وودْوِرْث، رابِرت (۱۸۶۹ـ۱۹۶۲)(Woodworth, Robert)
وودْوِرْث، رابِرت
روان شناس امریکایی. در مطالعۀ تفاوت های فردی در یادگیری، همکار ادوارد تورندایک بود و سپس کوشید که برای سنجش ثبات هیجانی آزمون هایی عینی تنظیم کند. هرچند سهم او در تحقیقات روان شناسی محدود بود، شماری درسنامۀ عمومی در زمینۀ روان شناسی تألیف کرد. وودوُرث در دانشگاه هاروارد درس خواند، با ویلیام جیمز کار کرد، و در دانشگاه لیورپول دستیار چارلز شرینگتون، فیزیولوژیست انگلیسی، بود. در ۱۹۰۹، پس از بازگشت به ایالات متحده امریکا، استاد روان شناسی دانشگاه کورنل و در ۱۹۱۴ رئیس انجمن روان شناسی امریکا شد. او در ۱۹۵۶، به پاس خدمات ارزشمندش در یکپارچه سازی و سازماندهی علم روان شناسی، نخستین جایزۀ طلایی بنیاد روان شناسی امریکا را دریافت کرد. ازجمله آثار اوست: روان شناسی تجربی (۱۹۳۸)؛ مکاتب روان شناسی معاصر (۱۹۳۱)؛ پویایی های رفتار (۱۹۵۸).
وودْوِرْث، رابِرت
روان شناس امریکایی. در مطالعۀ تفاوت های فردی در یادگیری، همکار ادوارد تورندایک بود و سپس کوشید که برای سنجش ثبات هیجانی آزمون هایی عینی تنظیم کند. هرچند سهم او در تحقیقات روان شناسی محدود بود، شماری درسنامۀ عمومی در زمینۀ روان شناسی تألیف کرد. وودوُرث در دانشگاه هاروارد درس خواند، با ویلیام جیمز کار کرد، و در دانشگاه لیورپول دستیار چارلز شرینگتون، فیزیولوژیست انگلیسی، بود. در ۱۹۰۹، پس از بازگشت به ایالات متحده امریکا، استاد روان شناسی دانشگاه کورنل و در ۱۹۱۴ رئیس انجمن روان شناسی امریکا شد. او در ۱۹۵۶، به پاس خدمات ارزشمندش در یکپارچه سازی و سازماندهی علم روان شناسی، نخستین جایزۀ طلایی بنیاد روان شناسی امریکا را دریافت کرد. ازجمله آثار اوست: روان شناسی تجربی (۱۹۳۸)؛ مکاتب روان شناسی معاصر (۱۹۳۱)؛ پویایی های رفتار (۱۹۵۸).
wikijoo: وودورث،_رابرت_(۱۸۶۹ـ۱۹۶۲)