وروکیو آندرآ دل. وِرّوکیو، آنْدْرِآ دِل (ح ۱۴۳۵ـ۱۴۸۸م)(Verrocchio, Andrea del)
پیکره سوار بر اسب کولّئونی
(نام اصلی: آندرِآ دی چونه) مجسمه ساز، نقاش، و طلاساز فلورانسی. کارگاه بزرگی در فلورانس داشت، و از خانوادۀ مدیچی سفارش هایی گرفت. ازجمله آثار اوست: پیکرۀ سوار بر اسب بارتولومئو کولّئونی(شروع از ح ۱۴۸۰م؛ میدان قدیسان جووانی و پائولو، ونیز) و نقاشی تعمید مسیح (ح ۱۴۷۰م؛ اوفیتسی، فلورانس). ورّوکیو طلاسازی را نزد جولیانو ورّوکّی فراگرفت، و احتمالاً مدّتی هم شاگرد دوناتلّو بوده است. بیشتر در مجسمه سازی شهرت دارد، و پیکرۀ سوار بر اسب مفرغیاش از کولّئونی از شاهکارهای مجسمه سازی رنسانس به شمار می رود. در نقاشی کمتر نام آور است و تنها اثر نقاشی که بدون تردید می توان به او نسبت داد، تعمید مسیح است. با این همه در کارگاهش در فلورانس، که نقاشی فقط یکی از فعالیت های آن بود، هنرمندان برجسته ای هنر آموختند، و شهرت ثانوی ورّوکیو به سبب مقام استادیِ هنرمندانی همچون لئوناردو داوینچی، پیِترو پروجینو، و لورنتسو دِ مدیچی است. روایت موثّقی حکایت از آن دارد که فرشتۀ (سمت چپ)تعمید مسیح را لئوناردو کشیده است.
پیکره سوار بر اسب کولّئونی
(نام اصلی: آندرِآ دی چونه) مجسمه ساز، نقاش، و طلاساز فلورانسی. کارگاه بزرگی در فلورانس داشت، و از خانوادۀ مدیچی سفارش هایی گرفت. ازجمله آثار اوست: پیکرۀ سوار بر اسب بارتولومئو کولّئونی(شروع از ح ۱۴۸۰م؛ میدان قدیسان جووانی و پائولو، ونیز) و نقاشی تعمید مسیح (ح ۱۴۷۰م؛ اوفیتسی، فلورانس). ورّوکیو طلاسازی را نزد جولیانو ورّوکّی فراگرفت، و احتمالاً مدّتی هم شاگرد دوناتلّو بوده است. بیشتر در مجسمه سازی شهرت دارد، و پیکرۀ سوار بر اسب مفرغیاش از کولّئونی از شاهکارهای مجسمه سازی رنسانس به شمار می رود. در نقاشی کمتر نام آور است و تنها اثر نقاشی که بدون تردید می توان به او نسبت داد، تعمید مسیح است. با این همه در کارگاهش در فلورانس، که نقاشی فقط یکی از فعالیت های آن بود، هنرمندان برجسته ای هنر آموختند، و شهرت ثانوی ورّوکیو به سبب مقام استادیِ هنرمندانی همچون لئوناردو داوینچی، پیِترو پروجینو، و لورنتسو دِ مدیچی است. روایت موثّقی حکایت از آن دارد که فرشتۀ (سمت چپ)تعمید مسیح را لئوناردو کشیده است.
wikijoo: وروکیو،_آندرآ_دل_(ح_۱۴۳۵ـ۱۴۸۸م)