ولاء
/valA/
لغت نامه دهخدا
- ولاء جریره . رجوع به وَلاء شود.
- ولاء عتق . رجوع به مدخل بعد شود.
ولاء. [ وَ ] ( ع اِمص ) دوست داری. ( منتهی الارب ). محبت. ( اقرب الموارد ) ( کشاف اصطلاحات الفنون ). || یاری و نصرت.( از اقرب الموارد ). || مُلک و پادشاهی. ( منتهی الارب ). || مِلک. ( از اقرب الموارد ). || آزادی. ( منتهی الارب ). حدیث : نهی عن بیع الولاء. و از شافعی است که : لا ولاء الا للمعتق. ( از منتهی الارب ). || قرب و نزدیکی. ( اقرب الموارد ) ( کشاف اصطلاحات الفنون ). || قرابت. ( منتهی الارب ) ( اقرب الموارد ). و شرعاً به معنی قرابت حکمیه ای است که از عتق یا از موالات حاصل می شود. قرابت حاصله از عتق را ولاءالعتاقة و ولاءالنعمة نامند و دومی ، یعنی قرابت حاصله از موالات را ولاءالموالات گویند. و فقها ولاء را گاه بر میراثی که به سبب عقد موالات و ولاء عتق پیدا می شود اطلاق می کنند. برای تفصیل بیشتر رجوع به کشاف اصطلاحات الفنون و تعریفات جرجانی شود.
فرهنگ معین
پیشنهاد کاربران
نظر شهید مطهری در مورد : واژه ولاء :
( ( مطلبی در دین مقدس اسلام که دینی اجتماعی است مورد تأکید و اصرار واقع شده است به نام موالات مؤمنین یکدیگر را ، و در مقابل ، دستور رسیده است به منع موالات مؤمنین و مسلمین کافران را . اتفاقا چندی پیش در مقالهای که چاپ شده است تحت عنوان " ولاءها و ولایتها " این مطلب را تا حدی تشریح کردم . حالا به مناسبت این آیات ، توضیحی راجع به این کلمه عرض میکنم . معنی کلمه " ولاء " که " ولایت " و " تولی " که به غلط تولی میگوئیم و " ولی " و " مولا " و غیره همه از این کلمه مشتق شده است " اتصال و نزدیکی " است . وقتی که دو چیز یا دو شخص به یکدیگر آنچنان نزدیک باشند که در میان آنها فاصلهای وجود نداشته باشد ، عرب این را " توالی " مینامد ، کما اینکه ما در اصطلاح فارسی کلمه " توالی " را در جایی به کار میبریم که دو چیز بلافاصله پشت سر یکدیگر باشند یعنی بینشان فاصله نباشد . ولی وقتی میگویند مسلمین باید نسبت به یکدیگر ولایت داشته باشند یا ولاء یکدیگر را داشته باشند مقصود این نیست که بدنهاشان به یکدیگر نزدیک باشد ، بلکه مقصود این است که روحهاشان به یکدیگر نزدیک باشد و روابط اجتماعیشان با یکدیگر روابط نزدیک باشد . و لهذا مثلا این که یک کسی عانت بکند دیگری را ، کمک بدهد به دیگری ، خودش یک ارتباطی است ، یک اتصالی است ، یک پیوند است ، نوعی ولایت است که
... [مشاهده متن کامل]
در قرآن " ولاء " نامیده میشود . یعنی یکدیگر را کمک بدهید . ولاء یکدیگر را داشته باشید یعنی تعاون در میان شما حکمفرما باشد ، که اگر بخواهیم روح مطلب را در مظاهر مختلفش بشکافیم همان مطلبی است که پیغمبر اکرم با آن تشبیه بسیار عالی بیان فرمود : � مثل المؤمنین فی تواددهم و تراحمهم و تعاطفهم مثل الجسد اذا اشتکی منه عضو تداعی له سایر الجسد بالسهر و لحمی ". یعنی مثل اهل ایمان مثل یک پیکر است . آنها به منزله اجزاء یک پیکرند که اگر عضوی به درد آید سایر عضوها با تب و بیداری با او همدردی میکنند . هر وقت مسلمانان به این شکل در آمدند که حکم اعضای یک پیکر را پیدا کردند یعنی وابطشان و نزدیکیشان با یکدیگر و اشتراکشان در سرنوشت یکدیگر ، همدردی و همکاری و همدلیشان به آنجا رسید که حکم اعضای یک پیکر را پیدا کردند ، منظور قرآن در باب ولاء مؤمنین و مسلمین نسبت به یکدیگر عملی شده است . در آن مقاله عرض کردم که ما یک ولاء اثباتی داریم و یک ولاء نفیی . قرآن یک جا میگوید ولاء داشته باشید و یک جا میگوید نداشته باشید . مسلمین را میگوید نسبت به یکدیگر ولاء داشته باشید ، نسبت به کفار نداشته باشید . این معنایش این است که شما مسلمین باید یک پیکر را تشکیل بدهید نه اینکه عضو یک پیکر دیگر بشوید که آن پیکر مال دیگران است ، خواه شما در آنها مستهلک بشوید و یا شما و آنها جموعا یک پیکر را به وجود آورید . این از آن چیزهایی است که اسلام نمیپذیرد . ) )
( آشنائی با قرآن ، جلد سوم ، ( تفسیر آیاتی از سورههای انفال و توبه ) ، متفکر شهید ، استاد مرتضی مطهری ، چاپ چهارم : بهار 1370 ، ناشر : انتشارات صدرا ، شهید مرتضی مطهری ص 187 )
( ( مطلبی در دین مقدس اسلام که دینی اجتماعی است مورد تأکید و اصرار واقع شده است به نام موالات مؤمنین یکدیگر را ، و در مقابل ، دستور رسیده است به منع موالات مؤمنین و مسلمین کافران را . اتفاقا چندی پیش در مقالهای که چاپ شده است تحت عنوان " ولاءها و ولایتها " این مطلب را تا حدی تشریح کردم . حالا به مناسبت این آیات ، توضیحی راجع به این کلمه عرض میکنم . معنی کلمه " ولاء " که " ولایت " و " تولی " که به غلط تولی میگوئیم و " ولی " و " مولا " و غیره همه از این کلمه مشتق شده است " اتصال و نزدیکی " است . وقتی که دو چیز یا دو شخص به یکدیگر آنچنان نزدیک باشند که در میان آنها فاصلهای وجود نداشته باشد ، عرب این را " توالی " مینامد ، کما اینکه ما در اصطلاح فارسی کلمه " توالی " را در جایی به کار میبریم که دو چیز بلافاصله پشت سر یکدیگر باشند یعنی بینشان فاصله نباشد . ولی وقتی میگویند مسلمین باید نسبت به یکدیگر ولایت داشته باشند یا ولاء یکدیگر را داشته باشند مقصود این نیست که بدنهاشان به یکدیگر نزدیک باشد ، بلکه مقصود این است که روحهاشان به یکدیگر نزدیک باشد و روابط اجتماعیشان با یکدیگر روابط نزدیک باشد . و لهذا مثلا این که یک کسی عانت بکند دیگری را ، کمک بدهد به دیگری ، خودش یک ارتباطی است ، یک اتصالی است ، یک پیوند است ، نوعی ولایت است که
... [مشاهده متن کامل]
در قرآن " ولاء " نامیده میشود . یعنی یکدیگر را کمک بدهید . ولاء یکدیگر را داشته باشید یعنی تعاون در میان شما حکمفرما باشد ، که اگر بخواهیم روح مطلب را در مظاهر مختلفش بشکافیم همان مطلبی است که پیغمبر اکرم با آن تشبیه بسیار عالی بیان فرمود : � مثل المؤمنین فی تواددهم و تراحمهم و تعاطفهم مثل الجسد اذا اشتکی منه عضو تداعی له سایر الجسد بالسهر و لحمی ". یعنی مثل اهل ایمان مثل یک پیکر است . آنها به منزله اجزاء یک پیکرند که اگر عضوی به درد آید سایر عضوها با تب و بیداری با او همدردی میکنند . هر وقت مسلمانان به این شکل در آمدند که حکم اعضای یک پیکر را پیدا کردند یعنی وابطشان و نزدیکیشان با یکدیگر و اشتراکشان در سرنوشت یکدیگر ، همدردی و همکاری و همدلیشان به آنجا رسید که حکم اعضای یک پیکر را پیدا کردند ، منظور قرآن در باب ولاء مؤمنین و مسلمین نسبت به یکدیگر عملی شده است . در آن مقاله عرض کردم که ما یک ولاء اثباتی داریم و یک ولاء نفیی . قرآن یک جا میگوید ولاء داشته باشید و یک جا میگوید نداشته باشید . مسلمین را میگوید نسبت به یکدیگر ولاء داشته باشید ، نسبت به کفار نداشته باشید . این معنایش این است که شما مسلمین باید یک پیکر را تشکیل بدهید نه اینکه عضو یک پیکر دیگر بشوید که آن پیکر مال دیگران است ، خواه شما در آنها مستهلک بشوید و یا شما و آنها جموعا یک پیکر را به وجود آورید . این از آن چیزهایی است که اسلام نمیپذیرد . ) )
( آشنائی با قرآن ، جلد سوم ، ( تفسیر آیاتی از سورههای انفال و توبه ) ، متفکر شهید ، استاد مرتضی مطهری ، چاپ چهارم : بهار 1370 ، ناشر : انتشارات صدرا ، شهید مرتضی مطهری ص 187 )
ولا در لغت به معنای دوستی و قرابت دو شخص.
در حقوق به معنای تسلط شخصی بر شخص دیگر.
از ولایت و سرپرستی میاد.
مانند پدر که بر ما تسلط دارد و دوستمان نیز دارد.
در حقوق به معنای تسلط شخصی بر شخص دیگر.
از ولایت و سرپرستی میاد.
مانند پدر که بر ما تسلط دارد و دوستمان نیز دارد.