پاول بلونی دو شایو ( Paul Belloni Du Chaillu ) ( ۳۱ ژوئیه ۱۸۳۱ ( مورد مناقشه ) - ۲۹ آوریل ۱۹۰۳ ) یک جهانگرد، جانورشناس و مردم شناس فرانسوی - آمریکایی بود. او در دهه ۱۸۶۰ به عنوان اولین اروپایی مدرن بود که وجود گوریل ها را تأیید کرد و بعدها وجود قوم پیگمی آفریقای مرکزی را تأیید کرد و این دلیل شهرت او شد. او بعدها در مورد دوره پیش از تاریخ اسکاندیناوی تحقیق کرد.
گزارش های متناقضی در مورد سال و محل تولد دو شایو وجود دارد. روز تولد او ۳۱ ژوئیه است. اما سال های متفاوتی همچون ۱۸۳۱ ( توافق عمومی پژوهشگران امروزی ) ، ۱۸۳۵، [ ۱] [ ۲] [ ۳] یا ۱۸۳۹ برای سال تولد او، ذکر شده است. گزارش ها معمولاً پاریس یا نیواورلئان[ ۳] را به عنوان محل تولد احتمالی او ذکر می کنند. یک آگهی ترحیم معاصر، موردی را نقل می کند که دو شایو به آن اشاره کرده است «آمریکا، کشوری است که در آن بزرگ شده ام و … فرانسه، سرزمین مادری من است». [ ۴] مدخل او در ویرایش ۱۹۰۱–۱۹۰۲ Who's Who اثر مارکوئیس ( دایرةالمعارف افراد معروف آمریکایی ) - بر اساس اطلاعاتی که او به صورت مستقیم در اختیار ویراستاران قرار داده بود – می گوید او در سال ۱۸۳۸ در نیواورلئان متولد شده است. [ ۵] سنگ قبر او، محل تولد او را لوئیزیانا و سال تولد او را ۱۸۳۹ نشان می دهد.
ادوارد کلود، دوست دو شایو، در خاطراتش داستان را به شکل متفاوتی بیان می کند. کلود، از نیویورک به عنوان یک محل ادعایی دیگر یاد کرد، اما اظهار داشت که زادگاه واقعی دو شایو، جزیره فرانسوی ایل بوربن در اقیانوس هند است که اکنون رئونیون نامیده می شود. او در ادامه مدعی شد که مادر دو شایو یک زن دورگه بوده است. [ ۶] در ۱۹۷۹، مورخ، هنری اچ. بوچر شواهدی شامل سوابق پدر دو شایو، در حمایت از دیدگاه کلاد ارائه کرد. بوچر استدلال می کرد که دو شایو، به عنوان یکی از اعضای جامعه علمی اروپا، سعی می کرد تا تاریخچه خانوادگی خود را که به او برچسب دو رگه بودن می زد، مبهم یا پنهان نگه دارد. در فضای نژادگرایی علمی قرن نوزدهم، اغلب اینگونه در نظر گرفته می شد که بوزینه های بزرگ و آفریقایی های صحرای جنوب، هر دو ظرفیت جمجمه کوچکی دارند و در نتیجه ذاتاً قادر به دستیابی به تمدن نیستند. در نتیجه اعتبار دو شایو به عنوان یک دانشمند و کاوشگر، آسیب می دید. در واقع، نظرات در نوشته یک از هم عصران دو شایو، قوم شناس آفریقایی، مری کینگزلی، نشان می دهد؛ حداقل برخی از دانشمندان که در مورد دو شایو بد فکر می کردند، از اصل و نسب او یا سایر اطلاعات بی اعتبار دربارهٔ او، اطلاع داشتند. [ ۷]
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفگزارش های متناقضی در مورد سال و محل تولد دو شایو وجود دارد. روز تولد او ۳۱ ژوئیه است. اما سال های متفاوتی همچون ۱۸۳۱ ( توافق عمومی پژوهشگران امروزی ) ، ۱۸۳۵، [ ۱] [ ۲] [ ۳] یا ۱۸۳۹ برای سال تولد او، ذکر شده است. گزارش ها معمولاً پاریس یا نیواورلئان[ ۳] را به عنوان محل تولد احتمالی او ذکر می کنند. یک آگهی ترحیم معاصر، موردی را نقل می کند که دو شایو به آن اشاره کرده است «آمریکا، کشوری است که در آن بزرگ شده ام و … فرانسه، سرزمین مادری من است». [ ۴] مدخل او در ویرایش ۱۹۰۱–۱۹۰۲ Who's Who اثر مارکوئیس ( دایرةالمعارف افراد معروف آمریکایی ) - بر اساس اطلاعاتی که او به صورت مستقیم در اختیار ویراستاران قرار داده بود – می گوید او در سال ۱۸۳۸ در نیواورلئان متولد شده است. [ ۵] سنگ قبر او، محل تولد او را لوئیزیانا و سال تولد او را ۱۸۳۹ نشان می دهد.
ادوارد کلود، دوست دو شایو، در خاطراتش داستان را به شکل متفاوتی بیان می کند. کلود، از نیویورک به عنوان یک محل ادعایی دیگر یاد کرد، اما اظهار داشت که زادگاه واقعی دو شایو، جزیره فرانسوی ایل بوربن در اقیانوس هند است که اکنون رئونیون نامیده می شود. او در ادامه مدعی شد که مادر دو شایو یک زن دورگه بوده است. [ ۶] در ۱۹۷۹، مورخ، هنری اچ. بوچر شواهدی شامل سوابق پدر دو شایو، در حمایت از دیدگاه کلاد ارائه کرد. بوچر استدلال می کرد که دو شایو، به عنوان یکی از اعضای جامعه علمی اروپا، سعی می کرد تا تاریخچه خانوادگی خود را که به او برچسب دو رگه بودن می زد، مبهم یا پنهان نگه دارد. در فضای نژادگرایی علمی قرن نوزدهم، اغلب اینگونه در نظر گرفته می شد که بوزینه های بزرگ و آفریقایی های صحرای جنوب، هر دو ظرفیت جمجمه کوچکی دارند و در نتیجه ذاتاً قادر به دستیابی به تمدن نیستند. در نتیجه اعتبار دو شایو به عنوان یک دانشمند و کاوشگر، آسیب می دید. در واقع، نظرات در نوشته یک از هم عصران دو شایو، قوم شناس آفریقایی، مری کینگزلی، نشان می دهد؛ حداقل برخی از دانشمندان که در مورد دو شایو بد فکر می کردند، از اصل و نسب او یا سایر اطلاعات بی اعتبار دربارهٔ او، اطلاع داشتند. [ ۷]
wiki: پاول دو شایو