وضعیت سفید

پیشنهاد کاربران

وضعیت سفید مجموعهٔ تلویزیونی ایرانی به کارگردانی حمید نعمت الله و نویسندگی هادی مقدم دوست و حمید نعمت الله محصول گروه فیلم و سریال شبکه سه سیما است که در پاییز ۱۳۹۰ پخش شد.
به هنگام شروع موشک باران تهران از زمستان ۱۳۶۶ اعضای خانواده ای پرجمعیت که تقریباً همه با هم قهر هستند و اختلاف دارند، برای دوری از حملات دشمن، ساکن باغ مادرشان ( رابعه مدنی ) در روستایی واقع در حومه تهران می شوند. روستایی که مدرسه اصلی آن تبدیل به محل اسکان بخشی از اهالی جنگ زده شده است. استقرار این خانواده در باغ و هم جواریِ آن ها با مردم روستا که در اوج همدلی به سر می برند، حوادث گوناگونی را برای خانواده رقم می زند که باعث درک آن ها از مشکلات یک دیگر و ریشه های بی اهمیت اختلافات شان می شود. آن ها در طی این ماجراها درمی یابند که استعداد کمک و یاری به یک دیگر را دارند و… اما هستهٔ مرکزی و نقش اول داستان نوجوانی به نام امیرمحمد ( یونس غزالی ) است که اتفاقات جالبی برای وی می افتد و داستان های گوناگونی که بقیهٔ اعضای خانواده با یک دیگر دارند به صورت موازی قصه را پیش می برد.
...
[مشاهده متن کامل]

حمید نعمت الله پس از ساخت «بی پولی» به سراغ کارگردانی مجموعهٔ تلویزیونی «وضعیت سفید» رفت. در این سریال قرار بود مهین شهابی یکی از نقش ها را بر عهده بگیرد؛ با این وجود پس از گذشت سه هفته از شروع فیلمبرداری، بیماری او عود می کند و تیم تولید مجبور می شود دوباره همان پلان ها را با شهین تسلیمی ضبط کند.
از ویژگی های این سریال وجود عناصر خاطره انگیز دوران جنگ در زندگی مردم بود که هنرمندانه به صورت کاملاً طبیعی و نوستالژیک درآورده شده بود. در زمینه موسیقی متن، قسمت های مختلف مجموعه وضعیت سفید حاوی تصنیف ها و بازسازی های مختلف از قطعات مشهور موسیقی ایرانی است. در بخش صدابرداری و تدوین مجموعه هم نسبت به اضافه کردن برنامه های مطرح تلویزیونی و رادیویی دهه شصت هم اقدام شده است و توانسته فضای صوتی و تصویری سریال را تا حد خوبی به فضای سالهای دهه شصت نزدیک کند.
در زمینه صحنه پردازی، میتوان به وجود انواع مختلف حیوانات در پسزمینه سکانس های مختلف سریال اشاره کرد. وجود حیوانات مختلف در پسزمینه صحنه ها، بدون انکه علت یا نقش محوری ای داشته باشند در جای جای سریال مشاهده میشود.
جواد طوسی درباره سریال وضعیت سفید می گوید: «ویژگی بارزی که این مجموعه دارد تلاشی است که فیلمنامه نویسان و کارگردان این مجموعه در جهت متفاوت بودن کار خود نشان داده اند. آن هم نه به منزله این که این تلاش به یک زبان متظاهرانه تبدیل شود. به هر حال برخی از فیلم ها و سریال های تلویزیونی برای مخاطب کلیشه ای شده اند با این پیش فرض فیلمنامه نویسان تلاش کرده اند اندکی از ذائقه مخاطب را تغییر دهند و البته تا حدود بسیاری هم موفق بوده اند؛ چون در فرم و روایت نوآوری خلاقانه ای داشته اند. خودم که بعضی از قسمت های این مجموعه را دیدم یاد فیلم های نئورالیزم سینمای ایتالیا افتادم. بعضی از جاها سعی شده ریتم و میزانسن به یک موقعیت غیرعادی تبدیل شود ولی این به یک دافعه تبدیل نمی شود چون در ادامه ما به یک ریتم و ضرباآهنگ متعادل می رسیم که خود به یک عامل زیباشناسانه تبدیل شده است. مشخص است که سازندگان از ابتدا به این ریتم و میزانسن فکر کرده اند به همین خاطر هم هست که نتیجه کار ارتباط خوبی با تماشاگر داشته است. »

وضعیت سفید
منابع• https://fa.wikipedia.org/wiki/وضعیت_سفید
وَضعیَّتِ سِفید: فرایندِ نبودِ خطر، روالِ سفید

بپرس