پادری
/pAdari/
لغت نامه دهخدا
پادری. ( اِخ ) کشیشی انگلیسی که ظاهراً در مائه سیزدهم ردّی بر اسلام نوشته و ردودی نیز در ایران بر آن نوشته اند. و ظاهراً این کلمه عنوانی است دینی در مذهب ترسایان مانند کشیش و بطریق و غیره از پاتر لاطینی. در نامه شاه عباس کبیر به پاپ آمده است : در این اوقات که پادریان عظام فرآنتونی و فرکلیستو و فرجوآن... بدینجا آمده بودند... و فرآنتونی پادری را بازگردانیده... فرستادیم.
فرهنگ فارسی
( صفت اسم ) کشیش و مبلغ مسیحی. در ایران چند پادری مشهورند که کتبی بر رد اسلام نوشته اند و علمای ایران نیز کتبی در رد ایشان تالیف کرده اند از آن جمله میرزا کریم خان و پسر او حاج محمد کریم خان رسایلی در رد پا دریان نوشته اند: ( در این اوقات که پادریان عظام فر آنتونی و فر کلیستو و فرجو آن ... بدینجا آمده بودند... ) ( نام. شاه عباس کبیر به پاپ. )
کشیشی انگلیسی که ظاهرا در مائه سیزدهم ردی بر اسلام نوشته و ردودی نیز در ایران بر آن نوشته اند
فرهنگ معین
(دَ )(اِمر. )۱ - فرشی که پای در می اندازند. ۲ - سنگی که پای در می گذارند تا باد در را نبندد.
فرهنگ عمید
۲. مبلّغ مسیحی. &delta، پادریان در زمان های قدیم در ایران تبلیغات بسیار برای مسیحیت کرده اند و کتاب هایی هم در رد اسلام نوشته اند.
۱. پارچه یا فرشی که در میان دربند اتاق بیندازند.
۲. سنگی که پای در بگذارند.
دانشنامه اسلامی
[ویکی فقه] پادُری، اصطلاحی برای کشیشان مبلّغ مسیحی در کشورهای اسلامی، بویژه ایران و هند است.
واژه پادر از پرتغالی گرفته شده و به معنای «کشیش و روحانی مسیحی» و هم ریشه با pater و father لاتینی است. این واژه در ابتدا فقط برای کشیشان کاتولیک رومی به کار می رفت، به معلمان دینی تمام مذاهب نیز پادری می گفتند. بنابر منابع موجود، رواج اصطلاح پادری و ذکر آن در منابع تاریخی از دوره صفویه (قرن دهم تا دوازدهم) به بعد قطعی است. اما در دوره مغول ، با این که نفوذ مسیحیت و حضور هیئتهای مسیحی در سرزمینهای شرقی زیاد بود، این اصطلاح رواج نداشت. کثرت و قلت حضور مبلّغان مسیحی نیز بستگی به مناسبات سیاسی میان دولتهای مسیحی و اسلامی داشت.
پادریان درهند
از نخستین مبلّغان مسیحیت ، که در هند از او با عنوان پادری یاد شده، ژروم گزاویه (۹۵۶ـ۱۰۲۶/ ۱۵۴۹ـ ۱۶۱۷) است که مدتی در لاهور می زیست. او در ۱۰۱۸/ ۱۶۰۹ در کتابی فارسی با عنوان آینه حق نما درباره تثلیث ، به اثبات عقاید مسیحی و رد عقاید اسلامی پرداخت و کتاب را به جهانگیر (۹۷۷ـ۱۰۳۷) هدیه کرد. این کتاب را به دستور جهانگیر از آگره به اصفهان فرستادند. سیداحمد علوی عاملی ، مَصْقَلِ صَفا را در رد آن نگاشت و در آن از گزاویه به عنوان «بعضی علمای نصارا که در بلاد هندوستان به سمت حجابت اشتهار داشت» نام برد و آن را به هند فرستاد. مرآت القدس (۱۰۱۱/ ۱۶۰۲) یا داستان مسیح از دیگر کتابهای گزاویه است. سیداحمد علوی، در ۱۰۳۱ لَوامع ربّانی را نیز در رد پادریان فرنگی نوشت.
← پادری هنری مارتین
آغاز فعالیت جدی پادریان و مبلّغان مسیحی اروپایی در ایران به زمان شاه عباس اول (۹۹۶ـ ۱۰۳۸) برمی گردد. او به دلیل داشتن دشمنی مشترک با عثمانی و تمایل به بسط روابط بازرگانی با غرب، مناسبات خوبی با اروپاییان برقرار کرد. پادریان در ایران به فرقه های مختلف از جمله کرملیان ، فرانسیسان ، دومینیکیان ، کاپوسنها (کاپوچیها) و یسوعیان (ژزویتها) و به ملیتهای گوناگون همچون اسپانیایی، ایتالیایی، فرانسوی و گاه هلندی، لهستانی و مجارستانی تعلق داشتند. حضور پادریان متعلق به نحله ها و فرقه های مختلف مسیحی در ایران، با رقابت شدید بین این فرقه ها همراه بود. چون از سویی، دولتهای متبوع این کشورها، بویژه فرانسه و اسپانیا، با یکدیگر در جنگ بودند و از سوی دیگر، اعتقادات دینی این فرقه ها با یکدیگر متفاوت بود.
← سفر هیئتی سه نفره به ایران
...
واژه پادر از پرتغالی گرفته شده و به معنای «کشیش و روحانی مسیحی» و هم ریشه با pater و father لاتینی است. این واژه در ابتدا فقط برای کشیشان کاتولیک رومی به کار می رفت، به معلمان دینی تمام مذاهب نیز پادری می گفتند. بنابر منابع موجود، رواج اصطلاح پادری و ذکر آن در منابع تاریخی از دوره صفویه (قرن دهم تا دوازدهم) به بعد قطعی است. اما در دوره مغول ، با این که نفوذ مسیحیت و حضور هیئتهای مسیحی در سرزمینهای شرقی زیاد بود، این اصطلاح رواج نداشت. کثرت و قلت حضور مبلّغان مسیحی نیز بستگی به مناسبات سیاسی میان دولتهای مسیحی و اسلامی داشت.
پادریان درهند
از نخستین مبلّغان مسیحیت ، که در هند از او با عنوان پادری یاد شده، ژروم گزاویه (۹۵۶ـ۱۰۲۶/ ۱۵۴۹ـ ۱۶۱۷) است که مدتی در لاهور می زیست. او در ۱۰۱۸/ ۱۶۰۹ در کتابی فارسی با عنوان آینه حق نما درباره تثلیث ، به اثبات عقاید مسیحی و رد عقاید اسلامی پرداخت و کتاب را به جهانگیر (۹۷۷ـ۱۰۳۷) هدیه کرد. این کتاب را به دستور جهانگیر از آگره به اصفهان فرستادند. سیداحمد علوی عاملی ، مَصْقَلِ صَفا را در رد آن نگاشت و در آن از گزاویه به عنوان «بعضی علمای نصارا که در بلاد هندوستان به سمت حجابت اشتهار داشت» نام برد و آن را به هند فرستاد. مرآت القدس (۱۰۱۱/ ۱۶۰۲) یا داستان مسیح از دیگر کتابهای گزاویه است. سیداحمد علوی، در ۱۰۳۱ لَوامع ربّانی را نیز در رد پادریان فرنگی نوشت.
← پادری هنری مارتین
آغاز فعالیت جدی پادریان و مبلّغان مسیحی اروپایی در ایران به زمان شاه عباس اول (۹۹۶ـ ۱۰۳۸) برمی گردد. او به دلیل داشتن دشمنی مشترک با عثمانی و تمایل به بسط روابط بازرگانی با غرب، مناسبات خوبی با اروپاییان برقرار کرد. پادریان در ایران به فرقه های مختلف از جمله کرملیان ، فرانسیسان ، دومینیکیان ، کاپوسنها (کاپوچیها) و یسوعیان (ژزویتها) و به ملیتهای گوناگون همچون اسپانیایی، ایتالیایی، فرانسوی و گاه هلندی، لهستانی و مجارستانی تعلق داشتند. حضور پادریان متعلق به نحله ها و فرقه های مختلف مسیحی در ایران، با رقابت شدید بین این فرقه ها همراه بود. چون از سویی، دولتهای متبوع این کشورها، بویژه فرانسه و اسپانیا، با یکدیگر در جنگ بودند و از سوی دیگر، اعتقادات دینی این فرقه ها با یکدیگر متفاوت بود.
← سفر هیئتی سه نفره به ایران
...
wikifeqh: فادری
دانشنامه عمومی
پادری نوعی فرش یا گلیم یا موکت صاف است که برای استفاده در بیرون یا درون محیط است و برای جلوگیری از انتقال آلودگی به هنگام تردد افراد و حفظ نظافت و بهداشت استفاده می شود. [ ۱]
پادری آلومینیومی ( پادری صنعتی، بیمارستانی و هتلی ) نوعی پادری مدرن و شیک است که به عنوان سیستم ورودی ساختمان، جهت جلوگیری از ورود گرد و غبار به داخل و در نتیجه تمیز ماندن داخل ساختمان و کم کردن هزینه نظافت است.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفپادری آلومینیومی ( پادری صنعتی، بیمارستانی و هتلی ) نوعی پادری مدرن و شیک است که به عنوان سیستم ورودی ساختمان، جهت جلوگیری از ورود گرد و غبار به داخل و در نتیجه تمیز ماندن داخل ساختمان و کم کردن هزینه نظافت است.
wiki: پادری
دانشنامه آزاد فارسی
پادَری
پادَری
زیراندازی برای گستردن در پای در و درگاه اتاق. اندازۀ این فرشینۀ پرزی و گره دار، بسیار کوچک و به اندازۀ درگاه اتاق است. کرمان و سراب از کانون های بافت پادری و درگاهی است.
پادَری
زیراندازی برای گستردن در پای در و درگاه اتاق. اندازۀ این فرشینۀ پرزی و گره دار، بسیار کوچک و به اندازۀ درگاه اتاق است. کرمان و سراب از کانون های بافت پادری و درگاهی است.
wikijoo: پادری
مترادف ها
بوریا، پادری، کفش پاک کن، حصیر، زیر بشقابی، زیر گلدانی
قاضی عسگر، دین یار، پادری، کشیشی که عبادتگاه ویژه دارد
فارسی به عربی
پیشنهاد کاربران
پادری نام مجموعه تلویزیونی است که ابتدا قرار بود در نوروز ۹۵ پخش شود ولی پخش آن به ماه رمضان موکول شد. این سریال اسپین آف سریال دودکش است که با نام پادری پخش شد . همچنین این مجموعه پیش از مجموعه دودکش ٢ پخش شده و دودکش ۲ داستان ۵ سال آینده این داستان را نشان نمیدهد. این سریال به کارگردانی محمد حسین لطیفی و تهیه کنندگی سید محمود رضوی در تهران ساخته شده و در رمضان ۱۳۹۵ از شبکه یک سیما پخش شده است.
... [مشاهده متن کامل]
پادری که مطبوعات آن را دودکش ۲ نامیده بودند با نام پادری برای شبکه اول سیما تهیه شده است که پس از پخش سریال دودکش ۲ اسم فصل دوم برای این مجموعه به طور کلی برداشته شد. در این سریال ۲۰ قسمتی، شخصیت های سریال دودکش که به قلم برزو نیک نژاد و حسن وارسته خلق شده بودند و زینب تقوایی آن را برای رمضان سال ۹۲ شبکه اول سیما تهیه و تولید کرده بود، اینبار در فضا و قصه ای تازه ای به قلم کوروش نریمانی برای رمضان ۹۵ شبکه اول تهیه و تولید شد.
داستان «پادری» دررابطه با قالیشویی مشتاق است که تعطیل شده است، و فیروز مشتاق در ایام نزدیک به نوروز به خاطر از دست نرفتن اعتبار قالیشویی و حفظ مشتریان سابق، سعی می کند با اجاره یک قالیشویی دیگر، کارش را پی بگیرد، او که با انبوهی از فرش های نشسته روبرو است، دردسرهای جدیدی برایش رخ می دهد. از طرفی نصرت برخلاف گذشته دارای وضع مالی خوبی می شود…اما این ظاهر قضیه است و به نظر می رسد همهٔ این امکانات الکی و دروغی است. . . فیروز که از یک طرف درگیر پیدا کردن قالیشویی جدید است از طرفی دیگر با مشکل نصرت رو به رو می شود و مجبور می شود آن را هم حل و فصل کند همهٔ این مشکلات فضای طنز گونه ای ایجاد میکنند که با نقش افرینی هومن برق نورد بسیار طنز روایت می شود.
• هومن برق نورد در نقش فیروز مشتاق
• سیما تیرانداز در نقش عفت سوزنچیان
• بهنام تشکر در نقش نصرت سوزنچیان
• امیرحسین رستمی در نقش بهروز مشتاق
• نگار عابدی در نقش افروز مشتاق
• مجید یاسر در نقش منصور
• محمدرضا شیرخانلو در نقش پوریا مشتاق
• یاس نوروزی در نقش پریا مشتاق
• زینب فلاحت پیشه در نقش رونیکا سوزنچیان
• نصرت میرعظیمی در نقش هوشنگ
• ابراهیم آبادی در نقش اردشیر خان
• صدرالدین حجازی
• کریم قربانی
• شهین تسلیمی در نقش شهین
• آتیه جاوید
• حسام خلیل نژاد
• فریبا طالبی
• جمشید مشایخی رستمی
• مهدی دانایی مقدم
• حسن کریم خان زند
• حسین زمانی
• شکرالله حسنی
• سید جلال طباطبایی
... [مشاهده متن کامل]
پادری که مطبوعات آن را دودکش ۲ نامیده بودند با نام پادری برای شبکه اول سیما تهیه شده است که پس از پخش سریال دودکش ۲ اسم فصل دوم برای این مجموعه به طور کلی برداشته شد. در این سریال ۲۰ قسمتی، شخصیت های سریال دودکش که به قلم برزو نیک نژاد و حسن وارسته خلق شده بودند و زینب تقوایی آن را برای رمضان سال ۹۲ شبکه اول سیما تهیه و تولید کرده بود، اینبار در فضا و قصه ای تازه ای به قلم کوروش نریمانی برای رمضان ۹۵ شبکه اول تهیه و تولید شد.
داستان «پادری» دررابطه با قالیشویی مشتاق است که تعطیل شده است، و فیروز مشتاق در ایام نزدیک به نوروز به خاطر از دست نرفتن اعتبار قالیشویی و حفظ مشتریان سابق، سعی می کند با اجاره یک قالیشویی دیگر، کارش را پی بگیرد، او که با انبوهی از فرش های نشسته روبرو است، دردسرهای جدیدی برایش رخ می دهد. از طرفی نصرت برخلاف گذشته دارای وضع مالی خوبی می شود…اما این ظاهر قضیه است و به نظر می رسد همهٔ این امکانات الکی و دروغی است. . . فیروز که از یک طرف درگیر پیدا کردن قالیشویی جدید است از طرفی دیگر با مشکل نصرت رو به رو می شود و مجبور می شود آن را هم حل و فصل کند همهٔ این مشکلات فضای طنز گونه ای ایجاد میکنند که با نقش افرینی هومن برق نورد بسیار طنز روایت می شود.
• هومن برق نورد در نقش فیروز مشتاق
• سیما تیرانداز در نقش عفت سوزنچیان
• بهنام تشکر در نقش نصرت سوزنچیان
• امیرحسین رستمی در نقش بهروز مشتاق
• نگار عابدی در نقش افروز مشتاق
• مجید یاسر در نقش منصور
• محمدرضا شیرخانلو در نقش پوریا مشتاق
• یاس نوروزی در نقش پریا مشتاق
• زینب فلاحت پیشه در نقش رونیکا سوزنچیان
• نصرت میرعظیمی در نقش هوشنگ
• ابراهیم آبادی در نقش اردشیر خان
• صدرالدین حجازی
• کریم قربانی
• شهین تسلیمی در نقش شهین
• آتیه جاوید
• حسام خلیل نژاد
• فریبا طالبی
• جمشید مشایخی رستمی
• مهدی دانایی مقدم
• حسن کریم خان زند
• حسین زمانی
• شکرالله حسنی
• سید جلال طباطبایی
doormat هم میشه
فرش کوچکی ایرانی که در ورودی اتاق ها و مکان های مختلف میبینیم