پانْتون (pontoon)
هر یک از شناورهای مورداستفاده برای نگه داشتن پل، بالاکشیدن کشتی غرق شده یا شناورسازی هواپیمای آبی یا اسکلۀ شناور. پانتون را از چوب، از چرم کشیده شده روی قاب های حصیری، از ورق مس یا قلع کشیده شده روی قاب های چوبی، از آلومینیوم، و از فولاد می سازند. کاربرد اصلی و گستردۀ آن تکیه گاه پل های موقت نظامی بود. کوروش کبیر (۵۳۶پ م) با پانتون هایی که با پوست حیوانات پوشانده شده بودند، نخستین پل شناور جهان را ساخت. هومر از ساخت پل های شناور در حدود ۸۰۰پ م سخن گفته است. ارتش امریکا آزمایش روی پانتون های لاستیکی را در ۱۸۴۶ آغاز کرد و در ۱۹۴۱، شناورهای لاستیکی جمع شو با رویۀ فولادی را به کار گرفت. در همان زمان، نیروی دریایی امریکا پانتون های صندوقی را با استفاده از اسکلت فولادی سَبُکِ جوشکاری شده برای ساخت پل های کشتی به ساحل، به منظور کاربرد در عملیات پیاده کردن نیرو در خشکی، ابداع کرد. این پانتون های صندوقی به صورت پل، اسکله، راهرو، و با اضافه کردن موتور به صورت دوبۀ قابل مونتاژ بودند. در نقاطی که آب عمیق است یا سطح آب به نسبت ثابت یا قابل کنترل است یا به علل گوناگون نمی توان در کف رودخانه شمع کوبی کرد، ساخت پل های شناور دایم غیرنظامی متداول است. پل های شناور دایم امروزی از چندین محفظه تشکیل می شوند تا اگر یکی از آن ها سوراخ شد، پل به زیر آب نرود. پانتون های دایم را به هم می بندند و هر یک از آن ها چندین لنگر دارند. غالباً می توان یک بخش از پل ساخته شدۀ روی آن ها را کنار زد تا کشتی ها عبور کنند. پانتون هایی که برای بیرون کشیدن کشتی های غرق شده به کار می روند، استوانه های درزبندی شده ای اند که با آب پُر می شوند. آن ها را به زیر آب می فرستند و به کشتی متصل می کنند. سپس، با هوای فشرده آب را تخلیه می کنند، پانتون ها شناور می شوند، و کشتی را با خود به سطح آب می آورند. قایق نجات پانتونی از کَلَکی تشکیل می شود که روی استوانه های درزبندی شده سوار است.
هر یک از شناورهای مورداستفاده برای نگه داشتن پل، بالاکشیدن کشتی غرق شده یا شناورسازی هواپیمای آبی یا اسکلۀ شناور. پانتون را از چوب، از چرم کشیده شده روی قاب های حصیری، از ورق مس یا قلع کشیده شده روی قاب های چوبی، از آلومینیوم، و از فولاد می سازند. کاربرد اصلی و گستردۀ آن تکیه گاه پل های موقت نظامی بود. کوروش کبیر (۵۳۶پ م) با پانتون هایی که با پوست حیوانات پوشانده شده بودند، نخستین پل شناور جهان را ساخت. هومر از ساخت پل های شناور در حدود ۸۰۰پ م سخن گفته است. ارتش امریکا آزمایش روی پانتون های لاستیکی را در ۱۸۴۶ آغاز کرد و در ۱۹۴۱، شناورهای لاستیکی جمع شو با رویۀ فولادی را به کار گرفت. در همان زمان، نیروی دریایی امریکا پانتون های صندوقی را با استفاده از اسکلت فولادی سَبُکِ جوشکاری شده برای ساخت پل های کشتی به ساحل، به منظور کاربرد در عملیات پیاده کردن نیرو در خشکی، ابداع کرد. این پانتون های صندوقی به صورت پل، اسکله، راهرو، و با اضافه کردن موتور به صورت دوبۀ قابل مونتاژ بودند. در نقاطی که آب عمیق است یا سطح آب به نسبت ثابت یا قابل کنترل است یا به علل گوناگون نمی توان در کف رودخانه شمع کوبی کرد، ساخت پل های شناور دایم غیرنظامی متداول است. پل های شناور دایم امروزی از چندین محفظه تشکیل می شوند تا اگر یکی از آن ها سوراخ شد، پل به زیر آب نرود. پانتون های دایم را به هم می بندند و هر یک از آن ها چندین لنگر دارند. غالباً می توان یک بخش از پل ساخته شدۀ روی آن ها را کنار زد تا کشتی ها عبور کنند. پانتون هایی که برای بیرون کشیدن کشتی های غرق شده به کار می روند، استوانه های درزبندی شده ای اند که با آب پُر می شوند. آن ها را به زیر آب می فرستند و به کشتی متصل می کنند. سپس، با هوای فشرده آب را تخلیه می کنند، پانتون ها شناور می شوند، و کشتی را با خود به سطح آب می آورند. قایق نجات پانتونی از کَلَکی تشکیل می شود که روی استوانه های درزبندی شده سوار است.
wikijoo: پانتون