وِرتوف، ژیگا (۱۸۹۶ـ ۱۹۵۴)(Vertov, Dziga)
وِرتوف، ژیگا
(نام اصلی: دنیس آرکادیه ویچ کاوفمن) کارگردان، تدوینگر، و نظریه پرداز روس، زادۀ لهستان. کارهای او در زمینۀ تدوین تازگی داشت و بر جنبش های پیشتاز و مستند دهه های ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰ تأثیر فراوانی گذاشت. از مهم ترین فیلم های اوست: سینما ـ چشم (۱۹۲۴)، سینما ـ حقیقت (۱۹۲۵)، به پیش، شوروی (۱۹۲۶)، و مردی با دوربین فیلم برداری (۱۹۲۸) . ورتوف که از ۱۹۱۸ مستندهای تألیفی و «واقعی» می ساخت، نوعی نظریۀ توهم زدایی در سینما را پی ریخت که بازیگری و دکور و استودیو و فیلم نامه و روایت را نفی می کرد. از آن جا که ورتوف به عکاسی ترفندی و انیمیشن (تصویر متحرک) و تدوین پیچیده علاقۀ وافر داشت، مقامات حکومت استالین در دهۀ ۱۹۳۰ آثارش را «فرمالیست» نامیدند و درنتیجه نام او موقتاً به حیطۀ فراموشی سپرده شد تا این که در دهۀ ۱۹۶۰ الگوی سیاسی و زیبایی شناختی فیلم هایش را دوباره کشف کردند.
وِرتوف، ژیگا
(نام اصلی: دنیس آرکادیه ویچ کاوفمن) کارگردان، تدوینگر، و نظریه پرداز روس، زادۀ لهستان. کارهای او در زمینۀ تدوین تازگی داشت و بر جنبش های پیشتاز و مستند دهه های ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰ تأثیر فراوانی گذاشت. از مهم ترین فیلم های اوست: سینما ـ چشم (۱۹۲۴)، سینما ـ حقیقت (۱۹۲۵)، به پیش، شوروی (۱۹۲۶)، و مردی با دوربین فیلم برداری (۱۹۲۸) . ورتوف که از ۱۹۱۸ مستندهای تألیفی و «واقعی» می ساخت، نوعی نظریۀ توهم زدایی در سینما را پی ریخت که بازیگری و دکور و استودیو و فیلم نامه و روایت را نفی می کرد. از آن جا که ورتوف به عکاسی ترفندی و انیمیشن (تصویر متحرک) و تدوین پیچیده علاقۀ وافر داشت، مقامات حکومت استالین در دهۀ ۱۹۳۰ آثارش را «فرمالیست» نامیدند و درنتیجه نام او موقتاً به حیطۀ فراموشی سپرده شد تا این که در دهۀ ۱۹۶۰ الگوی سیاسی و زیبایی شناختی فیلم هایش را دوباره کشف کردند.
wikijoo: ورتوف،_ژیگا_(۱۸۹۶ـ_۱۹۵۴)