آریسان خودرویی از نوع وانت و محصول شرکت ایران خودرو است. این خودرو تا سال ۱۳۹۹ با موتور روآ سال و به صورت محور عقب تولید می شد و از سال ۱۴۰۱ با موتور XU7 پلاس تحت نام آریسان۲ به صورت محور جلو به بازار آمد.
... [مشاهده متن کامل]
وانت آریسان۲ در اصل نسل دوم وانت آریسان به شمار می رود که بهبودهایی در شاسی و پیشرانه اش تجربه کرده است.
از زمان عرضه وانت آریسان در سال ۱۳۹۳، همواره از جانب مصرف کنندگان به پیشرانه و جلوبندی ضعیف و شاسی شکننده اش انتقادات زیادی وارد شده است. بنابراین شرکت ایران خودرو برای رفع این ایرادات آریسان۲ را طراحی و در سال ۱۴۰۱ به بازار عرضه کرد. این خودرو برخلاف نسل قبلی، دیفرانسیل جلو است که حذف دیفرانسیل و گاردان از عقب خودرو باعث می شود فضای کابین بازتر شده و بتوان لاستیک زاپاس را به زیر فضای بار انتقال داد. جعبه دندهٔ مورد استفاده در این خودرو از نوع BE است. ایران خودرو در آریسان۲، موتور XU7 پلاس که ۱۷۶۱ سی سی حجم دارد و ۹۷ اسب بخار توان و ۱۴۶ نیوتن متر گشتاور تولید می کند را جایگزین موتور قدیمی OHVG II کرده است. این تغییرات باعث شده تا خودرو شتاب و کشش بهتری نسبت به نسل قبلی خود داشته باشد. همچنین به گفتهٔ مدیر پروژه، شاسی یکپارچهٔ آریسان۲ در نسل جدید، مستحکم تر شده است.
این خودرو همچنین تغییراتی در داخل اتاق داشته است که می توان به انتقال لاستیک زاپاس از پشت صندلی شاگرد به زیر فضای بار ( که فضای اتاق را بیشتر از قبل می کند ) ، تعویض رودری ها و افزودن شارژر فندکی اشاره کرد. همچنین این خودرو به مه شکن جلو و سنسور دنده عقب نیز مجهز شده است.
مخازن سوخت این خودرو برای بنزین ۴۰ لیتر ( کاهش ۱۲ لیتری نسبت به نسل قبل ) و برای گاز طبیعی ۷۵کیلوگرم ( افزایش ۵کیلوگرمی نسبت به نسل قبل ) است.
این وانت شهری توانایی حمل ۶۰۰ کیلوگرم بار را دارد.
وانت آریسان براساس ادعای وب سایت ایران خودرو دارای ویژگی های زیر است:
• قابلیت نصب اتاق های مختلف برای کاربری متفاوت
• توان باربری بالاتر ( ۳۳۵ کیلوگرم بیش تر از وانت باردو )
• قرار گرفتن کپسول گاز در زیر کفی بار
• طراحی جای بار به سبک وانت های آمریکایی
• فضای داخلی نسبتاً راحت و ارگونومیک
• شاسی یکپارچه تقویت شده با کابین بار مجزا در آریسان ۲

... [مشاهده متن کامل]
وانت آریسان۲ در اصل نسل دوم وانت آریسان به شمار می رود که بهبودهایی در شاسی و پیشرانه اش تجربه کرده است.
از زمان عرضه وانت آریسان در سال ۱۳۹۳، همواره از جانب مصرف کنندگان به پیشرانه و جلوبندی ضعیف و شاسی شکننده اش انتقادات زیادی وارد شده است. بنابراین شرکت ایران خودرو برای رفع این ایرادات آریسان۲ را طراحی و در سال ۱۴۰۱ به بازار عرضه کرد. این خودرو برخلاف نسل قبلی، دیفرانسیل جلو است که حذف دیفرانسیل و گاردان از عقب خودرو باعث می شود فضای کابین بازتر شده و بتوان لاستیک زاپاس را به زیر فضای بار انتقال داد. جعبه دندهٔ مورد استفاده در این خودرو از نوع BE است. ایران خودرو در آریسان۲، موتور XU7 پلاس که ۱۷۶۱ سی سی حجم دارد و ۹۷ اسب بخار توان و ۱۴۶ نیوتن متر گشتاور تولید می کند را جایگزین موتور قدیمی OHVG II کرده است. این تغییرات باعث شده تا خودرو شتاب و کشش بهتری نسبت به نسل قبلی خود داشته باشد. همچنین به گفتهٔ مدیر پروژه، شاسی یکپارچهٔ آریسان۲ در نسل جدید، مستحکم تر شده است.
این خودرو همچنین تغییراتی در داخل اتاق داشته است که می توان به انتقال لاستیک زاپاس از پشت صندلی شاگرد به زیر فضای بار ( که فضای اتاق را بیشتر از قبل می کند ) ، تعویض رودری ها و افزودن شارژر فندکی اشاره کرد. همچنین این خودرو به مه شکن جلو و سنسور دنده عقب نیز مجهز شده است.
مخازن سوخت این خودرو برای بنزین ۴۰ لیتر ( کاهش ۱۲ لیتری نسبت به نسل قبل ) و برای گاز طبیعی ۷۵کیلوگرم ( افزایش ۵کیلوگرمی نسبت به نسل قبل ) است.
این وانت شهری توانایی حمل ۶۰۰ کیلوگرم بار را دارد.
وانت آریسان براساس ادعای وب سایت ایران خودرو دارای ویژگی های زیر است:
• قابلیت نصب اتاق های مختلف برای کاربری متفاوت
• توان باربری بالاتر ( ۳۳۵ کیلوگرم بیش تر از وانت باردو )
• قرار گرفتن کپسول گاز در زیر کفی بار
• طراحی جای بار به سبک وانت های آمریکایی
• فضای داخلی نسبتاً راحت و ارگونومیک
• شاسی یکپارچه تقویت شده با کابین بار مجزا در آریسان ۲
