وزارت هوانوردی رایش ( به آلمانی: Reichsluftfahrtministerium - RLM ) یک اداره دولتی در دوره رایش سوم بین سال های ۱۹۳۳ تا ۱۹۴۵ بود. ساختمان این وزارتخانه در خیابان ویلهلم در مرکز برلین، پایتخت آلمان قرار داشت که امروزه وزارت دارایی آلمان در آن مستقر است.
این وزارتخانه مسئول توسعه و تولید تمام هواگردهای توسعه یافته، طراحی و ساخته شده در آلمان در طول دوران رایش سوم بود و بر تمام مسائل مربوط به طراحی های نظامی و غیرنظامی نظارت می کرد. این وزارتخانه امور هوانوردی نظامی را به عنوان اولویت اصلی خود در نظر داشت.
این وزارتخانه در ۲۷ آوریل ۱۹۳۳ از کمیساریای هوانوردی رایش ( به آلمانی: Reichskommissariat für die Luftfahrt ) تشکیل شد که دو ماه قبل با ریاست گورینگ تأسیس شده بود. در این مرحله اولیه، وزارتخانه کمی بیشتر از کارکنان شخصی گورینگ بود. یکی از اولین اقدامات آن این بود که کنترل تمام شرکت های هوگو باس و یونکرس و سایر شرکت های مهندسی هوانوردی آلمانی را به دست آورد. این حقوق شامل هواپیمای یونکرس یو ۵۲ می شد.
وزیر دفاع ژنرال ورنر فون بلومبرگ تصمیم گرفت که اهمیت هوانوردی به حدی است که دیگر نباید تابع نیروی زمینی باشد. در ماه مه ۱۹۳۳ او بخش هوانوردی نظامی لوفت وافه ( Luftschutzamt ) را به وزارت منتقل کرد.
با رشد سریع لوفت وافه پس از وقوع جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۳۹، وزارتخانه آنقدر بزرگ شد که گورینگ دیگر قادر به حفظ کنترل نبود. این دوره با ناتوانی فزاینده در ارائه طرح های جدید هواپیما که به شدت مورد نیاز بودند، و همچنین کمبود مداوم هواپیما و موتور مشخص شد. در سال ۱۹۴۳ آلبرت اشپر مسئولیت وزارت را بر عهده گرفت و اوضاع بلافاصله بهبود یافت. تولید در سال های ۱۹۴۳ و ۱۹۴۴ به بالاترین حد خود رسید، و اگرچه اشپر همان تدابیر خودتنظیمی را که در سایر حوزه های صنعت معرفی کرده بود، معرفی کرد و سعی کرد اعتبار به اصطلاح معجزه تسلیحاتی را به خود اختصاص دهد، آمارهای معاصر آلمان نشان می دهد که دلیل واقعی افزایش تولید، اقدامات و سرمایه گذاری های انجام شده توسط میلچ و کارکنانش در سال های ۱۹۴۱ و ۱۹۴۲ بود. اگرچه تولید هواپیماهای آلمانی برای مدت کوتاهی با هواپیماهای اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۴۴ مطابقت داشت، اما در سال ۱۹۴۵ سقوط کرد. از ابتدای جنگ ساختمان وزارتخانه یکی از معدود ساختمان های عمومی در مرکز برلین بود که از بمباران شدید متفقین در سال های ۱۹۴۴–۱۹۴۵ جان سالم به در برد.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفاین وزارتخانه مسئول توسعه و تولید تمام هواگردهای توسعه یافته، طراحی و ساخته شده در آلمان در طول دوران رایش سوم بود و بر تمام مسائل مربوط به طراحی های نظامی و غیرنظامی نظارت می کرد. این وزارتخانه امور هوانوردی نظامی را به عنوان اولویت اصلی خود در نظر داشت.
این وزارتخانه در ۲۷ آوریل ۱۹۳۳ از کمیساریای هوانوردی رایش ( به آلمانی: Reichskommissariat für die Luftfahrt ) تشکیل شد که دو ماه قبل با ریاست گورینگ تأسیس شده بود. در این مرحله اولیه، وزارتخانه کمی بیشتر از کارکنان شخصی گورینگ بود. یکی از اولین اقدامات آن این بود که کنترل تمام شرکت های هوگو باس و یونکرس و سایر شرکت های مهندسی هوانوردی آلمانی را به دست آورد. این حقوق شامل هواپیمای یونکرس یو ۵۲ می شد.
وزیر دفاع ژنرال ورنر فون بلومبرگ تصمیم گرفت که اهمیت هوانوردی به حدی است که دیگر نباید تابع نیروی زمینی باشد. در ماه مه ۱۹۳۳ او بخش هوانوردی نظامی لوفت وافه ( Luftschutzamt ) را به وزارت منتقل کرد.
با رشد سریع لوفت وافه پس از وقوع جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۳۹، وزارتخانه آنقدر بزرگ شد که گورینگ دیگر قادر به حفظ کنترل نبود. این دوره با ناتوانی فزاینده در ارائه طرح های جدید هواپیما که به شدت مورد نیاز بودند، و همچنین کمبود مداوم هواپیما و موتور مشخص شد. در سال ۱۹۴۳ آلبرت اشپر مسئولیت وزارت را بر عهده گرفت و اوضاع بلافاصله بهبود یافت. تولید در سال های ۱۹۴۳ و ۱۹۴۴ به بالاترین حد خود رسید، و اگرچه اشپر همان تدابیر خودتنظیمی را که در سایر حوزه های صنعت معرفی کرده بود، معرفی کرد و سعی کرد اعتبار به اصطلاح معجزه تسلیحاتی را به خود اختصاص دهد، آمارهای معاصر آلمان نشان می دهد که دلیل واقعی افزایش تولید، اقدامات و سرمایه گذاری های انجام شده توسط میلچ و کارکنانش در سال های ۱۹۴۱ و ۱۹۴۲ بود. اگرچه تولید هواپیماهای آلمانی برای مدت کوتاهی با هواپیماهای اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۴۴ مطابقت داشت، اما در سال ۱۹۴۵ سقوط کرد. از ابتدای جنگ ساختمان وزارتخانه یکی از معدود ساختمان های عمومی در مرکز برلین بود که از بمباران شدید متفقین در سال های ۱۹۴۴–۱۹۴۵ جان سالم به در برد.
wiki: وزارت هوانوردی رایش