ولگا ـ دون آبراه. وُلْگا ـ دون، آبراه (Volga-Don Canal)
آبراهی مصنوعی. رودهای ولگا و دون را به یکدیگر متصل می کند و از جنوب ولگاگراد تا منتهی الیه شرقی دریاچه سدّ تسیملیانسک، به طول ۱۰۱ کیلومتر، امتداد دارد. این آبراه از ۱۹۴۸ تا ۱۹۵۲ با استفاده از نیروی کار اجباری ساخته شد. دارای سیزده سد بالابر است که نُه بالابر اولیۀ آن، کشتی را ۸۸ متر بالا می برند. با تکمیل موفقیت آمیز این آبراه، برای نخستین بار دریای سیاه و دریای خزر به یکدیگر متصل شدند. نخستین تلاش ناموفق برای ساخت آبراه بین رودهای ولگا و دون در ۱۵۶۹ به دست ترک های عثمانی صورت گرفت که در آن زمان این ناحیه را در اختیار داشتند. از دوران تزار پطر کبیر به بعد، روسیه طرح های متعددی را برای ساختن چنین آبراهی تهیه کرد، اما هیچ کدام تا دوران استالین به ثمر نرسید.
آبراهی مصنوعی. رودهای ولگا و دون را به یکدیگر متصل می کند و از جنوب ولگاگراد تا منتهی الیه شرقی دریاچه سدّ تسیملیانسک، به طول ۱۰۱ کیلومتر، امتداد دارد. این آبراه از ۱۹۴۸ تا ۱۹۵۲ با استفاده از نیروی کار اجباری ساخته شد. دارای سیزده سد بالابر است که نُه بالابر اولیۀ آن، کشتی را ۸۸ متر بالا می برند. با تکمیل موفقیت آمیز این آبراه، برای نخستین بار دریای سیاه و دریای خزر به یکدیگر متصل شدند. نخستین تلاش ناموفق برای ساخت آبراه بین رودهای ولگا و دون در ۱۵۶۹ به دست ترک های عثمانی صورت گرفت که در آن زمان این ناحیه را در اختیار داشتند. از دوران تزار پطر کبیر به بعد، روسیه طرح های متعددی را برای ساختن چنین آبراهی تهیه کرد، اما هیچ کدام تا دوران استالین به ثمر نرسید.
wikijoo: ولگا_ـ_دون،_آبراه