پارس خودرو شرکت خودروسازی ایرانی است، که هم اکنون در زمینه مونتاژ و فروش چند مدل خودرو از شرکت های خودروسازی نیسان، رنو، برلیانس و سایپا فعالیت می کند.
شرکت پارس خودرو در سال ۱۳۳۵ به عنوان یک شرکت تولیدی و بازرگانی در زمینه خودروهای جیپ فعالیت خود را آغاز و از آن دوران تاکنون اقدام به تولید و مونتاژ انواع خودروهای سواری و دو دیفرانسیل در ایران نموده است.
... [مشاهده متن کامل]
شرکت سایپا با در اختیار داشتن ۴۱ درصد از سهام پارس خودرو، بزرگترین سهام دار آن به شمار می آید. بخشی از سهام پارس خودرو نیز در بازار بورس اوراق بهادار تهران معامله می شود.
موفق ترین خودروی تولیدی پارس خودرو، نیسان پاترول نسل سوم ( ۱۶۰ و ۲۶۰ ) بود. عدم بومی سازی و عدم سرمایه گذاری این شرکت در طراحی، تحقیق و توسعه منجر گردیده که این خودروسازی همواره مونتاژ کننده خودروهای برندهای خارجی و داخلی باشد و صاحب هیچ پلتفرمی با برند خود نباشد.
شرکت پارس خودرو در سال ۱۳۳۵ به شماره ثبت ۵۲۷۲ و با نام شرکت «جیپ» تأسیس شد و با واردات و فروش خودروهای جیپ ویلیز و قطعات یدکی آن فعالیت خود را شروع کرد.
شرکت در سال ۱۳۳۸ پس از احداث کارخانه در جاده مخصوص کرج ( محل کنونی شرکت ) مونتاژ انواع خودروهای جیپ را در ایران آغاز نمود. در سال ۱۳۴۵ به دنبال احداث سالن های پرس و ساخت قطعات و توسعه عملیات، تولید خودروهای آریا و شاهین ( رامبلر ) به محصولات پیشین اضافه گردید.
در تاریخ ۱۳۵۲/۰۲/۰۴ شرکت «موتور جک ( سهامی خاص ) » به شماره ثبت ۱۶۸۳۲ تأسیس و کلیه دارایی ها و تعهدات شرکت جیپ به این شرکت منتقل شد. نام شرکت در تاریخ ۱۳۵۲/۰۲/۰۸ بر طبق مصوبه مجمع عمومی فوق العاده به «شرکت جنرال موتورز ایران ( سهامی خاص ) »، در سال ۱۳۵۹ به «خودروسازی ایران» و سپس در همان سال به «پارس خودرو» تغییر یافت.
شرکت پارس خودرو بر اساس صورت جلسه مجمع فوق العاده مورخ ۱۳۷۱/۰۱/۲۶ و به استناد ماده ۲۷۸ قانون اصلاح، قسمتی از قانون تجارت، از «سهامی خاص» به «سهامی عام» تبدیل گردید و اساسنامه جدید شرکت مشتمل بر ۸۰ ماده و ۱۵ تبصره مورد تصویب قرار گرفت.
در اواخر سال ۱۳۷۸ و در پی عرضه سهام شرکت در بازار بورس، شرکت سایپا ۵۱ درصد از سهام شرکت را خریداری نمود و با این اتفاق این شرکت از شمول شرکت های دولتی خارج گردید. در سال ۸۲، ۳۴درصد دیگر از سهام شرکت توسط شرکت سایپا خریداری شد.
شرکت پارس خودرو در سال ۱۳۳۵ به عنوان یک شرکت تولیدی و بازرگانی در زمینه خودروهای جیپ فعالیت خود را آغاز و از آن دوران تاکنون اقدام به تولید و مونتاژ انواع خودروهای سواری و دو دیفرانسیل در ایران نموده است.
... [مشاهده متن کامل]
شرکت سایپا با در اختیار داشتن ۴۱ درصد از سهام پارس خودرو، بزرگترین سهام دار آن به شمار می آید. بخشی از سهام پارس خودرو نیز در بازار بورس اوراق بهادار تهران معامله می شود.
موفق ترین خودروی تولیدی پارس خودرو، نیسان پاترول نسل سوم ( ۱۶۰ و ۲۶۰ ) بود. عدم بومی سازی و عدم سرمایه گذاری این شرکت در طراحی، تحقیق و توسعه منجر گردیده که این خودروسازی همواره مونتاژ کننده خودروهای برندهای خارجی و داخلی باشد و صاحب هیچ پلتفرمی با برند خود نباشد.
شرکت پارس خودرو در سال ۱۳۳۵ به شماره ثبت ۵۲۷۲ و با نام شرکت «جیپ» تأسیس شد و با واردات و فروش خودروهای جیپ ویلیز و قطعات یدکی آن فعالیت خود را شروع کرد.
شرکت در سال ۱۳۳۸ پس از احداث کارخانه در جاده مخصوص کرج ( محل کنونی شرکت ) مونتاژ انواع خودروهای جیپ را در ایران آغاز نمود. در سال ۱۳۴۵ به دنبال احداث سالن های پرس و ساخت قطعات و توسعه عملیات، تولید خودروهای آریا و شاهین ( رامبلر ) به محصولات پیشین اضافه گردید.
در تاریخ ۱۳۵۲/۰۲/۰۴ شرکت «موتور جک ( سهامی خاص ) » به شماره ثبت ۱۶۸۳۲ تأسیس و کلیه دارایی ها و تعهدات شرکت جیپ به این شرکت منتقل شد. نام شرکت در تاریخ ۱۳۵۲/۰۲/۰۸ بر طبق مصوبه مجمع عمومی فوق العاده به «شرکت جنرال موتورز ایران ( سهامی خاص ) »، در سال ۱۳۵۹ به «خودروسازی ایران» و سپس در همان سال به «پارس خودرو» تغییر یافت.
شرکت پارس خودرو بر اساس صورت جلسه مجمع فوق العاده مورخ ۱۳۷۱/۰۱/۲۶ و به استناد ماده ۲۷۸ قانون اصلاح، قسمتی از قانون تجارت، از «سهامی خاص» به «سهامی عام» تبدیل گردید و اساسنامه جدید شرکت مشتمل بر ۸۰ ماده و ۱۵ تبصره مورد تصویب قرار گرفت.
در اواخر سال ۱۳۷۸ و در پی عرضه سهام شرکت در بازار بورس، شرکت سایپا ۵۱ درصد از سهام شرکت را خریداری نمود و با این اتفاق این شرکت از شمول شرکت های دولتی خارج گردید. در سال ۸۲، ۳۴درصد دیگر از سهام شرکت توسط شرکت سایپا خریداری شد.