وبر کارل ماریا

دانشنامه آزاد فارسی

وِبِر، کارْل ماریا (۱۷۸۶ـ۱۸۲۶)(Weber, Carl Maria)
وِبِر، کارْل ماریا
آهـنـگ ساز آلـمــانی. با اپراهای فرایشوتس (تیرانداز ماهر) (۱۸۲۱) و اویـریـانـته (۱۸۲۳)، مکتب رُمانتیک اپرا را پایه گــــذاری کرد. وبر، رهـبـر موسیقی (رهبر ارشد ارکستر) شهر های برِسلاو (۱۸۰۴ـ۱۸۶۰)، پراگ (۱۸۱۳ـ۱۸۱۶)، و درسدن (۱۸۱۶) بود. برای اجرای اپرای اوبرون (۱۸۲۶)، که برای تئاتر کاونت گاردن ساخته بود به لندن رفت و در همان شهر درگذشت. وبر در ۱۰سالگی شاگرد میشائل هایدن شد. پس از مرگ مادرش در ۱۷۹۸ او را به وین و مونیخ بردند. در آن جا زیر نظر جووانّی والِزی و یوهان کالشر به تحصیل پرداخت، و در سیزده سالگی به چنان مهارتی در نوازندگی پیانو رسید که می توانست کنسرت بدهد. تا ۱۸۰۰ آهنگ های بسیاری برای جوانان ساخت و از زِنِفلدِر، گراورسازِ اتریشی، لیتوگرافی یاد گرفت. در ۱۸۰۳ در آوگسبورگ موفق شد، اپرای پیتر اشمُل و همسایه اش را به روی صحنه ببرد. در وین بار دیگر (۱۸۰۳ـ۱۸۴۰) از گئورگ فوگلِر تعلیم گرفت، که او را برای احراز مقام رهبری ارکستر در برسلاو توصیه کرد، و وبر در پاییز ۱۸۰۴ به آن شهر رفت. در ۱۸۰۶ موسیقی دان خانگی دوک اویگِن حاکم وورتمبرگ شد. وبر در ۱۸۰۷ در اشتوتگارت مستقر شد. آثار درخشان او برای کلارینت و ارکستر (دو کنسرتو و یک کنسرتینو) تاریخ ۱۸۱۱ را دارند؛ کویینتت کلارینت چهار سال بعد ساخته شد.

پیشنهاد کاربران

بپرس