وُلْفْلین، هایْنْریش (۱۸۶۴ـ۱۹۴۵)(Wolfflin, Heinrich)
وُلْفْلین، هایْنْریش
مورخ هنر و زیبا شناس سوئیسی. تحلیل هایش از سبک در هنر، در تألیفاتی همچون اصول تاریخ هنر (۱۹۱۵)، بسیار پرنفوذ بوده، و بررسی تاریخ هنر براساس مختصاتی همچون خط و رنگ و شکل را مطرح کرده اند. تثبیت تاریخ هنر به مثابۀ یک رشتۀ علمی دقیق، بزرگ ترین دستاورد او بود. ولفلین علاقۀ خاصی به هنر رنسانس و باروک داشت. ترکیب بندی را شالودۀ زیبا شناسی می دانست، و بدن انسان را دستمایۀ اصلی هر هنر بزرگی می پنداشت. با به کاربردن زوج مفاهیمی همچون «خطی و نقاشانه» یا «کثرت و وحدت»، نشان داد که چگونه می توان هنر دوره های مختلف را با یکدیگر مقایسه، و ارزیابی کرد. رنسانسو باروک (۱۸۸۸)، هنر کلاسیک (۱۸۹۹)، و هنر آلبرشت دورر (۱۹۰۵) از دیگر آثار مهم اوست.
وُلْفْلین، هایْنْریش
مورخ هنر و زیبا شناس سوئیسی. تحلیل هایش از سبک در هنر، در تألیفاتی همچون اصول تاریخ هنر (۱۹۱۵)، بسیار پرنفوذ بوده، و بررسی تاریخ هنر براساس مختصاتی همچون خط و رنگ و شکل را مطرح کرده اند. تثبیت تاریخ هنر به مثابۀ یک رشتۀ علمی دقیق، بزرگ ترین دستاورد او بود. ولفلین علاقۀ خاصی به هنر رنسانس و باروک داشت. ترکیب بندی را شالودۀ زیبا شناسی می دانست، و بدن انسان را دستمایۀ اصلی هر هنر بزرگی می پنداشت. با به کاربردن زوج مفاهیمی همچون «خطی و نقاشانه» یا «کثرت و وحدت»، نشان داد که چگونه می توان هنر دوره های مختلف را با یکدیگر مقایسه، و ارزیابی کرد. رنسانسو باروک (۱۸۸۸)، هنر کلاسیک (۱۸۹۹)، و هنر آلبرشت دورر (۱۹۰۵) از دیگر آثار مهم اوست.
wikijoo: ولفلین،_هاینریش_(۱۸۶۴ـ۱۹۴۵)