ویکْرِی، ویلیام (۱۹۱۴ـ۱۹۹۶)(Vickrey, William)
ویکْرِی، ویلیام
اقتصاددان امریکایی، متولد کانادا. معترضی جدی در دورۀ جنگ جهانی دوم بود که بخشی از خدمات خود را به طراحی مالیات بر ارث جدیدی برای پوئرتو ریکو اختصاص داد. رسالۀ دکتری او، با نام «برنامه ای برای مالیات بندی تصاعدی»، در ۱۹۷۲، به منزلۀ اثری در زمینۀ «اقتصاد کلاسیک» تجدید چاپ شد. در این رساله، از «مالیات بر درآمد بهینه» حمایت شده است که در آن پرداخت مالیات، به جای درآمد سالانه، بر پایۀ درآمد بلندمدت است. او به سبب نقش مهمش در نظریۀ اقتصادی انگیزه ها تحت اختراعات نامتقارن، همراه با جیمز میرلیس، اقتصاددان اسکاتلندی، در ۱۹۹۶ برندۀ جایزۀ نوبل اقتصاد شد. ویکری، به عضویت فرهنگستان ملی علوم انتخاب شد و در ۱۹۹۲ رئیس انجمن اقتصاد امریکا شد. او عضو جامعۀ اقتصادسنجی بود و در ۱۹۷۹ از دانشگاه شیکاگو نشان افتخار دریافت کرد و فقط چند روز پس از دریافت جایزۀ نوبل، درگذشت. کارهای پژوهشی طولانی او موضوع های متنوعی را دربرگرفت، بسیاری از آن ها علاقۀ وی را در زمینۀ رفاه انسانی نشان می داد. ویکری، در میان سایر موضوع ها به مطالعۀ تراکم ترافیک و تعرفۀ عبور پرداخت و به این نتیجه رسید که مجموع عوارض دریافتی در زمان اوج رفت وآمد، باید بیشتر از سایر وقت ها باشد. بعدها سایر صنایع، ازجمله شرکت های تلفن و خطوط هوایی، این اصل را پذیرفتند. او یکی از اعضای هیئت شواپ ۱۹۵۰ بود که برنامۀ جامعی برای تجدیدنظر در نظام مالیاتی ژاپن طرح کرد. همچنین سخنرانی های بسیاری داشت و در ایالات متحده امریکا و نیز در خارج از کشور و سازمان ملل متحد مشاور بود.
ویکْرِی، ویلیام
اقتصاددان امریکایی، متولد کانادا. معترضی جدی در دورۀ جنگ جهانی دوم بود که بخشی از خدمات خود را به طراحی مالیات بر ارث جدیدی برای پوئرتو ریکو اختصاص داد. رسالۀ دکتری او، با نام «برنامه ای برای مالیات بندی تصاعدی»، در ۱۹۷۲، به منزلۀ اثری در زمینۀ «اقتصاد کلاسیک» تجدید چاپ شد. در این رساله، از «مالیات بر درآمد بهینه» حمایت شده است که در آن پرداخت مالیات، به جای درآمد سالانه، بر پایۀ درآمد بلندمدت است. او به سبب نقش مهمش در نظریۀ اقتصادی انگیزه ها تحت اختراعات نامتقارن، همراه با جیمز میرلیس، اقتصاددان اسکاتلندی، در ۱۹۹۶ برندۀ جایزۀ نوبل اقتصاد شد. ویکری، به عضویت فرهنگستان ملی علوم انتخاب شد و در ۱۹۹۲ رئیس انجمن اقتصاد امریکا شد. او عضو جامعۀ اقتصادسنجی بود و در ۱۹۷۹ از دانشگاه شیکاگو نشان افتخار دریافت کرد و فقط چند روز پس از دریافت جایزۀ نوبل، درگذشت. کارهای پژوهشی طولانی او موضوع های متنوعی را دربرگرفت، بسیاری از آن ها علاقۀ وی را در زمینۀ رفاه انسانی نشان می داد. ویکری، در میان سایر موضوع ها به مطالعۀ تراکم ترافیک و تعرفۀ عبور پرداخت و به این نتیجه رسید که مجموع عوارض دریافتی در زمان اوج رفت وآمد، باید بیشتر از سایر وقت ها باشد. بعدها سایر صنایع، ازجمله شرکت های تلفن و خطوط هوایی، این اصل را پذیرفتند. او یکی از اعضای هیئت شواپ ۱۹۵۰ بود که برنامۀ جامعی برای تجدیدنظر در نظام مالیاتی ژاپن طرح کرد. همچنین سخنرانی های بسیاری داشت و در ایالات متحده امریکا و نیز در خارج از کشور و سازمان ملل متحد مشاور بود.
wikijoo: ویکری،_ویلیام_(۱۹۱۴ـ۱۹۹۶)