وِیل، کورْت یولیان (۱۹۰۰ـ۱۹۵۰)(Weill, Kurt Julian)
وِیل، کورْت یولیان
آهنگ ساز آلمانی، که از ۱۹۴۳ شهروند امریکا شد. موسیقی مجلسی و ارکستری می ساخت و در ساخت اپراهایی همچون اپرای سه پولی (۱۹۲۸) و ظهور و سقوطِ شهر ماهاگونی (۱۹۲۹) با برتولت برشت همکاری داشت، که هر دوی این آثار از فساد اجتماعی انتقاد می کردند (ماهاگونی، که هجو ارزش های امریکایی بود، در نخستین شب اجرای خود در لایپزیگ آشوبی به پا کرد). کوشید با استفاده از موضوع های زمان خود و با ساده ترین ابزارهای موسیقایی، شکل نوینی از موسیقی تئاتر را پدید آورد. در ۱۹۳۵ با استقرار در امریکا، تعدادی از موفق ترین نمایش های برادوی را آهنگ سازی کرد، از جمله موزیکال ضد جنگ جانی جانسون (۱۹۳۶)،تعطیلات نیکربوکر (۱۹۳۸، شامل قطعۀ معروف «ترانۀ سپتامبر»)، و صحنۀ خیابان (۱۹۴۷)، بر مبنای نمایش نامه ای از اِلمر رایس که در دوران رکود اقتصادی امریکا اتفاق می افتد. نمایش موزیکالزندگی عشقی (۱۹۴۸)، با اشعاری از آلن جِی لرنِر، نمونۀ یک زوج امریکایی را در دورۀ ۱۵۰ ساله از تاریخ امریکا نشان می دهد، و به بیانِ آمیزۀ ویل از شگفت زدگی و دل زدگی دربرابر «رویای امریکایی» می پردازد.
وِیل، کورْت یولیان
آهنگ ساز آلمانی، که از ۱۹۴۳ شهروند امریکا شد. موسیقی مجلسی و ارکستری می ساخت و در ساخت اپراهایی همچون اپرای سه پولی (۱۹۲۸) و ظهور و سقوطِ شهر ماهاگونی (۱۹۲۹) با برتولت برشت همکاری داشت، که هر دوی این آثار از فساد اجتماعی انتقاد می کردند (ماهاگونی، که هجو ارزش های امریکایی بود، در نخستین شب اجرای خود در لایپزیگ آشوبی به پا کرد). کوشید با استفاده از موضوع های زمان خود و با ساده ترین ابزارهای موسیقایی، شکل نوینی از موسیقی تئاتر را پدید آورد. در ۱۹۳۵ با استقرار در امریکا، تعدادی از موفق ترین نمایش های برادوی را آهنگ سازی کرد، از جمله موزیکال ضد جنگ جانی جانسون (۱۹۳۶)،تعطیلات نیکربوکر (۱۹۳۸، شامل قطعۀ معروف «ترانۀ سپتامبر»)، و صحنۀ خیابان (۱۹۴۷)، بر مبنای نمایش نامه ای از اِلمر رایس که در دوران رکود اقتصادی امریکا اتفاق می افتد. نمایش موزیکالزندگی عشقی (۱۹۴۸)، با اشعاری از آلن جِی لرنِر، نمونۀ یک زوج امریکایی را در دورۀ ۱۵۰ ساله از تاریخ امریکا نشان می دهد، و به بیانِ آمیزۀ ویل از شگفت زدگی و دل زدگی دربرابر «رویای امریکایی» می پردازد.
wikijoo: ویل،_کورت_یولیان_(۱۹۰۰ـ۱۹۵۰)