ویسْلِر، جِیْمْز (۱۸۳۴ـ۱۹۰۳)(Whistler, James)
تک چهرۀ مادر نقاش، اثر جیمز ویسلر
نقاش و باسمه کار امریکایی. از ۱۸۵۹ در لندن کار کرد، و از اعضای برجستۀ جنبش زیبایی شناختیبود. با تأثیر از چاپنقش های ژاپنی، منظره هایی از رودخانه ها، و تابلوهایی از تک چهره ، نقاشی کرد که ظرافتِ ترکیب بندی، و هماهنگی رنگی آن ها نظرگیر است؛ آرایش با خاکستری و سیاه: تک چهرۀ مادر نقاش (۱۸۷۱؛ موزۀ دورسه، پاریس) از آن جمله است. ویسلر در چلسی، لندن، سکونت گزید، و منظره هایی از رود تمز، ازجمله پل کهنۀ بترسی (ح ۱۸۷۲ـ۱۸۷۵؛ نگارخانۀ تیت، لندن) پدید آورد. در ۱۸۷۷، جان راسکین، منتقد هنری، دربارۀ اثری از او با نام شبانه با سیاه و طلایی: سقوط فشفشه (آکادمی هنرهای دیترویت) مقاله ای نوشت که شکایت نقاش و درخواست ۱,۰۰۰ پوند غرامت به جرم افترا، را در پی داشت. ویسلر به طور نمادین یک سکه فاردینگ (ربع پنیقدیم) دریافت کرد، و شرح محاکمه را در کتابش با نام هنر شریف دشمن سازی (۱۸۹۰) نوشت. ویسلر مصمّم بود که نقاشی را از قید قصه گویی احساساتی حاکم بر نقاشی ویکتوریایی رها سازد، و هنری می جست که تنها در بند زیباشناسیِ اثر باشد. باسمه های تیزابی، چاپنقش های سنگی، پاستلها، و آبرنگ های او زیبایی کارش را بازتاب می دهند؛ ازجمله باسمۀ تیزابیِ آهک پَز (۱۸۵۹، موزۀ هنرهای معاصر تهران). ویسلر در لوئل، ایالت ماساچوست، به دنیا آمد. نخست وارد مدرسۀ نظام وست پوینت شد، ولی آن را وانهاد و به نقشه کشی پرداخت. از چاپنقش های رنگی ژاپنی که تازه در غرب کشف شده بودند؛ آثار گوستاو کوربه، نقاش واقع گرا؛ و شیوۀ کار امپرسیونیستها بسیار تأثیر پذیرفت.
تک چهرۀ مادر نقاش، اثر جیمز ویسلر
نقاش و باسمه کار امریکایی. از ۱۸۵۹ در لندن کار کرد، و از اعضای برجستۀ جنبش زیبایی شناختیبود. با تأثیر از چاپنقش های ژاپنی، منظره هایی از رودخانه ها، و تابلوهایی از تک چهره ، نقاشی کرد که ظرافتِ ترکیب بندی، و هماهنگی رنگی آن ها نظرگیر است؛ آرایش با خاکستری و سیاه: تک چهرۀ مادر نقاش (۱۸۷۱؛ موزۀ دورسه، پاریس) از آن جمله است. ویسلر در چلسی، لندن، سکونت گزید، و منظره هایی از رود تمز، ازجمله پل کهنۀ بترسی (ح ۱۸۷۲ـ۱۸۷۵؛ نگارخانۀ تیت، لندن) پدید آورد. در ۱۸۷۷، جان راسکین، منتقد هنری، دربارۀ اثری از او با نام شبانه با سیاه و طلایی: سقوط فشفشه (آکادمی هنرهای دیترویت) مقاله ای نوشت که شکایت نقاش و درخواست ۱,۰۰۰ پوند غرامت به جرم افترا، را در پی داشت. ویسلر به طور نمادین یک سکه فاردینگ (ربع پنیقدیم) دریافت کرد، و شرح محاکمه را در کتابش با نام هنر شریف دشمن سازی (۱۸۹۰) نوشت. ویسلر مصمّم بود که نقاشی را از قید قصه گویی احساساتی حاکم بر نقاشی ویکتوریایی رها سازد، و هنری می جست که تنها در بند زیباشناسیِ اثر باشد. باسمه های تیزابی، چاپنقش های سنگی، پاستلها، و آبرنگ های او زیبایی کارش را بازتاب می دهند؛ ازجمله باسمۀ تیزابیِ آهک پَز (۱۸۵۹، موزۀ هنرهای معاصر تهران). ویسلر در لوئل، ایالت ماساچوست، به دنیا آمد. نخست وارد مدرسۀ نظام وست پوینت شد، ولی آن را وانهاد و به نقشه کشی پرداخت. از چاپنقش های رنگی ژاپنی که تازه در غرب کشف شده بودند؛ آثار گوستاو کوربه، نقاش واقع گرا؛ و شیوۀ کار امپرسیونیستها بسیار تأثیر پذیرفت.
wikijoo: ویسلر،_جیمز_(۱۸۳۴ـ۱۹۰۳)