وحید اسداللهی نوازنده و موسیقی دان ایرانی است.
وحید اسداللهی زادهٔ ۱۳۳۹ اردبیل است. او در ۱۱ سالگی از برادرش قاوال نوازی را فراگرفت. پس از آن نزد هوشنگ زیوه نواختن نقاره را آغاز کرد. در ۱۶ سالگی و از سال ۱۳۵۵ با علی سلیمی نوازندهٔ برجسته تار آشنا شد و چند سال به عنوان نوازندهٔ نقاره او را همراهی کرد. وی در ۲۹ سالگی به به جمهوری آذربایجان رفت و تحت تعلیم الماس قلی اف تکنیک های ممتاز نوازندگی را آموخت. او از سال ۱۳۷۷ در باکو نزد صفرعلی جاوید کار با ارکستر را تجربه کرد. وحید اسدالهی باارکسترهای موسیقی در جمهوری آذربایجان همکاری داشته و به عنوان نخستین تکنواز خارجی نقاره در ارکستر فیلارمونیک باکو عضویت دارد. وی برنامه های متعددی را در کشورهای مختلف نظیر: کانادا، آمریکا، فرانسه، آلمان و ایتالیا اجرا کرده است. رحمان اسداللهی برادر بزرگتر وی و از نوازندگان ساز قارمان می باشد. وحید اسداللهی تا کنون ۲ بار موفق به کسب مقام اول در جشنواره موسیقی فجر شده است. برخی از او به عنوان «پدر نقاره ایران» یاد می کنند.
... [مشاهده متن کامل]
وی در مصاحبه ای از عدم توجه به موسیقی آذری در موسیقی ایران انتقاد نموده است و اذعان می دارد که «در سازمان صدا و سیما، هنرمندان موسیقی آذری به مدت یک ساعت اجرای برنامه داشتند که اغلب اوقات برنامه های استاد مصطفی پایان و استاد صفرعلی جاوید روی آنتن رادیو پخش می شد که به جهت آنکه زمان بیشتری به برنامه گلها اختصاص یابد برنامه های ایشان را قطع کردند. » عدم توجه به موسیقی آذری، ناشی از غفلت و انگیزه های شخصی اساتید موسیقی ایرانی است که رغبتی به ورود این نوع موسیقی به موسیقی ایرانی ندارند در حالیکه موسیقی کردی با همت کامکارها و شهرام ناظری به عنوان موسیقی اقوام به موسیقی ایران معرفی گردید. او تاریخ تشکیل ارکستر آذربایجانی را به تاریخ ۱۳۳۲ و توسط صفرعلی جاوید معرفی می کند.
• او می گوید:
من از همان ابتدا به نواختن نقاره پرداختم پدر و مادر من اردبیلی هستند و مادر علاقه بسیاری به موسیقی داشت. برادرم رحمان اسداللهی بصورت حرفه ای دایره می نواخت و من دایره را از ایشان آموختم و بعد به نوازندگی گارمون پرداختم و آرام آرام به نقاره نوازی روی آوردم و ۱۳ سال این کار را انجام دادم و بعد از آن نزد استاد علی سلیمی ارکسترنوازی را آموختم. بعد از آن با استاد الماس قلی اف یکی از بزرگان موسیقی آذربایجان آشنا شدم و مدتی نزد ایشان تلمذ کردم و نقاره نوازی من نزدیک به سبک موسیقی جمهوری آذربایجان است اما امروز می توانم بگویم سبک خاص وحید اسداللهی را دارم که شناسنامه کار من است.
وحید اسداللهی زادهٔ ۱۳۳۹ اردبیل است. او در ۱۱ سالگی از برادرش قاوال نوازی را فراگرفت. پس از آن نزد هوشنگ زیوه نواختن نقاره را آغاز کرد. در ۱۶ سالگی و از سال ۱۳۵۵ با علی سلیمی نوازندهٔ برجسته تار آشنا شد و چند سال به عنوان نوازندهٔ نقاره او را همراهی کرد. وی در ۲۹ سالگی به به جمهوری آذربایجان رفت و تحت تعلیم الماس قلی اف تکنیک های ممتاز نوازندگی را آموخت. او از سال ۱۳۷۷ در باکو نزد صفرعلی جاوید کار با ارکستر را تجربه کرد. وحید اسدالهی باارکسترهای موسیقی در جمهوری آذربایجان همکاری داشته و به عنوان نخستین تکنواز خارجی نقاره در ارکستر فیلارمونیک باکو عضویت دارد. وی برنامه های متعددی را در کشورهای مختلف نظیر: کانادا، آمریکا، فرانسه، آلمان و ایتالیا اجرا کرده است. رحمان اسداللهی برادر بزرگتر وی و از نوازندگان ساز قارمان می باشد. وحید اسداللهی تا کنون ۲ بار موفق به کسب مقام اول در جشنواره موسیقی فجر شده است. برخی از او به عنوان «پدر نقاره ایران» یاد می کنند.
... [مشاهده متن کامل]
وی در مصاحبه ای از عدم توجه به موسیقی آذری در موسیقی ایران انتقاد نموده است و اذعان می دارد که «در سازمان صدا و سیما، هنرمندان موسیقی آذری به مدت یک ساعت اجرای برنامه داشتند که اغلب اوقات برنامه های استاد مصطفی پایان و استاد صفرعلی جاوید روی آنتن رادیو پخش می شد که به جهت آنکه زمان بیشتری به برنامه گلها اختصاص یابد برنامه های ایشان را قطع کردند. » عدم توجه به موسیقی آذری، ناشی از غفلت و انگیزه های شخصی اساتید موسیقی ایرانی است که رغبتی به ورود این نوع موسیقی به موسیقی ایرانی ندارند در حالیکه موسیقی کردی با همت کامکارها و شهرام ناظری به عنوان موسیقی اقوام به موسیقی ایران معرفی گردید. او تاریخ تشکیل ارکستر آذربایجانی را به تاریخ ۱۳۳۲ و توسط صفرعلی جاوید معرفی می کند.
• او می گوید:
من از همان ابتدا به نواختن نقاره پرداختم پدر و مادر من اردبیلی هستند و مادر علاقه بسیاری به موسیقی داشت. برادرم رحمان اسداللهی بصورت حرفه ای دایره می نواخت و من دایره را از ایشان آموختم و بعد به نوازندگی گارمون پرداختم و آرام آرام به نقاره نوازی روی آوردم و ۱۳ سال این کار را انجام دادم و بعد از آن نزد استاد علی سلیمی ارکسترنوازی را آموختم. بعد از آن با استاد الماس قلی اف یکی از بزرگان موسیقی آذربایجان آشنا شدم و مدتی نزد ایشان تلمذ کردم و نقاره نوازی من نزدیک به سبک موسیقی جمهوری آذربایجان است اما امروز می توانم بگویم سبک خاص وحید اسداللهی را دارم که شناسنامه کار من است.