هییت نظارت ثبت

دانشنامه آزاد فارسی

هیئت نظارت ثبت
از هیئت های مهم در سازمان ثبت. به موجب مادۀ ۶ قانون ثبت، برای رسیدگی به کلیۀ اختلافات و اشتباهات مربوط به امور ثبت اسناد و املاک در مقر هر دادگاه استان هیئتی به نام هیئت نظارت مرکب از رئیس ثبت استان یا قائم مقام او و دو نفر از قضات دادگاه استان به انتخاب وزیر دادگستری تشکیل می شود. هیئت مزبور به کلیۀ اختلافات و اشتباهات مربوط به امور ثبتی در حوزۀ قضایی استان رسیدگی می نماید. موارد صلاحیت هیئت نظارت که در قانون ثبت و آیین نامه های آن به صورت پراکنده آمده است، عبارت است از ۱. رسیدگی به اعتراض به حدود یا حقوق ارتفاقی هنگام ثبت ملک (مادۀ ۲۰ قانون ثبت)؛ ۲. رسیدگی به اختلاف بین اشخاص و ادارۀ ثبت در مورد پذیرش تقاضای ثبت؛ ۳. اشتباهات در جریان عملیات ثبتی یا آگهی نوبتی یا آگهی تحدید حدود؛ ۴. تشخیص تعارض اسناد مالکیت؛ ۵. رسیدگی به اشتباهات در علمیات تفکیکی (بندهای ۱، ۲، ۵ و ۶ مادۀ ۲۵ قانون ثبت اصلاحی ۱۸/۱۰/۱۳۵۱)؛ ۶. رسیدگی و رفع اشکال یا اشتباه که در تنظیم سند پیش آمده است؛ ۷. رسیدگی به اعتراض به نظریۀ رئیس ثبت در مورد شکایت از عملیات اجرایی (مادۀ ۲۲۹ آیین نامۀ اجرای مفاد اسناد رسمی لازم الاجرا مصوب ۱۳۵۵ش). آراء هیئت نظارت ثبت باید مستدل و بدون قید و شرط و مستند به قانون باشد و در آن صریحاً قید شود که قطعی است یا قابل تجدیدنظر (مواد ۱ـ ۵ ـ ۷ـ ۸ آیین نامۀ اجرایی رسیدگی به اسناد مالکیت معارض).

پیشنهاد کاربران

بپرس