هیوندای سانترو ( به انگلیسی: Hyundai Santro ) یک خودروی شهری است که توسط شرکت هیوندای موتور مابین سالهای ۱۹۹۸ تا ۲۰۱۴ و به طور انحصاری از سال ۲۰۱۸ برای برخی بازارها تولید می شود. نسل اول این خودرو تنها نمونه هایی از هیوندای آتوس بودند که نام آنها عوض شده بود؛ اما نسل دوم هویتی مستقل دارد.
نسل نخست سانترو در سال ۱۹۹۸ معرفی و فروش آن از سال ۱۹۹۹ آغاز گردید. این خودرو در اروپا تحت نام هیوندای آتوس پریمیو و در کره جنوبی نیز تحت نام کیا ویستو ارائه گردید.
این خودرو در هند با نام سانترو زیپ از سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۳ تولید می شد.
پس از معرفی کیا پیکانتو به عنوان جانشین کیا ویستو، نسل دوم خودروی سانترو در سال ۲۰۰۳ معرفی شد. این در حالی بود که در بسیاری از نقاط جهان این خودرو به عنوان نمونهٔ فیس لیفت هیوندای آتوس معرفی شده بود که در هند با نام سانترو زینگ از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۴ تولید می شد.
نسل دوم سانترو در ۲۳ اکتبر ۲۰۱۸ در هند رونمایی شد. این نشان دهنده این بود که تولید سانترو در هند پس از چهار سال از قطع تولید آخرین نسل و نزدیک به بیست و پنج سال از آغاز تولید از سر گرفته خواهد شد. این خودرو از لحاظ ابعاد مابین مدل های ایون ( تا سال ۲۰۱۹ ) و آی۱۰ گرند قرار می گرفت. [ ۱]
این خودرو با پیشرانه های زیر ارائه می گردد:
• ۱٫۱ لیتری بنزینی با کد اپسیلون جی۴اچ جی با قدرت ۶۹ اسب بخار و گشتاور ۹۹ نیوتون متر
• ۱٫۱ لیتری دوگانه سوز با کد اپسیلون جی۴اچ جی با قدرت ۶۹ اسب بخار و گشتاور ۹۹ نیوتون متر در حالت بنزین[ توضیح ۱]
گیربکس های این خودرو را نیز نمونه های زیر تشکیل می دهند:
• دستی ۵ سرعته
• نیمه خودکار ۵ سرعته[ ۲]
کمتر از یک ماه پس از عرضه، این خودرو به رکورد فروش ۸٬۵۳۵ دستگاه رسید که این میزان برای رقیب اصلی اش تاتا تیاگو، ۷٬۴۹۲ دستگاه بود. [ ۳]
این خودرو یکی از ۳ خودروی برتر جهان در سال ۲۰۱۹ بود. [ ۴]
سانتروی مونتاژ هند در تست سازمان گلوبال ان سی ای پی در جریان برنامهٔ «اتومبیل های ایمن تر برای هند» تنها ۲ ستاره ایمنی دریافت کرد تا نشان دهد از لحاظ ایمنی خودرویی نامطمئن است. [ ۵]
↑ قدرت نمونهٔ دوگانه در حالت گاز اعلام نشده است.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفنسل نخست سانترو در سال ۱۹۹۸ معرفی و فروش آن از سال ۱۹۹۹ آغاز گردید. این خودرو در اروپا تحت نام هیوندای آتوس پریمیو و در کره جنوبی نیز تحت نام کیا ویستو ارائه گردید.
این خودرو در هند با نام سانترو زیپ از سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۳ تولید می شد.
پس از معرفی کیا پیکانتو به عنوان جانشین کیا ویستو، نسل دوم خودروی سانترو در سال ۲۰۰۳ معرفی شد. این در حالی بود که در بسیاری از نقاط جهان این خودرو به عنوان نمونهٔ فیس لیفت هیوندای آتوس معرفی شده بود که در هند با نام سانترو زینگ از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۴ تولید می شد.
نسل دوم سانترو در ۲۳ اکتبر ۲۰۱۸ در هند رونمایی شد. این نشان دهنده این بود که تولید سانترو در هند پس از چهار سال از قطع تولید آخرین نسل و نزدیک به بیست و پنج سال از آغاز تولید از سر گرفته خواهد شد. این خودرو از لحاظ ابعاد مابین مدل های ایون ( تا سال ۲۰۱۹ ) و آی۱۰ گرند قرار می گرفت. [ ۱]
این خودرو با پیشرانه های زیر ارائه می گردد:
• ۱٫۱ لیتری بنزینی با کد اپسیلون جی۴اچ جی با قدرت ۶۹ اسب بخار و گشتاور ۹۹ نیوتون متر
• ۱٫۱ لیتری دوگانه سوز با کد اپسیلون جی۴اچ جی با قدرت ۶۹ اسب بخار و گشتاور ۹۹ نیوتون متر در حالت بنزین[ توضیح ۱]
گیربکس های این خودرو را نیز نمونه های زیر تشکیل می دهند:
• دستی ۵ سرعته
• نیمه خودکار ۵ سرعته[ ۲]
کمتر از یک ماه پس از عرضه، این خودرو به رکورد فروش ۸٬۵۳۵ دستگاه رسید که این میزان برای رقیب اصلی اش تاتا تیاگو، ۷٬۴۹۲ دستگاه بود. [ ۳]
این خودرو یکی از ۳ خودروی برتر جهان در سال ۲۰۱۹ بود. [ ۴]
سانتروی مونتاژ هند در تست سازمان گلوبال ان سی ای پی در جریان برنامهٔ «اتومبیل های ایمن تر برای هند» تنها ۲ ستاره ایمنی دریافت کرد تا نشان دهد از لحاظ ایمنی خودرویی نامطمئن است. [ ۵]
↑ قدرت نمونهٔ دوگانه در حالت گاز اعلام نشده است.
wiki: هیوندای سانترو