وِدانْتا (Vedanta)
(مرکّب از کلمه های سانسکریت «ودا»، به معنی «دانش»، و «آنتا»، به معنی «پایان») یکی از شش فلسفۀ رسمیت یافتۀ آیین هندو، و پدیدآورندۀ آموزه های اوپانیشادها. ودانتا بیشتر مربوط به وصفِ برهمن، یعنی وجودِ کلیِ متعالیِ ناب، و مبتنی بر بخش نظری نوشته های وداییِ متأخر است، به ویژه رساله هایی که آرَن یکَه ها و اوپانیشادها نامیده می شوند. از آموزگارانش سَمکارا بود که در قرن ۸م در جنوب هند می زیست و معمولاً نمودی از شیوا به شمار می رود. وی تعلیم می داد که فقط یک واقعیت وجود دارد که همانا برهمن است و شناخت برهمن در نهایت به مُکشا یعنی رهایی از تناسخ می انجامد. به همت رامانوجا و مادهوای فیلسوف، تغییراتی در این فلسفه صورت پذیرفت. در دورۀ جدید، از طریق آثار ویوِکاناندا، مفسّر هندیِ آثار راماکریشنا ـ عارف هندو ـ توجه اشخاص بیرون از هند نیز به ودانتا جلب شده است.
(مرکّب از کلمه های سانسکریت «ودا»، به معنی «دانش»، و «آنتا»، به معنی «پایان») یکی از شش فلسفۀ رسمیت یافتۀ آیین هندو، و پدیدآورندۀ آموزه های اوپانیشادها. ودانتا بیشتر مربوط به وصفِ برهمن، یعنی وجودِ کلیِ متعالیِ ناب، و مبتنی بر بخش نظری نوشته های وداییِ متأخر است، به ویژه رساله هایی که آرَن یکَه ها و اوپانیشادها نامیده می شوند. از آموزگارانش سَمکارا بود که در قرن ۸م در جنوب هند می زیست و معمولاً نمودی از شیوا به شمار می رود. وی تعلیم می داد که فقط یک واقعیت وجود دارد که همانا برهمن است و شناخت برهمن در نهایت به مُکشا یعنی رهایی از تناسخ می انجامد. به همت رامانوجا و مادهوای فیلسوف، تغییراتی در این فلسفه صورت پذیرفت. در دورۀ جدید، از طریق آثار ویوِکاناندا، مفسّر هندیِ آثار راماکریشنا ـ عارف هندو ـ توجه اشخاص بیرون از هند نیز به ودانتا جلب شده است.
wikijoo: ودانتا