[ویکی فقه] وضع طبعی، یکی از اقسام مقوله وضع بوده و مقوله وضع نیز یکی از اقسام مقولات نه گانه عرضی است.
وضع از مقولات عرضی است که بر دو قسم طبعی و غیر طبعی تقسیم نموده اند، و در توضیح آن دو قسم چنین آورده اند: " وضع گاهی بالطبع است مثل وضع زمین نسبت به فلک، و گاهی نه، مثل وضع ساکن خانه نسبت به آن ".
دیدگاه بهمنیار
و "بهمنیار" در کتابش آورده: " ثم الوضع قد یکون بالطبع و ذلک حیث یکون الکون فی المکان بالفعل، کوضع السماء من الارض، فان مکان الارض متمیز بالطبع عن حیز السماء، و قد لا یکون بالطبع کوضع بیت من بیت و ذلک حیث لا یکون مکان المتمکن بالفعل؛ وضع " گاهی به طبع است و آن در صورتی است که بودن چیزی در مکان بالطبع بالفعل باشد، مانند وضع آسمان نسبت به زمین که مکان زمین بالطبع جدای از جای گاه آسمان است؛ (به نظر می رسد به جای کلمه "بالفعل"، "بالطبع بالفعل" صحیح باشد همان طوری که در نسخه بدل آمده است و الا عبارت ناقص است) و گاهی هم بالطبع نبوده مانند وضع خانه ای نسبت به خانه ای دیگر و این در صورتی است که بودن چیزی در مکان بالطبع بالفعل نباشد.
مستندات مقاله
در تنظیم این مقاله از منبع ذیل استفاده شده است: • آیتی، محمد ابراهیم، مقولات و آرای مربوط به آن.
وضع از مقولات عرضی است که بر دو قسم طبعی و غیر طبعی تقسیم نموده اند، و در توضیح آن دو قسم چنین آورده اند: " وضع گاهی بالطبع است مثل وضع زمین نسبت به فلک، و گاهی نه، مثل وضع ساکن خانه نسبت به آن ".
دیدگاه بهمنیار
و "بهمنیار" در کتابش آورده: " ثم الوضع قد یکون بالطبع و ذلک حیث یکون الکون فی المکان بالفعل، کوضع السماء من الارض، فان مکان الارض متمیز بالطبع عن حیز السماء، و قد لا یکون بالطبع کوضع بیت من بیت و ذلک حیث لا یکون مکان المتمکن بالفعل؛ وضع " گاهی به طبع است و آن در صورتی است که بودن چیزی در مکان بالطبع بالفعل باشد، مانند وضع آسمان نسبت به زمین که مکان زمین بالطبع جدای از جای گاه آسمان است؛ (به نظر می رسد به جای کلمه "بالفعل"، "بالطبع بالفعل" صحیح باشد همان طوری که در نسخه بدل آمده است و الا عبارت ناقص است) و گاهی هم بالطبع نبوده مانند وضع خانه ای نسبت به خانه ای دیگر و این در صورتی است که بودن چیزی در مکان بالطبع بالفعل نباشد.
مستندات مقاله
در تنظیم این مقاله از منبع ذیل استفاده شده است: • آیتی، محمد ابراهیم، مقولات و آرای مربوط به آن.
wikifeqh: وضع_طبعی