[ویکی فقه] پاداش ایثار (قرآن). مصون ماندن از سختی های قیامت و ملاقات مسرورانه با خداوند، از پاداش های خالصانه ایثار است.
«ویطعمون الطعام علی حبه مسکینا ویتیما واسیرا انما نطعمکم لوجه الله لانرید منکم جزاء ولا شکورا انا نخاف من ربنا یوما عبوسا قمطریرا فوقـیـهم الله شر ذلک الیوم و لقلـهم نضرة وسرورا.» «و به (پاس) دوستی (خدا) بینوا و یتیم و اسیر را خوراک می دادند ما برای خشنودی خداست که به شما می خورانیم و پاداش و سپاسی از شما نمی خواهیم ما از پروردگارمان از روز عبوسی سخت هراسناکیم پس خدا (هم) آنان را از آسیب آن روز نگاه داشت و شادابی و شادمانی به آنان ارزانی داشت.» و معنای آیه این است که خدای تعالی ایشان را حفظ و شر آن روز را از ایشان منع کرد، و با بهجت و سرور با ایشان روبرو شد، پس این طایفه در آن روز خوشحال و مسرورند، هم چنان که در جای دیگر فرمود: «وجوه یومئذ ناضرة». " نضرة" به معنی طراوت و خرمی و شادابی خاصی است که بر اثر وفور نعمت و رفاه به انسان دست می دهد، آری رنگ رخسار آنها در آن روز آرامش و نشاط درونی آنان خبر می دهد.بنابراین اگر در دنیا به خاطر احساس مسئولیت از آن روز بیمناک بودند، خداوند در عوض آنها را در آن روز غرق شادمانی و سرور می کند.تعبیر به" لقاهم" از تعبیرهای بسیار جالبی است که نشان می دهد خداوند بزرگ از این میهمانان گرانقدر با لطف خاصش استقبال می کند و آنها را که غرق شادی و سرورند در سایه رحمتش جای می دهد.
بهشت با انواع نعمت های آن، پاداش ایثار خالصانه ابرار به نیازمندان
«ان الابرار یشربون من کاس کان مزاجها کافورا عینا یشرب بها عباد الله یفجرونها تفجیرا ویطعمون الطعام علی حبه مسکینا ویتیما واسیرا انما نطعمکم لوجه الله لانرید منکم جزاء ولا شکورا وجزیـهم بما صبروا جنة وحریرا متکـین فیها علی الارائک لایرون فیها شمسا ولا زمهریرا ودانیة علیهم ظـلــلها وذللت قطوفها تذلیلا ویطاف علیهم بـانیة من فضة واکواب کانت قواریرا قواریرا من فضة قدروها تقدیرا یسقون فیها کاسا کان مزاجها زنجبیلا عینا فیها تسمی سلسبیلا ویطوف علیهم ولدن مخلدون....» «به یقین ابرار و نیکان از جامی می نوشند که با عطر خوشی آمیخته است چشم ه ای که بندگان خدا از آن می نوشند و (به دلخواه خویش) جاریش می کنند و به (پاس) دوستی (خدا) بینوا و یتیم و اسیر را خوراک می دادند ما برای خشنودی خداست که به شما می خورانیم و پاداش و سپاسی از شما نمی خواهیم و به (پاس) آنکه صبر کردند بهشت و پرنیان پاداششان داد در آن (بهشت) بر تختها (ی خویش) تکیه زنند در آنجا نه آفتابی بینند و نه سرمایی و سایه ها (ی درختان) به آنان نزدیک است و میوه هایش (برای چیدن) رام و ظروف سیمین و جام های بلورین پیرامون آنان گردانده می شود جام هایی از سیم که درست به اندازه (و با کمال ظرافت) آنها را از کار در آورده اند و در آنجا از جامی که آمیزه زنجبیل دارد به آنان می نوشانند از چشم ه ای در آنجا که سلسبیل نامیده می شود و بر گرد آنان پسرانی جاودانی می گردند....»
انواع نعمت ها
بعد از اشاره اجمالی در آیات گذشته به نجات" ابرار و نیکان" از عذاب های دردناک روز قیامت، و رسیدن آنها به لقای محبوب، و غرق سرور و شادمانی شدن، در آیات مورد بحث به شرح این نعمت های بهشتی پرداخته، حد اقل پانزده نعمت را در طی این آیات بر می شمرد:نخست از مسکن و لباس این بهشتیان سخن می گوید، و می فرماید:" خداوند در برابر صبر و شکیبایی آنها بهشت و لباس ها و فرش هایی از حریر را به آنها پاداش می دهد" (و جزاهم بما صبروا جنة و حریرا).
ایثار جان در راه پیامبر، سبب برخورداری از پاداش نیکوکاران
...
«ویطعمون الطعام علی حبه مسکینا ویتیما واسیرا انما نطعمکم لوجه الله لانرید منکم جزاء ولا شکورا انا نخاف من ربنا یوما عبوسا قمطریرا فوقـیـهم الله شر ذلک الیوم و لقلـهم نضرة وسرورا.» «و به (پاس) دوستی (خدا) بینوا و یتیم و اسیر را خوراک می دادند ما برای خشنودی خداست که به شما می خورانیم و پاداش و سپاسی از شما نمی خواهیم ما از پروردگارمان از روز عبوسی سخت هراسناکیم پس خدا (هم) آنان را از آسیب آن روز نگاه داشت و شادابی و شادمانی به آنان ارزانی داشت.» و معنای آیه این است که خدای تعالی ایشان را حفظ و شر آن روز را از ایشان منع کرد، و با بهجت و سرور با ایشان روبرو شد، پس این طایفه در آن روز خوشحال و مسرورند، هم چنان که در جای دیگر فرمود: «وجوه یومئذ ناضرة». " نضرة" به معنی طراوت و خرمی و شادابی خاصی است که بر اثر وفور نعمت و رفاه به انسان دست می دهد، آری رنگ رخسار آنها در آن روز آرامش و نشاط درونی آنان خبر می دهد.بنابراین اگر در دنیا به خاطر احساس مسئولیت از آن روز بیمناک بودند، خداوند در عوض آنها را در آن روز غرق شادمانی و سرور می کند.تعبیر به" لقاهم" از تعبیرهای بسیار جالبی است که نشان می دهد خداوند بزرگ از این میهمانان گرانقدر با لطف خاصش استقبال می کند و آنها را که غرق شادی و سرورند در سایه رحمتش جای می دهد.
بهشت با انواع نعمت های آن، پاداش ایثار خالصانه ابرار به نیازمندان
«ان الابرار یشربون من کاس کان مزاجها کافورا عینا یشرب بها عباد الله یفجرونها تفجیرا ویطعمون الطعام علی حبه مسکینا ویتیما واسیرا انما نطعمکم لوجه الله لانرید منکم جزاء ولا شکورا وجزیـهم بما صبروا جنة وحریرا متکـین فیها علی الارائک لایرون فیها شمسا ولا زمهریرا ودانیة علیهم ظـلــلها وذللت قطوفها تذلیلا ویطاف علیهم بـانیة من فضة واکواب کانت قواریرا قواریرا من فضة قدروها تقدیرا یسقون فیها کاسا کان مزاجها زنجبیلا عینا فیها تسمی سلسبیلا ویطوف علیهم ولدن مخلدون....» «به یقین ابرار و نیکان از جامی می نوشند که با عطر خوشی آمیخته است چشم ه ای که بندگان خدا از آن می نوشند و (به دلخواه خویش) جاریش می کنند و به (پاس) دوستی (خدا) بینوا و یتیم و اسیر را خوراک می دادند ما برای خشنودی خداست که به شما می خورانیم و پاداش و سپاسی از شما نمی خواهیم و به (پاس) آنکه صبر کردند بهشت و پرنیان پاداششان داد در آن (بهشت) بر تختها (ی خویش) تکیه زنند در آنجا نه آفتابی بینند و نه سرمایی و سایه ها (ی درختان) به آنان نزدیک است و میوه هایش (برای چیدن) رام و ظروف سیمین و جام های بلورین پیرامون آنان گردانده می شود جام هایی از سیم که درست به اندازه (و با کمال ظرافت) آنها را از کار در آورده اند و در آنجا از جامی که آمیزه زنجبیل دارد به آنان می نوشانند از چشم ه ای در آنجا که سلسبیل نامیده می شود و بر گرد آنان پسرانی جاودانی می گردند....»
انواع نعمت ها
بعد از اشاره اجمالی در آیات گذشته به نجات" ابرار و نیکان" از عذاب های دردناک روز قیامت، و رسیدن آنها به لقای محبوب، و غرق سرور و شادمانی شدن، در آیات مورد بحث به شرح این نعمت های بهشتی پرداخته، حد اقل پانزده نعمت را در طی این آیات بر می شمرد:نخست از مسکن و لباس این بهشتیان سخن می گوید، و می فرماید:" خداوند در برابر صبر و شکیبایی آنها بهشت و لباس ها و فرش هایی از حریر را به آنها پاداش می دهد" (و جزاهم بما صبروا جنة و حریرا).
ایثار جان در راه پیامبر، سبب برخورداری از پاداش نیکوکاران
...
wikifeqh: پاداش_ایثار_(قرآن)