وضعیت پسامُدرن (La Condition Postmoderne)
(با عنوان فرعی «گزارشی برای اطلاع») رساله ای در تبیین شکل و وضعیت شناخت در جوامع بسیار پیشرفته، نوشتۀ ژان فرانسوا لیوتار، منتشر شده به فرانسوی در ۱۹۷۹. لیوتار در این اثر مفهومی که برای پسامدرنیته پیشنهاد می کند با مواضع رسمی متداول تفاوت دارد. او نسبت به دگرگونی های بنیادی در دانش و صنعت از جنگ جهانی دوم به بعد هشدار می دهد، اگرچه آن ها را آگاهی بخش می داند. دریافت لیوتار را باید از همان گُسلی جست که پسامدرنیته را از مدرنیته جدا می کند، او مسئلۀ توجیه قانونی علم را به شیوۀ عصر مدرن، از یک سو در آرمان های مربوط به فرهنگ و رهایی که به دورۀ روشنگری بازمی گردد، و از سویی دیگر در مقولۀ شناخت اندیشمندانه از آرمان گرایی می بیند که هریک از شاخه های دانش را زیر نفوذ خود دارد. لیوتار در این رساله در بیان اندیشمندانۀ نظریاتش مجموعه ای از استنتاج ها، فرضیه ها و پیش بینی های خود را ارائه کرده و آن جا که بر مشاهدۀ تجربی استوار است، جلوۀ درخشان تری دارد. اما بخش های نظری کتاب، که در آن بی مقدمه به دانش هایی مانند پراگماتیک، نظریۀ بازی ها، مکانیک کوانتوم، و جز آن ها استناد شده است، دشوار و ناهنجار به نظر می رسد. وضعیت پسامدرن در گفتمان های مربوط به علوم انسانی سال های اخیر نقشی اساسی داشته است. در نمایشگاهی با عنوان «نامصالح» در ۱۹۸۵ در پاریس، برداشت لیوتار از وضعیت پسامدرن به نمایش گذاشته شد و شهرتی جهانی یافت.
(با عنوان فرعی «گزارشی برای اطلاع») رساله ای در تبیین شکل و وضعیت شناخت در جوامع بسیار پیشرفته، نوشتۀ ژان فرانسوا لیوتار، منتشر شده به فرانسوی در ۱۹۷۹. لیوتار در این اثر مفهومی که برای پسامدرنیته پیشنهاد می کند با مواضع رسمی متداول تفاوت دارد. او نسبت به دگرگونی های بنیادی در دانش و صنعت از جنگ جهانی دوم به بعد هشدار می دهد، اگرچه آن ها را آگاهی بخش می داند. دریافت لیوتار را باید از همان گُسلی جست که پسامدرنیته را از مدرنیته جدا می کند، او مسئلۀ توجیه قانونی علم را به شیوۀ عصر مدرن، از یک سو در آرمان های مربوط به فرهنگ و رهایی که به دورۀ روشنگری بازمی گردد، و از سویی دیگر در مقولۀ شناخت اندیشمندانه از آرمان گرایی می بیند که هریک از شاخه های دانش را زیر نفوذ خود دارد. لیوتار در این رساله در بیان اندیشمندانۀ نظریاتش مجموعه ای از استنتاج ها، فرضیه ها و پیش بینی های خود را ارائه کرده و آن جا که بر مشاهدۀ تجربی استوار است، جلوۀ درخشان تری دارد. اما بخش های نظری کتاب، که در آن بی مقدمه به دانش هایی مانند پراگماتیک، نظریۀ بازی ها، مکانیک کوانتوم، و جز آن ها استناد شده است، دشوار و ناهنجار به نظر می رسد. وضعیت پسامدرن در گفتمان های مربوط به علوم انسانی سال های اخیر نقشی اساسی داشته است. در نمایشگاهی با عنوان «نامصالح» در ۱۹۸۵ در پاریس، برداشت لیوتار از وضعیت پسامدرن به نمایش گذاشته شد و شهرتی جهانی یافت.
wikijoo: وضعیت_پسامدرن