پاساژهای پاریس (Das Passagen Werk)
کتابی ناتمام در موضوع های متنوعی چون تاریخ، جامعه شناسی، فرهنگ، نقد ادبی و فلسفه، تألیف والتر بنیامین، نوشته شده در میانۀ سال های ۱۹۲۷ـ۱۹۴۰. بنیامین نوشتن مقالات این اثر را، که در ۱۹۸۲ در کلیات آثار بنیامین به چاپ رسید، به ویژه از ۱۹۳۳ که در پاریس به حالت تبعید زندگی می کرد، نوشت؛ مقالات و قطعاتی که بنا بود در کتابی ساختاریافته تدوین شود، اما درپی خودکشی بنیامین تدوین آن هرگز انجام نگرفت. بنیامین برای تشریح پاریس همچون نماد مدرنیسم، گه گاه به قرن ۱۹ بازمی گردد و شرحی مفصل از حیات فرهنگی آن دوره به دست می دهد. نتیجه گیری بنیامین در جای جای مقاله هایی که به توصیف مدرنیسم پاریسی پرداخته، آن است که تاریخ روبه تخریب نهاده و این از درون مدرنیسم سر برآورده است. استناد اصلی بنیامین در این قطعات، بودلر است، که به گفتۀ بنیامین او نیز با مسائلی از این دست درگیر بوده است. سه مقاله از مقاله های پاساژهای پاریس به بودلر اختصاص دارد. گستردگی مباحثی که بنیامین در این اثر بدان ها پرداخته، به آن ماهیتی سوررئالیستی بخشیده است. زیباشناسی بنیامین متأثر از مارکسیسم و حاوی نوعی جبرباوری ماده گرایانه است، اما از شیوۀ چینش مطالب چنین برمی آید که گویی بنیامین خواسته است دیدگاه زیباشناختی خود را نیز به چالش بکشد.
کتابی ناتمام در موضوع های متنوعی چون تاریخ، جامعه شناسی، فرهنگ، نقد ادبی و فلسفه، تألیف والتر بنیامین، نوشته شده در میانۀ سال های ۱۹۲۷ـ۱۹۴۰. بنیامین نوشتن مقالات این اثر را، که در ۱۹۸۲ در کلیات آثار بنیامین به چاپ رسید، به ویژه از ۱۹۳۳ که در پاریس به حالت تبعید زندگی می کرد، نوشت؛ مقالات و قطعاتی که بنا بود در کتابی ساختاریافته تدوین شود، اما درپی خودکشی بنیامین تدوین آن هرگز انجام نگرفت. بنیامین برای تشریح پاریس همچون نماد مدرنیسم، گه گاه به قرن ۱۹ بازمی گردد و شرحی مفصل از حیات فرهنگی آن دوره به دست می دهد. نتیجه گیری بنیامین در جای جای مقاله هایی که به توصیف مدرنیسم پاریسی پرداخته، آن است که تاریخ روبه تخریب نهاده و این از درون مدرنیسم سر برآورده است. استناد اصلی بنیامین در این قطعات، بودلر است، که به گفتۀ بنیامین او نیز با مسائلی از این دست درگیر بوده است. سه مقاله از مقاله های پاساژهای پاریس به بودلر اختصاص دارد. گستردگی مباحثی که بنیامین در این اثر بدان ها پرداخته، به آن ماهیتی سوررئالیستی بخشیده است. زیباشناسی بنیامین متأثر از مارکسیسم و حاوی نوعی جبرباوری ماده گرایانه است، اما از شیوۀ چینش مطالب چنین برمی آید که گویی بنیامین خواسته است دیدگاه زیباشناختی خود را نیز به چالش بکشد.
wikijoo: پاساژهای_پاریس