وازارِلی، ویکْتور (۱۹۰۸ـ۱۹۹۷)(Vasarely, Victor)
تابلوی گورخر، اثر ویکتور وازارلی
نقاش فرانسوی، زادۀ مجارستان. خالق اُپ آرت، و از موفق ترین هنرمندان این سبک بود. گرایش وازارلی به آبسترۀ هندسی، و توانایی اش در به کارگیری آن، برای ایجاد تأثیرات بصری جذّاب، از اواخر دهۀ ۱۹۴۰ آغاز شد. مربع، دایره، مثلث، و خطوط موازی عمودی و افقی، عناصر اصلیِ سازندۀ ترکیب بندی هایش بودند. وازارلی با کشیدن خطوط در فواصل متغیّر نسبت به یکدیگر، و گنجاندن پیچ وتاب در اثرش، توهّم فضای سه بعدی را پدید آورد، تابلوی رنگ روغنی وگاسِنده (۱۹۶۹ـ۱۹۷۲، موزۀ هنرهای معاصر تهران) از آن جمله است. بعدها رنگ های درخشان را وارد کارش کرد، که بر توهّم بصری آن می افزود. گونه های پرورش یافتۀ آبستره های هندسیِ وازارلی، به گونۀ مسحورکننده ای توهّم زایند، چشم را خیره می کنند، و احساسی بسیار آنی از حرکت را سبب می شوند. وازارلی پس از به پایان رساندن تحصیلات پزشکی در بوداپست، در ۱۹۳۰ به پاریس رفت. در ابتدا گرافیست بود و آثار هنری سیاه و سفید اجرا می کرد.
تابلوی گورخر، اثر ویکتور وازارلی
نقاش فرانسوی، زادۀ مجارستان. خالق اُپ آرت، و از موفق ترین هنرمندان این سبک بود. گرایش وازارلی به آبسترۀ هندسی، و توانایی اش در به کارگیری آن، برای ایجاد تأثیرات بصری جذّاب، از اواخر دهۀ ۱۹۴۰ آغاز شد. مربع، دایره، مثلث، و خطوط موازی عمودی و افقی، عناصر اصلیِ سازندۀ ترکیب بندی هایش بودند. وازارلی با کشیدن خطوط در فواصل متغیّر نسبت به یکدیگر، و گنجاندن پیچ وتاب در اثرش، توهّم فضای سه بعدی را پدید آورد، تابلوی رنگ روغنی وگاسِنده (۱۹۶۹ـ۱۹۷۲، موزۀ هنرهای معاصر تهران) از آن جمله است. بعدها رنگ های درخشان را وارد کارش کرد، که بر توهّم بصری آن می افزود. گونه های پرورش یافتۀ آبستره های هندسیِ وازارلی، به گونۀ مسحورکننده ای توهّم زایند، چشم را خیره می کنند، و احساسی بسیار آنی از حرکت را سبب می شوند. وازارلی پس از به پایان رساندن تحصیلات پزشکی در بوداپست، در ۱۹۳۰ به پاریس رفت. در ابتدا گرافیست بود و آثار هنری سیاه و سفید اجرا می کرد.
wikijoo: وازارلی،_ویکتور_(۱۹۰۸ـ۱۹۹۷)