ویتوریو آدورنی. ویتوریو آدورنی ( زادهٔ ۱۴ نوامبر ۱۹۳۷ ) رکابزن سابق ایتالیایی است که در رشتهٔ دوچرخه سواری جاده فعالیت می کرد. او در سال ۱۹۶۵ برندهٔ جیرو دیتالیا و در سال ۱۹۶۸ برندهٔ مسابقات قهرمانی دوچرخه سواری جاده جهان شد.
ویتوریو آدورنی رکابزنی مستعد بود و استعداد خود را در رکابزنی تنها نشان داده بود. او دوچرخه سواری را در سال ۱۹۵۵ آغاز کرد[ ۱] و در سال ۱۹۵۹ برندهٔ مسابقهٔ تعقیبی انفرادی آماتور کشور شد. [ ۲]
آدورنی پس از پیروزی در کوپا سان جو در سال ۱۹۶۱ تبدیل به رکابزن حرفه ای شد. [ ۳]
آدورنی در سال ۱۹۶۱ در دو مسابقه پیروز شد. همچنین برای نخستین بار در جیرو شرکت کرد و آن را با رتبهٔ ۲۸ به پایان رساند. در سال بعد در مرحلهٔ سوم به پیروزی رسید و نخستین پیروزی مرحله ای خود در جیرو را به دست آورد. در جیروی ۱۹۶۳ برندهٔ مرحلهٔ نخست شد و پیراهن صورتی را به تن کرد و آن را تا پایان مرحلهٔ چهارم در دست داشت. سپس در مرحلهٔ ۱۶ پیروز شد و به رتبهٔ دوم رسید. در پایان مرحلهٔ ۱۸ دوباره پیراهن صورتی را کسب کرد، ولی در مرحلهٔ بعد دوباره آن را به فرانکو بالمامیون داد و در پایان جیرو، بر سکوی دوم ایستاد.
در سال ۱۹۶۴ آدورنی برندهٔ مرحلهٔ نخست شد و نخستین دارندهٔ پیراهن صورتی آن مسابقه بود. او در مرحلهٔ ۱۴ نیز پیروز شد و جیرو را در رتبهٔ چهارم به پایان رساند. در همان سال، در تور دو فرانس دهم شد و در مسابقات قهرمانی جهان مدال نقره را به دست آورد.
در جیروی ۱۹۶۵ آدورنی آغاز خوبی نداشت و پس از پایان مرحلهٔ ۵ جایی در میان ۱۰ نفر برتر مسابقه نداشت؛ ولی پیروزی در مرحلهٔ ششم باعث شد که رهبری جیرو را به دست آورد. در مرحلهٔ هشتم رهبری را از دست داد؛ ولی با پیروزی در مرحلهٔ ۱۳ دوباره به صدر بازگشت. در مرحلهٔ ۱۸ پس از ایتالو زیلیولی از خط پایان گذشت و اختلاف خود با نفر دوم را به بیش از ۶ دقیقه افزایش داد. در مرحلهٔ ۱۹ نیز با فاصلهٔ بیش از ۳ دقیقه زودتر از نفر دوم، ویتو تاکونه، مسابقه را به پایان رساند و برتری خود در رده بندی اصلی را به بیش از ۱۱ دقیقه رساند. در پایان مسابقه، آدورنی توانست تنها مقام قهرمانی خود در جیرو دیتالیا را به دست آورد.
در جیروی ۱۹۶۶ آدورنی توانست با پیروزی در مرحلهٔ ۱۳، صاحب پیراهن صورتی شود؛ ولی در پایان مرحلهٔ ۱۵ آن را به جانی موتا داد. در سال بعد نیز آدورنی برندهٔ مرحلهٔ ۲۰ شد؛ ولی نتوانست مقامی بهتر از چهارم به دست آورد.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفویتوریو آدورنی رکابزنی مستعد بود و استعداد خود را در رکابزنی تنها نشان داده بود. او دوچرخه سواری را در سال ۱۹۵۵ آغاز کرد[ ۱] و در سال ۱۹۵۹ برندهٔ مسابقهٔ تعقیبی انفرادی آماتور کشور شد. [ ۲]
آدورنی پس از پیروزی در کوپا سان جو در سال ۱۹۶۱ تبدیل به رکابزن حرفه ای شد. [ ۳]
آدورنی در سال ۱۹۶۱ در دو مسابقه پیروز شد. همچنین برای نخستین بار در جیرو شرکت کرد و آن را با رتبهٔ ۲۸ به پایان رساند. در سال بعد در مرحلهٔ سوم به پیروزی رسید و نخستین پیروزی مرحله ای خود در جیرو را به دست آورد. در جیروی ۱۹۶۳ برندهٔ مرحلهٔ نخست شد و پیراهن صورتی را به تن کرد و آن را تا پایان مرحلهٔ چهارم در دست داشت. سپس در مرحلهٔ ۱۶ پیروز شد و به رتبهٔ دوم رسید. در پایان مرحلهٔ ۱۸ دوباره پیراهن صورتی را کسب کرد، ولی در مرحلهٔ بعد دوباره آن را به فرانکو بالمامیون داد و در پایان جیرو، بر سکوی دوم ایستاد.
در سال ۱۹۶۴ آدورنی برندهٔ مرحلهٔ نخست شد و نخستین دارندهٔ پیراهن صورتی آن مسابقه بود. او در مرحلهٔ ۱۴ نیز پیروز شد و جیرو را در رتبهٔ چهارم به پایان رساند. در همان سال، در تور دو فرانس دهم شد و در مسابقات قهرمانی جهان مدال نقره را به دست آورد.
در جیروی ۱۹۶۵ آدورنی آغاز خوبی نداشت و پس از پایان مرحلهٔ ۵ جایی در میان ۱۰ نفر برتر مسابقه نداشت؛ ولی پیروزی در مرحلهٔ ششم باعث شد که رهبری جیرو را به دست آورد. در مرحلهٔ هشتم رهبری را از دست داد؛ ولی با پیروزی در مرحلهٔ ۱۳ دوباره به صدر بازگشت. در مرحلهٔ ۱۸ پس از ایتالو زیلیولی از خط پایان گذشت و اختلاف خود با نفر دوم را به بیش از ۶ دقیقه افزایش داد. در مرحلهٔ ۱۹ نیز با فاصلهٔ بیش از ۳ دقیقه زودتر از نفر دوم، ویتو تاکونه، مسابقه را به پایان رساند و برتری خود در رده بندی اصلی را به بیش از ۱۱ دقیقه رساند. در پایان مسابقه، آدورنی توانست تنها مقام قهرمانی خود در جیرو دیتالیا را به دست آورد.
در جیروی ۱۹۶۶ آدورنی توانست با پیروزی در مرحلهٔ ۱۳، صاحب پیراهن صورتی شود؛ ولی در پایان مرحلهٔ ۱۵ آن را به جانی موتا داد. در سال بعد نیز آدورنی برندهٔ مرحلهٔ ۲۰ شد؛ ولی نتوانست مقامی بهتر از چهارم به دست آورد.
wiki: ویتوریو آدورنی