پاول مایکل

دانشنامه آزاد فارسی

پاوِل، مایکِل (۱۹۰۵ـ۱۹۹۰)(Powell, Michael)
کارگردان و تهیه کنندۀ انگلیسی سینما. با همکاری اِمِریک پرسبرگر، فیلم نامه نویس مجار، چندین فیلم بلندپروازانه و بسیار تخیلی ساخت، ازجمله می دانم کجا می روم (۱۹۴۵)، مسئلۀ مرگ و زندگی (۱۹۴۶)، و کفش های قرمز (۱۹۴۸). فیلم های این دو به سبب به کارگیری چشمگیر فیلم برداریِ تکنی کالر و سیاه و سفید، اکسپرسیونیسم زنده، و تلفیقِ خلاقانه سینما با دیگر هنرها (مانند موسیقی، نقاشی، باله، اپرا، و حتی شعر در مسئلۀ مرگ و زندگی) نزد نسل های بعدی فیلم سازان و منتقدان محبوبیت فوق العاده ای یافت. از دیگر فیلم های آنان است: زندگی و مرگ سرهنگ بلیمپ (۱۹۴۳)، حکایتی از کَنتربری (۱۹۴۴)، نرگس سیاه (۱۹۴۷)، و افسانه های هوفمان (۱۹۵۱) پاول در مدرسۀ شبانه روزی درس خواند. سپس در فرانسه دستیار رکس اینگرامِ، کارگردان، شد. پس از بازگشت به انگلستان، به کارگردانی روآورد و با ساختن فیلم های سینمایی ارزان و مشارکتی، تجربه آموخت. آشنایی اش با پرسبرگر، نویسندۀ فیلم نامۀ جاسوس سیاه پوش (۱۹۳۹)، مقارن با زمانی بود که ساختن فیلم های شاخص تری نظیر دزد بغداد (۱۹۴۰) برایش اعتباری کسب کرده بود. این دو در ۱۹۴۲ شرکت فیلم سازی آرچرز را تأسیس کردند و چندین فیلم نوآورانه ساختند که به گونه ای بحث انگیز به ارزش های فرهنگی و اخلاقی انگلستان می پرداخت. شراکت این دو به شیوه ای مسالمت آمیز پایان یافت و پاول چند فیلم دیگر کارگردانی کرد که فیلم داستانی ترسناک و هرزه نگارانۀ چشم چران محل (۱۹۶۰) از آن جمله است. پاول چند کتاب نیز نوشت، ازجمله دو زندگی نامه اش به نام های زندگی در سینما (۱۹۸۶) و فیلم یک میلیون دلاری (۱۹۹۲).

پیشنهاد کاربران

بپرس