می کرد که ممالک محروسه ایران را پس از ۹۰۰ سال مجدداً بنا نهاد. در فاصلهٔ سقوط شاهنشاهی ساسانی تا برآمدن صفویه، هیچ دولتی خود را به صورت پیوسته «ایران» نمی خواند. هرچند جغرافیا و فرهنگ ایرانی همچنان به حیات خود ادامه می داد. [ ۱]
wiki: پدرو تیشیرا