هیچکاک در قاب کتابِ گفتارِ سالِ ۱۳۷۰ بهرام بیضایی است دربارهٔ آلفرد هیچکاک و فیلم هایش؛ که در ۱۳۷۴ منتشر شد.
بیضایی در جلسه ای در ۱۲ مهرِ ۱۳۷۰ دربارهٔ هیچکاک سخن گفت و به پرسش های دانشجویانِ مجتمع آموزش فیلمسازی پاسخ داد. سخنانش که ضبط شده بود، پس از ویرایش، در سالِ ۱۳۷۴ به وسیلهٔ انتشارات روشنگران به صورتِ این کتاب منتشر شد. از موضوعاتِ کتاب می توان «شناخت عناصر درام در آثار هیچکاک و چگونگی استفاده از این عناصر، تأثیرات هیچکاک از تئاتر و شکسپیر و شباهتها و تفاوتهای کارهای او با آثار شکسپیر، اهمیت لایه های درونی در صحنه های فیلم، نحوهٔ شرکت داشتن تماشاگر فیلمهای او در بازی، ارتباط شخصیتهای سینمای او با اسطوره ها و اسطوره شناسی در برخی کارهای او، اهمیت و ارزش تدوین، بینش هیچکاک نسبت به زندگی، نحوهٔ نگریستن به تباهی پذیری و مرگ، نقش زنان، خوبی و بدی در شخصیت قهرمانان، مقایسهٔ کارهای او با سینمای ولز، و پایانهای خوش در فیلمهای هیچکاک» را نام برد. [ ۱]
• «. . . با ظرافت و نکته سنجی باورنکردنی از رازهای سینمای هیچکاک برای ما گفت. از موضوعات تماتیک، سبک فیلمسازی، نگاه عاشقانه هیچکاک و شیوه بازی گرفتن او ( هنوز یادم است وقتی از نوع بازی لارنس الیویه در صحنه ای از فیلم ربکا، حرف می زد چگونه تمام سالن را سکوت فراگرفته بود ) . نکاتی که بسیاری از آنها را در هیچ کتاب و مقاله ای نخوانده بودم. »
• آرش خوش خو، ۱۳۸۰[ ۲]
• مصطفی جلالی فخر، ۱۳۹۹[ ۳]
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفبیضایی در جلسه ای در ۱۲ مهرِ ۱۳۷۰ دربارهٔ هیچکاک سخن گفت و به پرسش های دانشجویانِ مجتمع آموزش فیلمسازی پاسخ داد. سخنانش که ضبط شده بود، پس از ویرایش، در سالِ ۱۳۷۴ به وسیلهٔ انتشارات روشنگران به صورتِ این کتاب منتشر شد. از موضوعاتِ کتاب می توان «شناخت عناصر درام در آثار هیچکاک و چگونگی استفاده از این عناصر، تأثیرات هیچکاک از تئاتر و شکسپیر و شباهتها و تفاوتهای کارهای او با آثار شکسپیر، اهمیت لایه های درونی در صحنه های فیلم، نحوهٔ شرکت داشتن تماشاگر فیلمهای او در بازی، ارتباط شخصیتهای سینمای او با اسطوره ها و اسطوره شناسی در برخی کارهای او، اهمیت و ارزش تدوین، بینش هیچکاک نسبت به زندگی، نحوهٔ نگریستن به تباهی پذیری و مرگ، نقش زنان، خوبی و بدی در شخصیت قهرمانان، مقایسهٔ کارهای او با سینمای ولز، و پایانهای خوش در فیلمهای هیچکاک» را نام برد. [ ۱]
• «. . . با ظرافت و نکته سنجی باورنکردنی از رازهای سینمای هیچکاک برای ما گفت. از موضوعات تماتیک، سبک فیلمسازی، نگاه عاشقانه هیچکاک و شیوه بازی گرفتن او ( هنوز یادم است وقتی از نوع بازی لارنس الیویه در صحنه ای از فیلم ربکا، حرف می زد چگونه تمام سالن را سکوت فراگرفته بود ) . نکاتی که بسیاری از آنها را در هیچ کتاب و مقاله ای نخوانده بودم. »
• آرش خوش خو، ۱۳۸۰[ ۲]
• مصطفی جلالی فخر، ۱۳۹۹[ ۳]
wiki: هیچکاک در قاب