[ویکی فقه] وضع عام موضوع له عام، به تصوّر معنای کلی و وضع لفظ برای همان معنای کلی اطلاق می شود و در علم اصول فقه کاربرد دارد.
یکی از اقسام وضع به لحاظ تصور معنا، وضع عام و موضوع له عام است که واضع هنگام وضع ، یک معنای کلی را تصور نموده و لفظ را هم برای همان معنای کلی وضع می کند نه برای مصادیق آن، مانند:وضع اسماء اجناس (انسان)، که واضع، در ابتدا معنای کلی حیوان ناطق را تصور نموده و لفظ انسان را بر آن قرار می دهد، زیرا وقتی گفته شود انسان، مقصود فرد خاصی از بشر نیست، بلکه این لفظ بر کلیه افراد انسان دلالت می کند. به بیان دیگر، هر گاه هم معنای تصور شده کلی و هم لفظ دلالت کننده بر آن کلی باشد، وضع عام و موضوع له نیز عام است.
نکته
در امکان و تحقق این نوع وضع، اختلافی میان اصولیون نیست.
یکی از اقسام وضع به لحاظ تصور معنا، وضع عام و موضوع له عام است که واضع هنگام وضع ، یک معنای کلی را تصور نموده و لفظ را هم برای همان معنای کلی وضع می کند نه برای مصادیق آن، مانند:وضع اسماء اجناس (انسان)، که واضع، در ابتدا معنای کلی حیوان ناطق را تصور نموده و لفظ انسان را بر آن قرار می دهد، زیرا وقتی گفته شود انسان، مقصود فرد خاصی از بشر نیست، بلکه این لفظ بر کلیه افراد انسان دلالت می کند. به بیان دیگر، هر گاه هم معنای تصور شده کلی و هم لفظ دلالت کننده بر آن کلی باشد، وضع عام و موضوع له نیز عام است.
نکته
در امکان و تحقق این نوع وضع، اختلافی میان اصولیون نیست.
wikifeqh: وضع_عام_موضوع_له_عام