ویلیام رولی ( انگلیسی: William Rowley؛ ۱۶۹۰ – ۱۷۶۸ ( ۷۷−۷۸ سال ) ) فرد نظامی اهل پادشاهی بریتانیای کبیر بود. وی همچنین برندهٔ جوایزی همچون نشان حمام شده است.

wiki: ویلیام رولی
ویلیام رولی (نمایشنامه نویس). ویلیام رولی ( حدود 1585 - فوریه 1626 ) نمایشنامه نویس انگلیسی دورۀ جاکوبین بود که بیشتر به خاطر آثاری که با همکاری با نویسندگان موفق تر نوشته شده است، شناخته می شود. تاریخ ولادت او را سال 1585 تخمین زده اند. او در 11 فوریه 1626 در قبرستان سنت جیمز، کلارکن ول در شمال لندن به خاک سپرده شد. ( در سال 1928 سند روشنی از زمان مرگ او کشف شد، اما برخی از مقامات همچنان سال مرگ او را 1642 ذکر می کنند. )
رولی بازیگر و نمایشنامه نویسی بود که در ایفای نقش های دلقک ( یعنی شخصیت هایی که وظیفه آنها ارائه کمدی است ) تخصص داشت. او همچنین باید مردی درشت هیکل بوده باشد، زیرا نقطۀقوت او به طورخاص در نقش دلقک های چاق بود. او اسقف چاق را در نمایش توماس میدلتون بازی شطرنج و پلامپوریج را در ماسک «اینرتمپل» همان نویسنده بازی کرد. او همچنین قطعات دلقک چاق را برای خود نوشت تا بازی کند: برای نمونه نقش ژاک در «همه چیز با شهوت از میان برود» یا نقش «بوستوفا» در «دوشیزه ی آسیاب» که هم نویسی او با جان فلچر بود. او قطعاً نقش «سیمپلیسیتی» را در نمایش «دنیا در بازی تنیس تکان خورد» ایفا کرد و احتمالاً نقش «چوگ» را در نمایش «نزاعی نیکو» و ازآنجاکه اینها همکاری های میدلتون و رولی هستند، آنها به عنوان دو قسمت دیگر که رولی برای خودش نوشته است، واجد شرایط هستند. ( شواهد نشان می دهد که رولی معمولاً در هم نویسی ها، داستان فرعی کمیک را مدیریت می کرد– اگرچه نقش او فقط به مطالب کمیک محدود نمی شد: در بدل، نزاعی نیکو و دوشیزۀ آسیاب، او بخش های قابل توجهی از طرح اصلی نمایش را نیز نوشت ) . نقش دلقکِ بدون نام در«تولد مرلین» نشانه هایی از نقش دیگری است که رولی نمایشنامه نویس برای رولی بازیگر نوشته است. به نظر می رسد که رولی کار خود را با دستۀ تئاتر مردان ملکه آن در تئاتر ردبول آغاز کرده باشد. در سال 1609 او بخشی از گروهی از بازیگران بود که یک شرکت نوازندگی به نام دوک یورک را تأسیس کردند که پس از سال 1612 به گروه تئاتر مردان شاهزاده چارلز معروف شد. بیشتر دوران حرفه ای رولی صرف نوشتن و ایفای نقش دلقک برای این شرکت شد که در مجموعه ای از سالن های تئاتر مختلف از جمله کرتن، هوپ و ردبول مستقر بود. رولی همچنین دریافت کننده ی اجرت این گروه برای اجراهای آنها در دربار بود.
در سال 1623، رولی دستۀ تئاتر خود را ترک کرد و تا زمان مرگش در سال 1626 به دستۀ بسیار موفق مردان شاه در گلوب پیوست. گرچه همکاری او با این گروه بسیار کوتاه بود، اما در سال 1624 درگیری جنجال نمایش«بازی شطرنج» و ماجرای نایب السلطنه اسپانیا شد. قابل توجه است که رولی لزوماً تلا ش های نمایشنامه نویسی خود را به گروهی که به عنوان بازیگر به آن متعهد بود، محدود نکرد. در سال 1624 او یکی از اعضای گروه تئاتر مردان شاه، گروه معروف شکسپیر بود و در آگوست همان سال در تولید بدنام آنها «بازی شطرنج» ایفای نقش کرد ـ اما در همان سال با دکر، فورد و وبستر روی نمایشنامه ی گمشده ی «بیوه را بیدار نگاه دار» برای تئاتر ردبول کار کرد.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفرولی بازیگر و نمایشنامه نویسی بود که در ایفای نقش های دلقک ( یعنی شخصیت هایی که وظیفه آنها ارائه کمدی است ) تخصص داشت. او همچنین باید مردی درشت هیکل بوده باشد، زیرا نقطۀقوت او به طورخاص در نقش دلقک های چاق بود. او اسقف چاق را در نمایش توماس میدلتون بازی شطرنج و پلامپوریج را در ماسک «اینرتمپل» همان نویسنده بازی کرد. او همچنین قطعات دلقک چاق را برای خود نوشت تا بازی کند: برای نمونه نقش ژاک در «همه چیز با شهوت از میان برود» یا نقش «بوستوفا» در «دوشیزه ی آسیاب» که هم نویسی او با جان فلچر بود. او قطعاً نقش «سیمپلیسیتی» را در نمایش «دنیا در بازی تنیس تکان خورد» ایفا کرد و احتمالاً نقش «چوگ» را در نمایش «نزاعی نیکو» و ازآنجاکه اینها همکاری های میدلتون و رولی هستند، آنها به عنوان دو قسمت دیگر که رولی برای خودش نوشته است، واجد شرایط هستند. ( شواهد نشان می دهد که رولی معمولاً در هم نویسی ها، داستان فرعی کمیک را مدیریت می کرد– اگرچه نقش او فقط به مطالب کمیک محدود نمی شد: در بدل، نزاعی نیکو و دوشیزۀ آسیاب، او بخش های قابل توجهی از طرح اصلی نمایش را نیز نوشت ) . نقش دلقکِ بدون نام در«تولد مرلین» نشانه هایی از نقش دیگری است که رولی نمایشنامه نویس برای رولی بازیگر نوشته است. به نظر می رسد که رولی کار خود را با دستۀ تئاتر مردان ملکه آن در تئاتر ردبول آغاز کرده باشد. در سال 1609 او بخشی از گروهی از بازیگران بود که یک شرکت نوازندگی به نام دوک یورک را تأسیس کردند که پس از سال 1612 به گروه تئاتر مردان شاهزاده چارلز معروف شد. بیشتر دوران حرفه ای رولی صرف نوشتن و ایفای نقش دلقک برای این شرکت شد که در مجموعه ای از سالن های تئاتر مختلف از جمله کرتن، هوپ و ردبول مستقر بود. رولی همچنین دریافت کننده ی اجرت این گروه برای اجراهای آنها در دربار بود.
در سال 1623، رولی دستۀ تئاتر خود را ترک کرد و تا زمان مرگش در سال 1626 به دستۀ بسیار موفق مردان شاه در گلوب پیوست. گرچه همکاری او با این گروه بسیار کوتاه بود، اما در سال 1624 درگیری جنجال نمایش«بازی شطرنج» و ماجرای نایب السلطنه اسپانیا شد. قابل توجه است که رولی لزوماً تلا ش های نمایشنامه نویسی خود را به گروهی که به عنوان بازیگر به آن متعهد بود، محدود نکرد. در سال 1624 او یکی از اعضای گروه تئاتر مردان شاه، گروه معروف شکسپیر بود و در آگوست همان سال در تولید بدنام آنها «بازی شطرنج» ایفای نقش کرد ـ اما در همان سال با دکر، فورد و وبستر روی نمایشنامه ی گمشده ی «بیوه را بیدار نگاه دار» برای تئاتر ردبول کار کرد.
