واژه فارسی تاجیکی، سمرقندی ( ازبک ) : عَیب کردن - ملامت کردن، در پارسی معیار عیب گرفتن. مثال در گویش: هرگز این کار را نکنید که آدمها عیب میکنند، احوال خانه و جایتان را دیده خوب عیب کرده رفت. در تاریخ نامه
... [مشاهده متن کامل]
... [مشاهده متن کامل]
طبری آمده: من ننگ دارم که نخست دختر کهتر به خانه شوی فرستم و دختر مهتر به خانه مانده بود و مردمان مرا بدان عیب کنند. ( ۱۹۵ ) . از همین واژه در سمرقند تعبیر عَیبَس Aybas ( عَیب است ) خیلی بسیار ( خصوصا نسبت به کودکان ) استعمال میشود. های عیبس این خیلی نکن، به شما چه شد عیبس، این خیل گپ ( حرف ) های فحش نگویید.