وُلْتِرا، دانیِله دا (۱۵۰۹ـ۱۵۶۶)(Volterra, Daniele da)
پایین آوردن مسیح از صلیب، اثر دانیله دا ولترا
(نام اصلی: دانیله ریتچارلی) نقاش، مجسمه ساز، و معمار ایتالیایی. پیرو میکلانژ بود. آثارش ازجمله تابلوی کشتار بی گناهان (اوفیتسی، فلورانس) نشان دهندۀ گذار او از مانریسم به باروکاند. پاپ پل چهارم او را مأمور نقاشی لُنگ هایی برای پوشاندن بدن های برهنۀ واپسین داوری اثر میکلانژ در نمازخانۀ سیستین کرد ـ و از این رو «ایل براگتونه» (شلوارساز) لقب گرفت. ولترا نقاشی را از ایل سودوما، نقاش ایتالیایی، آموخت، و حدود ۱۵۴۱ به رم رفت. دیوارنگاره های زیبایی خلق کرد، که پایین آوردن مسیح از صلیب (۱۵۴۱) در نمازخانۀ اُرسینی، کلیسای سانتا ترینیتا دئی مونتی، پرآوازه ترینِ آن هاست. سبک خود را نخست با تأثیر از ایل واگا، و سپس با بررسی آثار رافائل پی افکند؛ ولی میکلانژ، که با ولترا کار می کرد، منبع الهام اصلی او شد. نیز سردیسی مفرغی از میکلانژ ساخت (ح ۱۵۶۴؛ بارجلو در فلورانس، و لوور در پاریس).
پایین آوردن مسیح از صلیب، اثر دانیله دا ولترا
(نام اصلی: دانیله ریتچارلی) نقاش، مجسمه ساز، و معمار ایتالیایی. پیرو میکلانژ بود. آثارش ازجمله تابلوی کشتار بی گناهان (اوفیتسی، فلورانس) نشان دهندۀ گذار او از مانریسم به باروکاند. پاپ پل چهارم او را مأمور نقاشی لُنگ هایی برای پوشاندن بدن های برهنۀ واپسین داوری اثر میکلانژ در نمازخانۀ سیستین کرد ـ و از این رو «ایل براگتونه» (شلوارساز) لقب گرفت. ولترا نقاشی را از ایل سودوما، نقاش ایتالیایی، آموخت، و حدود ۱۵۴۱ به رم رفت. دیوارنگاره های زیبایی خلق کرد، که پایین آوردن مسیح از صلیب (۱۵۴۱) در نمازخانۀ اُرسینی، کلیسای سانتا ترینیتا دئی مونتی، پرآوازه ترینِ آن هاست. سبک خود را نخست با تأثیر از ایل واگا، و سپس با بررسی آثار رافائل پی افکند؛ ولی میکلانژ، که با ولترا کار می کرد، منبع الهام اصلی او شد. نیز سردیسی مفرغی از میکلانژ ساخت (ح ۱۵۶۴؛ بارجلو در فلورانس، و لوور در پاریس).
wikijoo: ولترا،_دانیله_دا_(۱۵۰۹ـ۱۵۶۶)