شرکت واگن پارس اراک، اولین و بزرگ ترین سازنده لوکوموتیو و واگن در ایران و خاورمیانه است. این شرکت در سال ۱۳۵۳ تأسیس گردید و شروع به ساخت انواع قطار کرد و در سال ۱۳۶۴ با سرمایه گذاری سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران ( ایدرو ) به یکی از زیرمجموعه های این سازمان پیوست. این شرکت همچنین اولین تولیدکننده مترو و تنها تولیدکننده قطار خودکشش ( ترن ست ) در خاورمیانه می باشد. شرکت واگن پارس به مساحت ۳۳ هکتار در اراک واقع شده است.
... [مشاهده متن کامل]
این شرکت در خرداد ماه سال ۱۳۵۳ با سرمایه ۲۰ میلیون ریال به عنوان دستگاه مجری و بهره برداری طرح با مشارکت سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و شرکت راه آهن دولتی ایران با سهم الشراکه به ترتیب ۶۰٪ و۴۰٪ با سرمایه ای معادل ۲۰ میلیون ریال در اداره ثبت شرکت های تهران به ثبت رسید. در تیرماه سال ۱۳۷۶ شرکت از سهامی خاص به سهامی عام تبدیل شد.
عملیات ایجاد کارخانه واگن پارس در زمینی به مساحت حدوداً ۳۳۱ هزار متر مربع با زیر بنای حدود ۱۱۵ هزار متر مربع و امکانات جانبی مربوط در شهرستان اراک آغاز گردید و در تاریخ مهرماه ۱۳۶۳ توسط نخست وزیر وقت جمهوری اسلامی ایران ( میرحسین موسوی ) افتتاح شد.
هدف از احداث کارخانه جوابگویی به نیاز داخلی در مرحله نخست و سپس صادرات بوده است. با توجه به حجم زیاد واردات و صادرات و بارگیری کالا در بنادر نیاز به تأسیس این کارخانه احساس می شده است. این شرکت ابتدا پروژه تولید هزار دستگاه واگن باری و مسافری و تعمیرات ۲۵۰۰ دستگاه واگن باری را با همکاری شرکت اتریشی S. G. P شروع نمود که پس از پیروزی انقلاب قرارداد همکاری با شرکت اتریشی لغو و قرارداد جدیدی با شرکت واگن اونیون آلمان منعقد گردید. با توجه به نیاز عاجل کشور به تجهیزات ریلی، تولیدات شرکت واگن پارس رسماً از ابتدای نیمه دوم سال ۱۳۶۳ شروع گردید.
در اوایل قرن بیست ویکم میلادی، شرکت واگن پارس سفارشی از کوبا مبنی بر صادرات ۵۵۰ واگن باری و ۲۰۰ واگن مسافربری به ارزش ۶۰ میلیارد ریال دریافت کرد که این سفارش را تا سال ۲۰۰۹ به طور کامل تحویل داد.
همچنین در سال ۲۰۰۹ سفارشی از راه آهن ویتنام مبنی بر صادرات ۲۰۰ واگن مسافربری دریافت کرد که ساخت ۴۰ واگن توسط واگن پارس و ۱۶۰ واگن دیگر از طریق مونتاژ قطعات تولیدی واگن پارس در ویتنام انجام شد.
سازه های این شرکت در ۵ مرداد ۱۳۶۵ توسط نیروی هوایی عراق در جریان جنگ بمباران شدند. در جریان این بمباران، ۴۵ تن شهید و حدود ۵۰۰ تن از کارکنان شرکت زخمی شدند.
... [مشاهده متن کامل]
این شرکت در خرداد ماه سال ۱۳۵۳ با سرمایه ۲۰ میلیون ریال به عنوان دستگاه مجری و بهره برداری طرح با مشارکت سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و شرکت راه آهن دولتی ایران با سهم الشراکه به ترتیب ۶۰٪ و۴۰٪ با سرمایه ای معادل ۲۰ میلیون ریال در اداره ثبت شرکت های تهران به ثبت رسید. در تیرماه سال ۱۳۷۶ شرکت از سهامی خاص به سهامی عام تبدیل شد.
عملیات ایجاد کارخانه واگن پارس در زمینی به مساحت حدوداً ۳۳۱ هزار متر مربع با زیر بنای حدود ۱۱۵ هزار متر مربع و امکانات جانبی مربوط در شهرستان اراک آغاز گردید و در تاریخ مهرماه ۱۳۶۳ توسط نخست وزیر وقت جمهوری اسلامی ایران ( میرحسین موسوی ) افتتاح شد.
هدف از احداث کارخانه جوابگویی به نیاز داخلی در مرحله نخست و سپس صادرات بوده است. با توجه به حجم زیاد واردات و صادرات و بارگیری کالا در بنادر نیاز به تأسیس این کارخانه احساس می شده است. این شرکت ابتدا پروژه تولید هزار دستگاه واگن باری و مسافری و تعمیرات ۲۵۰۰ دستگاه واگن باری را با همکاری شرکت اتریشی S. G. P شروع نمود که پس از پیروزی انقلاب قرارداد همکاری با شرکت اتریشی لغو و قرارداد جدیدی با شرکت واگن اونیون آلمان منعقد گردید. با توجه به نیاز عاجل کشور به تجهیزات ریلی، تولیدات شرکت واگن پارس رسماً از ابتدای نیمه دوم سال ۱۳۶۳ شروع گردید.
در اوایل قرن بیست ویکم میلادی، شرکت واگن پارس سفارشی از کوبا مبنی بر صادرات ۵۵۰ واگن باری و ۲۰۰ واگن مسافربری به ارزش ۶۰ میلیارد ریال دریافت کرد که این سفارش را تا سال ۲۰۰۹ به طور کامل تحویل داد.
همچنین در سال ۲۰۰۹ سفارشی از راه آهن ویتنام مبنی بر صادرات ۲۰۰ واگن مسافربری دریافت کرد که ساخت ۴۰ واگن توسط واگن پارس و ۱۶۰ واگن دیگر از طریق مونتاژ قطعات تولیدی واگن پارس در ویتنام انجام شد.
سازه های این شرکت در ۵ مرداد ۱۳۶۵ توسط نیروی هوایی عراق در جریان جنگ بمباران شدند. در جریان این بمباران، ۴۵ تن شهید و حدود ۵۰۰ تن از کارکنان شرکت زخمی شدند.