وندرس ویم (ویلهلم) (۱۹۴۵). وِنْدِرْس، ویم (ویلْهِلْم) (۱۹۴۵)(Wenders, Wim (Wilhelm))
وِنْدِرْس، ویم (ویلْهِلْم)
کارگردان، فیلم نامه نویس، و تهیه کنندۀ آلمانی. در آلمان و امریکا فیلم ساخته و در بیشتر آثارش به رابطۀ دشوار میان این دو فرهنگ پرداخته است. ازجمله آثار اوست: پاریس تکزاس (۱۹۸۴) و بال های اشتیاق (زیر آسمان برلین). در کنار ورنر هرتزوگ و راینر ورنر فاسبیندر، از مهم ترین شخصیت های جنبش سینمای نو آلمان در دهۀ ۱۹۷۰ است و فیلم هایی همچون سلاطین جاده (۱۹۷۶) و دوست امریکایی (۱۹۷۷) ، (براساس رمانی از پاتریشیا های اسمیت) را کارگردانی کرده است. ویم وندرس دانش آموختۀ مدرسۀ سینماست و دربارۀ این هنر بسیار نوشته است. همکار دو کارگردان سالخورده، نیکلاس رِی در صاعقه بر فراز آب (۱۹۸۰) و میکل آنجلو آنتونیونی در بر فراز ابرها (۱۹۹۶) بوده است. پاریس تکزاس بر نسل تازۀ فیلم سازان امریکایی، به ویژه در بخش سینمای مستقل، تأثیر فراوان گذاشت. از دیگر فیلم های اوست. ترس دروازه بان از ضربۀ پنالتی (۱۹۷۲)، آلیس در شهرها (۱۹۷۴)، حرکت اشتباه (۱۹۷۵)، هَمِت (۱۹۸۲)، اوضاع و شرایط (۱۹۸۲)، تا انتهای دنیا (۱۹۹۱)، ودوردست و چنین نزدیک (۱۹۹۳).
وِنْدِرْس، ویم (ویلْهِلْم)
کارگردان، فیلم نامه نویس، و تهیه کنندۀ آلمانی. در آلمان و امریکا فیلم ساخته و در بیشتر آثارش به رابطۀ دشوار میان این دو فرهنگ پرداخته است. ازجمله آثار اوست: پاریس تکزاس (۱۹۸۴) و بال های اشتیاق (زیر آسمان برلین). در کنار ورنر هرتزوگ و راینر ورنر فاسبیندر، از مهم ترین شخصیت های جنبش سینمای نو آلمان در دهۀ ۱۹۷۰ است و فیلم هایی همچون سلاطین جاده (۱۹۷۶) و دوست امریکایی (۱۹۷۷) ، (براساس رمانی از پاتریشیا های اسمیت) را کارگردانی کرده است. ویم وندرس دانش آموختۀ مدرسۀ سینماست و دربارۀ این هنر بسیار نوشته است. همکار دو کارگردان سالخورده، نیکلاس رِی در صاعقه بر فراز آب (۱۹۸۰) و میکل آنجلو آنتونیونی در بر فراز ابرها (۱۹۹۶) بوده است. پاریس تکزاس بر نسل تازۀ فیلم سازان امریکایی، به ویژه در بخش سینمای مستقل، تأثیر فراوان گذاشت. از دیگر فیلم های اوست. ترس دروازه بان از ضربۀ پنالتی (۱۹۷۲)، آلیس در شهرها (۱۹۷۴)، حرکت اشتباه (۱۹۷۵)، هَمِت (۱۹۸۲)، اوضاع و شرایط (۱۹۸۲)، تا انتهای دنیا (۱۹۹۱)، ودوردست و چنین نزدیک (۱۹۹۳).
wikijoo: وندرس،_ویم_(ویلهلم)_(۱۹۴۵)