هیوندای توسان ( کره ای: 현대 투싼؛ تلفظ به صورت Tu - són ) یک کراس اوور کامپکت[ ۱] است که توسط خودروسازی کره ای هیوندای از سال ۲۰۰۴ تولید می شود. در خط تولید این برند، توسان در زیر سانتافه و بالاتر از کونا و کرتا قرار دارد. نام این خودرو از شهر توسان، آریزونا گرفته شده است. نسل دوم توسان در چندین بازار از جمله اروپا، استرالیا و چین با نام هیوندای آی ایکس۳۵ به بازار عرضه شد و سپس برای نسل سوم به نام توسان بازگشت. از اولین نسل خود، توسان در کنار کیا اسپورتیج، با پلت فرم ها و موتورهای مشترک توسعه یافته است.
توسان پرفروش ترین مدل شاسی بلند هیوندای است که از زمان عرضه آن در سال ۲۰۰۴، بیش از ۷ میلیون دستگاه در سراسر جهان فروخته شده است. از این تعداد، ۱٫۴ میلیون دستگاه در اروپا فروخته شده است. [ ۲]
هیوندای توسان نسل اول، همان کیا اسپورتیج نسل دوم است که در حد فاصل سال های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۹ به بازارهای جهانی عرضه می شد، پلت فرم مشترک با هیوندای النترا، اشتراک فنی با میتسوبیشی و تجربه بدست آمده از نسل اول کیا اسپورتیج، از عواملی هستند که توسان را به خودروی ساده، نه چندان زیبا و ارزان قیمت مبدل کرده اند. جالب آنکه در سال ۲۰۰۹ دوقلو توسان / اسپورتیج، به عنوان دومین خودرو ارزان قیمت بازار آمریکا رده بندی می شد و از سوی دیگر در گزارش سالانه مجله CONSUMER REPORTS نیز در میان با دوام ترین خودروهای بازار آمریکا جای می گرفت.
نسل اول توسان را نمی توان خودروی زیبایی دانست، طراحی هوشمندانه و متقارن در هر زاویه ای به چشم می خورد، اما ترکیب چراغ های بزرگ و برجسته جلو و جلوپنجره کوچک و کم عرض به چهره خودرو آسیب جبران ناپذیری زده است. البته شرایط برای کیا اسپورتیج نسل دوم اندکی بهتر است، در نمای جانبی نیز پنل های محافظ پلاستیکی که گلگیرهای جلو و عقب و قسمت پایینی درب ها را در بر می گیرند. لازم است ذکر شود که همین صفحات محافظ در عمل بسیار مفید هستند و از آسیب رسیدن به بدنه فلزی خودرو در تصادفات جزئی حد زیادی جلوگیری به عمل می آورند.
نمای عقب نسل اول توسان طراحی خوب و متناسبی دارد که تنها ایراد وارد به آن، نبود خشونت خاص خودروهای SUV و آفرود است، در واقع طراحی ظاهری توسان به خوبی می تواند معرف توانایی های فنی خودرو در گذر از مسیرهای ناهموار باشد و تأکید هیوندای بر شهری بودن نسل اول توسان را به رخ بکشد. نسخه پایه به نام GL از یک موتور ۴ سیلندر تنفس طبیعی به حجم ۲ لیتر با ۱۴۰ اسب بخار قدرت استفاده می کرد که برای آن، یک گیربکس خودکار ۴ سرعته یا دستی ۵ سرعته نیز در نظر گرفته شد.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفتوسان پرفروش ترین مدل شاسی بلند هیوندای است که از زمان عرضه آن در سال ۲۰۰۴، بیش از ۷ میلیون دستگاه در سراسر جهان فروخته شده است. از این تعداد، ۱٫۴ میلیون دستگاه در اروپا فروخته شده است. [ ۲]
هیوندای توسان نسل اول، همان کیا اسپورتیج نسل دوم است که در حد فاصل سال های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۹ به بازارهای جهانی عرضه می شد، پلت فرم مشترک با هیوندای النترا، اشتراک فنی با میتسوبیشی و تجربه بدست آمده از نسل اول کیا اسپورتیج، از عواملی هستند که توسان را به خودروی ساده، نه چندان زیبا و ارزان قیمت مبدل کرده اند. جالب آنکه در سال ۲۰۰۹ دوقلو توسان / اسپورتیج، به عنوان دومین خودرو ارزان قیمت بازار آمریکا رده بندی می شد و از سوی دیگر در گزارش سالانه مجله CONSUMER REPORTS نیز در میان با دوام ترین خودروهای بازار آمریکا جای می گرفت.
نسل اول توسان را نمی توان خودروی زیبایی دانست، طراحی هوشمندانه و متقارن در هر زاویه ای به چشم می خورد، اما ترکیب چراغ های بزرگ و برجسته جلو و جلوپنجره کوچک و کم عرض به چهره خودرو آسیب جبران ناپذیری زده است. البته شرایط برای کیا اسپورتیج نسل دوم اندکی بهتر است، در نمای جانبی نیز پنل های محافظ پلاستیکی که گلگیرهای جلو و عقب و قسمت پایینی درب ها را در بر می گیرند. لازم است ذکر شود که همین صفحات محافظ در عمل بسیار مفید هستند و از آسیب رسیدن به بدنه فلزی خودرو در تصادفات جزئی حد زیادی جلوگیری به عمل می آورند.
نمای عقب نسل اول توسان طراحی خوب و متناسبی دارد که تنها ایراد وارد به آن، نبود خشونت خاص خودروهای SUV و آفرود است، در واقع طراحی ظاهری توسان به خوبی می تواند معرف توانایی های فنی خودرو در گذر از مسیرهای ناهموار باشد و تأکید هیوندای بر شهری بودن نسل اول توسان را به رخ بکشد. نسخه پایه به نام GL از یک موتور ۴ سیلندر تنفس طبیعی به حجم ۲ لیتر با ۱۴۰ اسب بخار قدرت استفاده می کرد که برای آن، یک گیربکس خودکار ۴ سرعته یا دستی ۵ سرعته نیز در نظر گرفته شد.
wiki: هیوندای توسان