[ویکی نور] پایههای علمی و منطقی عقاید اسلامی، نوشته ابوطالب تجلیل تبریزی، کتابی است با موضوع کلامی که در یک جلد به نگارش درآمده است. محتوای این کتاب، مشتمل بر براهین قطعى از اصول معارف الهى و عقاید اسلام و امامیه است که در واقع یک دوره کامل از عقاید استدلالی بهترتیب از توحید و عدل و نبوت و امامت و معاد است که بهتفصیل و با نثری روان به طرح هریک از مباحث پرداخته شده است و تا حدّ لازم تلاش شده، از قرآن کریم و احادیث و کتب تفسیر و کلام و تاریخ ملل و رشتههاى علوم طبیعى استخراج و گردآورى شود.
ناگفته نماند اصل این کتاب به عربى نگاشته شده، سپس به فارسى ترجمه شده؛ بهجز آنچه در بخش خداشناسى و توحید مربوط به علوم طبیعى است که در آنها به منابع فارسى استناد شدهو آنچه در این نوشتار آمده، اصل است و به عربى ترجمه شده است. ترجمه بخش امامت این کتاب از عربى به فارسى توسّط شیخ محمدتقى مجتهدى تبریزى انجام گرفته است.
کتاب، دارای یک مقدمه از مؤلف است و محتوای اصلی آن در پنج بخش مطرح شده و هر بخش از قسمتها و فصول متعدد تشکیل شده که در هرکدام از آنها مطالب مرتبط با آن و آیات و روایات مربوطه ارائه گردیده است.
کتاب حاضر مشتمل بر پنج بخش است که بهترتیب از خداشناسی شروع شده و سپس به مباحث عدل و نبوت و معاد و امامت پرداخته است.
بخش اول که در باب خداشناسی است؛ ابتدا اشارهای ضمنی به فطری بودن توحید دارد؛ بدین صورت که خداشناسى و معرفت خداوند متعال در فطرت و خلقت انسان نهاده شده و هر انسانی به فطرت خود و بدون نیاز به هر برهانى وجود خدا را ادراک مىکند.
عمده محتوای این بخش، در دو قسمت مهم مطرح شده است: قسمت اول، براهین اثبات وجود خداوند را بهتفصیل مورد بررسی قرار داده و قسمت دوم، به ادله مثبته وحدانیت خداوند متعال اشاره کرده است.
ناگفته نماند اصل این کتاب به عربى نگاشته شده، سپس به فارسى ترجمه شده؛ بهجز آنچه در بخش خداشناسى و توحید مربوط به علوم طبیعى است که در آنها به منابع فارسى استناد شدهو آنچه در این نوشتار آمده، اصل است و به عربى ترجمه شده است. ترجمه بخش امامت این کتاب از عربى به فارسى توسّط شیخ محمدتقى مجتهدى تبریزى انجام گرفته است.
کتاب، دارای یک مقدمه از مؤلف است و محتوای اصلی آن در پنج بخش مطرح شده و هر بخش از قسمتها و فصول متعدد تشکیل شده که در هرکدام از آنها مطالب مرتبط با آن و آیات و روایات مربوطه ارائه گردیده است.
کتاب حاضر مشتمل بر پنج بخش است که بهترتیب از خداشناسی شروع شده و سپس به مباحث عدل و نبوت و معاد و امامت پرداخته است.
بخش اول که در باب خداشناسی است؛ ابتدا اشارهای ضمنی به فطری بودن توحید دارد؛ بدین صورت که خداشناسى و معرفت خداوند متعال در فطرت و خلقت انسان نهاده شده و هر انسانی به فطرت خود و بدون نیاز به هر برهانى وجود خدا را ادراک مىکند.
عمده محتوای این بخش، در دو قسمت مهم مطرح شده است: قسمت اول، براهین اثبات وجود خداوند را بهتفصیل مورد بررسی قرار داده و قسمت دوم، به ادله مثبته وحدانیت خداوند متعال اشاره کرده است.
wikinoor: پایه های_علمی_و_منطقی_عقاید_اسلامی