وازره
لغت نامه دهخدا
دانشنامه اسلامی
[ویکی الکتاب] معنی وَازِرَةٌ: کسی که سنگینی و باری بر دوش دارد - گناهکار ("وَزَر" به پناهگاهی در کوه می گویند و به مناسبت سنگینی کوه به ثقل و بار "وزْر" می گویند و به همین جهت گناهان را هم وزر خواندهاند همچنانکه ثقل هم میخوانند ، و در قرآن از گناهان ، هم به وزر تعبیر شده و فرمو...
ریشه کلمه:
وزر (۲۷ بار)
ریشه کلمه:
وزر (۲۷ بار)
wikialkb: وَازِرَة
پیشنهاد کاربران
وازرة:مونث وازِر.
وازِر: اسم فاعل از ریشه ی کلمه "وزر".
وازِر: اسم فاعل از ریشه ی کلمه "وزر".
ادامه مطالب قبلی . . .
9 - قیاس وتعمیم حرام است
10 - انسانها شباهتی باهم دارند؛ اما شبیه هم نیستند. وقضاوت ظاهری وشباهتی کاملا "وِزر" محسوب میشه. وهر مسئلهء وخلقتی متفاوت وجدا وبی همتا ومنفرد ومنحصر به فرد هست.
... [مشاهده متن کامل]
بس قیاس ومقایسه ممنوع؛ چون منطق شیطان ملعون هست، ومتأسفانه این منطق رایج هست!
11 - این دستور مختص نظم امور انسانها در این زندگی وبا عذاب "الله المُنتقم" مقیاس ( مُقایسه ) نمیشه.
". . امرنا مترفوها ففسقوا فیها فحق علیهم العذاب فدمرناهم تدمیرا":گرفتاری شامل همه! هم مُسرفین وهم صُلحاء!
12 - تقبّل مسئولیّت :عمل تمام قد به مسؤولیتهای تفویض شده.
13 - ضامن جریره - ضامن جبران خسارت. این اشکالبه قوانین بیمه وارد میشه!
ضامن جریره
دو طرف ضامن جبران خسارت های یکدیگر می شوند نه شخص ثالث.
14 - مثل عربی:أن لا نؤاخذ الصالح بالطالح ولا نضرب رأس البعض بالبعض
15 - عمل نکردن به تکلیف و وظیفه خود مأخذه ( موءاخذة - مجازات ) می شود ، نه به دلیل گناه
دیگران .
16 - أن لا یؤخذ أو یؤاخذ أحد بذنب غیره
17 - کسی که اگر به شما ظلم کرد؛ شما حق نداری به اون یا پبستگانش یا دیگران ظلم کنید. "
18 - بدی با بدی ( بهر نوعی ولو به اخفاء حقیقت ) نباید جواب داد.
19 - همه ستم میشناسند ومیتوانند درک کند. أمّا عدل را فقط این آیة مُشخّص ونمایان کرد.
20 - کمک به دیگران که موجب ستم به کسی دیگری؛ حرام است .
21 - تسلیم به حق وعدالت وپرهیز از جنگیدن با عدل.
22 - ظلم ( ستم ) سنگینترین بار در روز حساب است؛ انسان سِتم را با خود ( بالإجبار ) حمل خواهد کرد؛
واز پل صراط مستقیم رد نمیشه ودر جهنّم میوفته.
مَنْ أَعْرَضَ عَنْهُ فَإِنَّهُ یَحْمِلُ یَوْمَ الْقِیامَةِ وِزْراً
اگه وزر به معنی ظلم بس آیه اینتوری میشه
ألّا تَظلم نفس بما ظَلمت أُخری
یا: لا تُظلم نفس بما ظَلَمَت أُخری
إمام عَلی ( علیه السلام ) فرمود: "کَما تَدین تُدان"
"عامِل الناس کما أن تُحبّ أن یعاملوک"
23 - أگه علماء ومفسرین ومجتهدین؛ این آیة را بحال خودش گذاشتند وگفتند معنیش نمیدانیم؛
بمراتب بهتراز اینکه آیة را مربوط به آخرت دانستند وبه روز حساب واگذار کردند.
24 - لایجرمنّکم شنئآن قوم ألّاتعدلوا
25 - آیا شما در قیامت ایمن از عذاب هستید؟ آنگاه "الله الجبّار" درمقام تهدید می فرماید:
حال هر چه می خواهید بکنید، اختیار باشماست ،
ولی بدانید که خدا نسبت به آنچه می کنید بیناست وبزودی شما را مطابق اعمالتان جزاء می دهد ومُجازات میشوید. مسئله وقت نه چیزی دیگه!
- "إِنَّ الَّذینَ یُلْحِدُونَ فی آیاتِنا لا یَخْفَوْنَ عَلَیْنا أَ فَمَنْ یُلْقی فِی النَّارِ خَیْرٌ أَمْ مَنْ یَأْتی آمِناً
یَوْمَ الْقِیامَةِ اعْمَلُوا ما شِئْتُمْ إِنَّهُ بِما تَعْمَلُونَ بَصیرٌ"
26 - روشنترین معنی برای عمل به این آیه: التقوی
از وظیفتت ومسئولیتت سرپیچی نکنید وقتیکه "الله البصیر" در حین انجام وظیفت؛ توقع دارد سَرَجات را باشید. ( از صدقه دادن واحسان به دیگران تا امر به معروف ونهی ازمنکر ) .
در جای وموقعیّت بد نباشید وقتیکه "الله الجبار" توقّع از تو اونجارا نباشید ( موضع معصیت یا
اشتباه یا غفلت یا حتی غمزه ولمزه ) .
وَ قَالَ رَجُلٌ لِلصَّادِقِ عَلَیْهِ السَّلاَمُ أَوْصِنِی فَقَالَ لَهُ لاَ یَرَاکَ اَللَّهُ حَیْثُ نَهَاکَ وَ لاَ یَفْقِدُکَ حَیْثُ أَمَرَکَ
فَقَالَ اَلرَّجُلُ زِدْنِی فَقَالَ مَا أَجِدُ لَکَ مَزِیداً .
9 - قیاس وتعمیم حرام است
10 - انسانها شباهتی باهم دارند؛ اما شبیه هم نیستند. وقضاوت ظاهری وشباهتی کاملا "وِزر" محسوب میشه. وهر مسئلهء وخلقتی متفاوت وجدا وبی همتا ومنفرد ومنحصر به فرد هست.
... [مشاهده متن کامل]
بس قیاس ومقایسه ممنوع؛ چون منطق شیطان ملعون هست، ومتأسفانه این منطق رایج هست!
11 - این دستور مختص نظم امور انسانها در این زندگی وبا عذاب "الله المُنتقم" مقیاس ( مُقایسه ) نمیشه.
". . امرنا مترفوها ففسقوا فیها فحق علیهم العذاب فدمرناهم تدمیرا":گرفتاری شامل همه! هم مُسرفین وهم صُلحاء!
12 - تقبّل مسئولیّت :عمل تمام قد به مسؤولیتهای تفویض شده.
13 - ضامن جریره - ضامن جبران خسارت. این اشکالبه قوانین بیمه وارد میشه!
ضامن جریره
دو طرف ضامن جبران خسارت های یکدیگر می شوند نه شخص ثالث.
14 - مثل عربی:أن لا نؤاخذ الصالح بالطالح ولا نضرب رأس البعض بالبعض
15 - عمل نکردن به تکلیف و وظیفه خود مأخذه ( موءاخذة - مجازات ) می شود ، نه به دلیل گناه
دیگران .
16 - أن لا یؤخذ أو یؤاخذ أحد بذنب غیره
17 - کسی که اگر به شما ظلم کرد؛ شما حق نداری به اون یا پبستگانش یا دیگران ظلم کنید. "
18 - بدی با بدی ( بهر نوعی ولو به اخفاء حقیقت ) نباید جواب داد.
19 - همه ستم میشناسند ومیتوانند درک کند. أمّا عدل را فقط این آیة مُشخّص ونمایان کرد.
20 - کمک به دیگران که موجب ستم به کسی دیگری؛ حرام است .
21 - تسلیم به حق وعدالت وپرهیز از جنگیدن با عدل.
22 - ظلم ( ستم ) سنگینترین بار در روز حساب است؛ انسان سِتم را با خود ( بالإجبار ) حمل خواهد کرد؛
واز پل صراط مستقیم رد نمیشه ودر جهنّم میوفته.
مَنْ أَعْرَضَ عَنْهُ فَإِنَّهُ یَحْمِلُ یَوْمَ الْقِیامَةِ وِزْراً
اگه وزر به معنی ظلم بس آیه اینتوری میشه
ألّا تَظلم نفس بما ظَلمت أُخری
یا: لا تُظلم نفس بما ظَلَمَت أُخری
إمام عَلی ( علیه السلام ) فرمود: "کَما تَدین تُدان"
"عامِل الناس کما أن تُحبّ أن یعاملوک"
23 - أگه علماء ومفسرین ومجتهدین؛ این آیة را بحال خودش گذاشتند وگفتند معنیش نمیدانیم؛
بمراتب بهتراز اینکه آیة را مربوط به آخرت دانستند وبه روز حساب واگذار کردند.
24 - لایجرمنّکم شنئآن قوم ألّاتعدلوا
25 - آیا شما در قیامت ایمن از عذاب هستید؟ آنگاه "الله الجبّار" درمقام تهدید می فرماید:
حال هر چه می خواهید بکنید، اختیار باشماست ،
ولی بدانید که خدا نسبت به آنچه می کنید بیناست وبزودی شما را مطابق اعمالتان جزاء می دهد ومُجازات میشوید. مسئله وقت نه چیزی دیگه!
- "إِنَّ الَّذینَ یُلْحِدُونَ فی آیاتِنا لا یَخْفَوْنَ عَلَیْنا أَ فَمَنْ یُلْقی فِی النَّارِ خَیْرٌ أَمْ مَنْ یَأْتی آمِناً
یَوْمَ الْقِیامَةِ اعْمَلُوا ما شِئْتُمْ إِنَّهُ بِما تَعْمَلُونَ بَصیرٌ"
26 - روشنترین معنی برای عمل به این آیه: التقوی
از وظیفتت ومسئولیتت سرپیچی نکنید وقتیکه "الله البصیر" در حین انجام وظیفت؛ توقع دارد سَرَجات را باشید. ( از صدقه دادن واحسان به دیگران تا امر به معروف ونهی ازمنکر ) .
در جای وموقعیّت بد نباشید وقتیکه "الله الجبار" توقّع از تو اونجارا نباشید ( موضع معصیت یا
اشتباه یا غفلت یا حتی غمزه ولمزه ) .
وَ قَالَ رَجُلٌ لِلصَّادِقِ عَلَیْهِ السَّلاَمُ أَوْصِنِی فَقَالَ لَهُ لاَ یَرَاکَ اَللَّهُ حَیْثُ نَهَاکَ وَ لاَ یَفْقِدُکَ حَیْثُ أَمَرَکَ
فَقَالَ اَلرَّجُلُ زِدْنِی فَقَالَ مَا أَجِدُ لَکَ مَزِیداً .
معجزه آیه مبارکه "ألّا لَا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ اُخْرَی" دستور عدل وقسط وستم ستیزی:
عدالت یعنی اجراء قانون است!. این اشتباه است؛
چون همه قوانین کشورها از قدرت حکام وسلاطین وامراء وفراعنه و شاه ها و. . . .
... [مشاهده متن کامل]
و درک مردم ازعدالت از این قوانین نشأت گرفته وهیچ ربطی به عدل وقسط ندارد؛ وبه
اینصورت عدالت مسئله نسبی شده ؛واز کشور تاکشور واز ملت تا ملت واز قوم تا قوم
واز دین تا دین تفاوتهای زیادی دارد.
وهیچ مفهومی مشخص ودقیق و یکی نداشت.
اما قرآن هدایت، عدل به این آیه مشخص با دقت وإعجاز کرد.
تفسیر مفهوم این آیه:
1 - گناه نکنید وتوجیه عمل اشتباهت نکنید؛ چون دیگران گناه مرتکب میشن واشتباه
انجام میدن. جلوی این اشتباه گرفته میشه:چون فساد هست ؛ من هم دزدی کنم و امثاله زیاده . . .
2 - گناه کسی به کسی دیگری ننداز چون از تهمت وافتراء بدتراست و مشابه این امر در دادگاها پر است؛ ای حکم بدون ادله واثبات قطعی، نباید کسی را محکوم کنید وبه شواهد وقرائن إکتفاء نکنید! چون فلان شخص در مکان جرم حضور داشت، خودش ودوستانش و. . . مجرم شناخته میشن.
3 - جرم وگناه کسی یا کسانیه که مرتکبش کردنند به تنهائی مجازات کنید وشامل فامیلشان ودوستانشان و دیگران نکنید.
واین سنت طاغوتیها بود وهست. ودر همه جا از قدیم وتا به امروز وفردا:
کندا، مصر, امریکا, ژاپان، عراق, روم, فرس, مایاها, فرعونیها, چین, سربیها, . . .
که هر شخصی مخالف دیکتاتور: خودش وفامیلش ودوستاناش وبردهاش و هر کی صله داشت
اعدام ومجازات میکردند. قتل عام!
"و الذین یؤذون المؤمنین و المؤمنات بغیر ما اکتسبوا فقد احتملوا بهتانا و اثما مبینا".
4 - عدم صدور حکم یا قانون یا کردار یا گفتار ( یا ترک عمل مثل عدم شهادت واقعیت ) که
عده سود ببرن وعده ضرر میبینن ومتضرر میشن. "لاضرر ولا ضرار".
5 - اصل قاعدة فقهی " قاعده دراءبا اصل احتیاط".
6 - اگه دستورات قرآن فقط همین آیة بود؛ کافیست عدالت جهانی محقق بشه. وکافیست
برچیدن کل ظلم به همه مخلوقات وموجودات حتی سنگ وچوپ و. . .
وکافیست بر اثبات معجزة کلام الله بود.
7 - هرکسی مسئول گناه خود باشد وباید به تربیت خود تلاش کند واشتباهات خودش به گردن
والدین یا قوانین یا دیگران یا بخت وقدروقضاء وغیره؛نندازد.
"قل کل یعمل علی شاکلته".
8 - چهار چوپ آزادی هر شخص مشخص ومعین کرد: هرکاری میخواهی انجام بده ( یا ترک عمل
مثل عدم شهادت حقیقت ) بجز آسیب به دیگران ( اعم از طبیعت وآب وهوا وزمین وآسمان
. . . ) : این معنیه کلمة "أخری".
چقدر جهان را از این معجزه محروم است.
اللَّهَ اللَّهَ فِی الْقُرْآنِ لَا یسْبِقُکمْ بِالْعَمَلِ بِهِ غَیرُکمْ
عدالت یعنی اجراء قانون است!. این اشتباه است؛
چون همه قوانین کشورها از قدرت حکام وسلاطین وامراء وفراعنه و شاه ها و. . . .
... [مشاهده متن کامل]
و درک مردم ازعدالت از این قوانین نشأت گرفته وهیچ ربطی به عدل وقسط ندارد؛ وبه
اینصورت عدالت مسئله نسبی شده ؛واز کشور تاکشور واز ملت تا ملت واز قوم تا قوم
واز دین تا دین تفاوتهای زیادی دارد.
وهیچ مفهومی مشخص ودقیق و یکی نداشت.
اما قرآن هدایت، عدل به این آیه مشخص با دقت وإعجاز کرد.
تفسیر مفهوم این آیه:
1 - گناه نکنید وتوجیه عمل اشتباهت نکنید؛ چون دیگران گناه مرتکب میشن واشتباه
انجام میدن. جلوی این اشتباه گرفته میشه:چون فساد هست ؛ من هم دزدی کنم و امثاله زیاده . . .
2 - گناه کسی به کسی دیگری ننداز چون از تهمت وافتراء بدتراست و مشابه این امر در دادگاها پر است؛ ای حکم بدون ادله واثبات قطعی، نباید کسی را محکوم کنید وبه شواهد وقرائن إکتفاء نکنید! چون فلان شخص در مکان جرم حضور داشت، خودش ودوستانش و. . . مجرم شناخته میشن.
3 - جرم وگناه کسی یا کسانیه که مرتکبش کردنند به تنهائی مجازات کنید وشامل فامیلشان ودوستانشان و دیگران نکنید.
واین سنت طاغوتیها بود وهست. ودر همه جا از قدیم وتا به امروز وفردا:
کندا، مصر, امریکا, ژاپان، عراق, روم, فرس, مایاها, فرعونیها, چین, سربیها, . . .
که هر شخصی مخالف دیکتاتور: خودش وفامیلش ودوستاناش وبردهاش و هر کی صله داشت
اعدام ومجازات میکردند. قتل عام!
"و الذین یؤذون المؤمنین و المؤمنات بغیر ما اکتسبوا فقد احتملوا بهتانا و اثما مبینا".
4 - عدم صدور حکم یا قانون یا کردار یا گفتار ( یا ترک عمل مثل عدم شهادت واقعیت ) که
عده سود ببرن وعده ضرر میبینن ومتضرر میشن. "لاضرر ولا ضرار".
5 - اصل قاعدة فقهی " قاعده دراءبا اصل احتیاط".
6 - اگه دستورات قرآن فقط همین آیة بود؛ کافیست عدالت جهانی محقق بشه. وکافیست
برچیدن کل ظلم به همه مخلوقات وموجودات حتی سنگ وچوپ و. . .
وکافیست بر اثبات معجزة کلام الله بود.
7 - هرکسی مسئول گناه خود باشد وباید به تربیت خود تلاش کند واشتباهات خودش به گردن
والدین یا قوانین یا دیگران یا بخت وقدروقضاء وغیره؛نندازد.
"قل کل یعمل علی شاکلته".
8 - چهار چوپ آزادی هر شخص مشخص ومعین کرد: هرکاری میخواهی انجام بده ( یا ترک عمل
مثل عدم شهادت حقیقت ) بجز آسیب به دیگران ( اعم از طبیعت وآب وهوا وزمین وآسمان
. . . ) : این معنیه کلمة "أخری".
چقدر جهان را از این معجزه محروم است.
اللَّهَ اللَّهَ فِی الْقُرْآنِ لَا یسْبِقُکمْ بِالْعَمَلِ بِهِ غَیرُکمْ