پالین کِیل ( به انگلیسی: Pauline Kael ) ( /keɪl/ ; متولد ۱۹ ژوئن ۱۹۱۹ – درگذشته ۳ سپتامبر ۲۰۰۱ ) منتقد آمریکایی فیلم بود که از سال ۱۹۶۸ تا ۱۹۹۱ برای مجلهٔ نیویورکر نوشت. همین طور، قبل از حضور در نیویورکر برای سیتی لایتز، مک کالز و نیو ریپابلیک می نوشت.
کِیل به نوشتنِ نقدهای کنایه آمیز، نیش دار، بسیار مطلق گرا و صریح مشهور است. نظراتِ او دربارهٔ فیلم ها معمولاً با نظر همکارانش مخالف بود. غالباً او را تاثیرگذارترین منتقد آمریکایی فیلم در دورهٔ خودش می دانند.
او تاثیر ماندگاری بر بسیاری از منتقدان بزرگ گذاشت. از جمله آرموند وایت که نقدهای او نیز ضدجریان هستند و راجر ایبرت که دربارهٔ کِیل گفته «تاثیر مثبت او بر سینمای آمریکا بیشتر از هرکسی در سه دههٔ گذشته بوده است. » اُوِن گلیبرمن می گوید کِیل «بیشتر از یک منتقد بزرگ بود. او این فرم را دوباره اختراع کرد و پیشرو در کلِ زیبایی شناسی نوشتن بود. او در عرصهٔ نقد فیلم مثل الویس یا بیتلز بود. »
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفکِیل به نوشتنِ نقدهای کنایه آمیز، نیش دار، بسیار مطلق گرا و صریح مشهور است. نظراتِ او دربارهٔ فیلم ها معمولاً با نظر همکارانش مخالف بود. غالباً او را تاثیرگذارترین منتقد آمریکایی فیلم در دورهٔ خودش می دانند.
او تاثیر ماندگاری بر بسیاری از منتقدان بزرگ گذاشت. از جمله آرموند وایت که نقدهای او نیز ضدجریان هستند و راجر ایبرت که دربارهٔ کِیل گفته «تاثیر مثبت او بر سینمای آمریکا بیشتر از هرکسی در سه دههٔ گذشته بوده است. » اُوِن گلیبرمن می گوید کِیل «بیشتر از یک منتقد بزرگ بود. او این فرم را دوباره اختراع کرد و پیشرو در کلِ زیبایی شناسی نوشتن بود. او در عرصهٔ نقد فیلم مثل الویس یا بیتلز بود. »
wiki: پالین کیل