وینْکِلْمان، یوهان یواخیم (۱۷۱۷ـ۱۷۶۸)(Winckelmann, Johann Joachim)
وینْکِلْمان، یوهان یواخیم
مورخ هنر، زادۀ آلمان. از ۱۷۵۵ در رم کار کرد. مطالعاتش دربارۀ یونان و روم باستان در جنبش نئوکلاسیک تأثیر نهاد، و شالوده ای برای تاریخ هنر جدید فراهم آورد، و در جهت گیری تعلیم وتربیت در آلمان مؤثر افتاد. وینکلمان در اشتندال به دنیا آمد. نخست در پروس به تدریس پرداخت. درپی گرویدن به مذهب کاتولیک، به رم رفت، و کتابدار کاردینال وزیر خارجۀ پاپ شد، و در ۱۷۳۶ به ریاست کتابخانه و مجموعۀ آثار باستانیِ واتیکان منتصب گردید. اثر برجستۀ وینکلمان، تألیف جامعی در دو بخش در زمینۀ هنر باستان بود. در کتاب تأملاتی دربارۀ نقاشی و مجسمه سازی یونانیان (۱۷۵۵)، جوهر هنر یونانی را واجد «سادگیِ اصیل» و «شکوه خاموش» توصیف کرد. در کتاب تاریخ هنر عهد عتیق (۱۷۶۴)، هنر را بیانگر «روح زمانه» خواند. آرای او بسیار پرنفوذ بودند، و بعدها هگل، فیلسوف، و پانوفسکی، مورخ هنر، آن ها را بسط دادند. تأثیر وینکلمان در خودِ هنر، بیشتر در نقاشی بروز یافت، و تعبیرش از آرمان یونانی در بسیاری از نقاشان قرن ۱۸، به ویژه آنتون مِنگس تأثیر نهاد.
وینْکِلْمان، یوهان یواخیم
مورخ هنر، زادۀ آلمان. از ۱۷۵۵ در رم کار کرد. مطالعاتش دربارۀ یونان و روم باستان در جنبش نئوکلاسیک تأثیر نهاد، و شالوده ای برای تاریخ هنر جدید فراهم آورد، و در جهت گیری تعلیم وتربیت در آلمان مؤثر افتاد. وینکلمان در اشتندال به دنیا آمد. نخست در پروس به تدریس پرداخت. درپی گرویدن به مذهب کاتولیک، به رم رفت، و کتابدار کاردینال وزیر خارجۀ پاپ شد، و در ۱۷۳۶ به ریاست کتابخانه و مجموعۀ آثار باستانیِ واتیکان منتصب گردید. اثر برجستۀ وینکلمان، تألیف جامعی در دو بخش در زمینۀ هنر باستان بود. در کتاب تأملاتی دربارۀ نقاشی و مجسمه سازی یونانیان (۱۷۵۵)، جوهر هنر یونانی را واجد «سادگیِ اصیل» و «شکوه خاموش» توصیف کرد. در کتاب تاریخ هنر عهد عتیق (۱۷۶۴)، هنر را بیانگر «روح زمانه» خواند. آرای او بسیار پرنفوذ بودند، و بعدها هگل، فیلسوف، و پانوفسکی، مورخ هنر، آن ها را بسط دادند. تأثیر وینکلمان در خودِ هنر، بیشتر در نقاشی بروز یافت، و تعبیرش از آرمان یونانی در بسیاری از نقاشان قرن ۱۸، به ویژه آنتون مِنگس تأثیر نهاد.
wikijoo: وینکلمان،_یوهان_یواخیم_(۱۷۱۷ـ۱۷۶۸)