واحد فرمان موتور یا ای سی یو ( به انگلیسی: Engine control unit ( ECU ) ) که اکنون به آن ماژول کنترل انتقال قدرت ( به انگلیسی: powertrain control module ) نیز گفته می شود که گونه ای واحد کنترل الکترونیکی است که مجموعه ای از عملگرهای درون موتور را برای اطمینان از بهبود عملکرد موتور درون سوز هدایت و رهبری می کند.
واحد فرمان موتور با خواندن مقادیر مختلف به وسیلۀ حسگرهایی که درون موتور قرار دارد، اطلاعات مختلف را جمع آوری و پردازش می کند و براساس آن دستورهای موردنیاز را صادر می کند. تفسیر داده ها بر اساس نقشه عملکرد چندبعدی که look up table نام دارد انجام می شود.
وظایف ECU:
• کنترل نسبتِ هوا به سوخت،
• کنترل زمان احتراق،
• کنترل زمان استراحت،
• کنترل زمان بندی متغیر سوپاپ،
• کنترل الکترونیکی سوپاپ
ECUهای قابل برنامه ریزی: بعضی ECUها رفتار ثابتی ندارند و می توانند توسط کاربر برنامه ریزی شوند. این برنامه ریزی ها می تواند هنگام فعالیت موتور به وسیلۀ اتصال دستگاه دیاگ از طریق رابط ویژه انجام شود.
پیش از استفاده از این سامانه تنظیم مخلوط سوخت و هوا و زمان احتراق و. . . به صورت مکانیکی هدایت شده و با ابزارهای مکانیکی و پنوماتیکی هدایت می شد. یکی از نخستین تلاش ها برای ایجاد یک واحد خودکار برای مدیریت عملکرد موتور چندکاره توسط شرکت بی ام و صورت گرفت که در موتور ۸۰۱ ۱۴ سیلندر با موتور ستاره ای که در هواپیمای فوک - ولف ۱۹۰ ( به انگلیسی: Focke - Wulf Fw 190 ) استفاده شد. این سامانه تک جایگزین ۶ سامانۀ کنترلی که شتاب کمی داشت، شد.
با این حال، این سامانه در ابتدا مشکلاتی نیز داشت که می توان از ایجاد موج در موتور و شرایط سخت برای پرواز فوک - ولف ۱۹۰ نام برد که می توانست شرایط بسیار سختی برای برخاستن و چرخش ایجاد کند.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفواحد فرمان موتور با خواندن مقادیر مختلف به وسیلۀ حسگرهایی که درون موتور قرار دارد، اطلاعات مختلف را جمع آوری و پردازش می کند و براساس آن دستورهای موردنیاز را صادر می کند. تفسیر داده ها بر اساس نقشه عملکرد چندبعدی که look up table نام دارد انجام می شود.
وظایف ECU:
• کنترل نسبتِ هوا به سوخت،
• کنترل زمان احتراق،
• کنترل زمان استراحت،
• کنترل زمان بندی متغیر سوپاپ،
• کنترل الکترونیکی سوپاپ
ECUهای قابل برنامه ریزی: بعضی ECUها رفتار ثابتی ندارند و می توانند توسط کاربر برنامه ریزی شوند. این برنامه ریزی ها می تواند هنگام فعالیت موتور به وسیلۀ اتصال دستگاه دیاگ از طریق رابط ویژه انجام شود.
پیش از استفاده از این سامانه تنظیم مخلوط سوخت و هوا و زمان احتراق و. . . به صورت مکانیکی هدایت شده و با ابزارهای مکانیکی و پنوماتیکی هدایت می شد. یکی از نخستین تلاش ها برای ایجاد یک واحد خودکار برای مدیریت عملکرد موتور چندکاره توسط شرکت بی ام و صورت گرفت که در موتور ۸۰۱ ۱۴ سیلندر با موتور ستاره ای که در هواپیمای فوک - ولف ۱۹۰ ( به انگلیسی: Focke - Wulf Fw 190 ) استفاده شد. این سامانه تک جایگزین ۶ سامانۀ کنترلی که شتاب کمی داشت، شد.
با این حال، این سامانه در ابتدا مشکلاتی نیز داشت که می توان از ایجاد موج در موتور و شرایط سخت برای پرواز فوک - ولف ۱۹۰ نام برد که می توانست شرایط بسیار سختی برای برخاستن و چرخش ایجاد کند.
wiki: واحد فرمان موتور