هک کردن رشد

دانشنامه عمومی

هک رشد ( به انگلیسی: Growth hacking ) یکی از تکنیک های بازاریابی است برای گسترش تکنولوژی شرکت های نوپا با استفاده از تفکر تحلیلی و سنجه های اجتماعی برای فروش محصولات و به دست آوردن ارائه بهتر. خلق رشد می تواند به عنوان بخشی از اکوسیستم بازاریابی آنلاین دیده شود. خیلی از اوقات هکر رشد از SEO، تحلیل سایت ها، بازاریابی محتوا و تست های A/B استفاده می کند. هکرهای رشد از روش های کم هزینه و جایگزین های مناسب برای بازاریابی سنتی استفاده می کنند؛ به عنوان مثال استفاده از شبکه های اجتماعی و بازاریابی ویروسی به جای خرید تبلیغات از رادیو و تلویزیون و روزنامه در بازاریابی سنتی یکی دیگر از روش های خالق های رشد است. خلق رشد برای استارتاپ ها از درجه اهمیت بالایی برخوردار است همان طور که در اصول تئوری ناب ( Lean ) آمده است که: «اول رشد کن، بعداً بودجه بگیر». شرکت های فیسبوک، توییتر، لینکدین و ایر بی ان بی همه از روش های خلق رشد استفاده کرده اند.
شان الیس در ۲۰۱۰، این مفهوم را ایجاد کرد. او به چندین کمپانی اینترنتی کمک کرده بود تا به رشد خارق العاده ای دست پیدا کنند و زمانی که استارت آپ ها به دنبال رشد تعداد کاربران و مشتریان خود بودند، به سراغ او می رفتند. سین الیس هم در ازای دریافت پول به آن ها استراتژی های اختصاصی برای رشد سریع کسب و کارشان را می داد.
او سیستم های مورد نیاز برای رشد سریع را در شرکت ها راه اندازی می کرد. فرایندها و ایده اصلی را نیز در اختیار مدیران استارت آپ ها قرار می داد و زمانی که می خواست شرکت را ترک کند مشکل اصلی بوجود می آمد! او وقتی به دنبال جایگزین برای خود می گشت، رزومه هایی متفاوت و گاهی نامرتبط دریافت می کرد. خیلی از این افراد مدرک بازاریابی داشتند و با اینکه دارای تجربه کاری هم بودند، ولی همیشه یک چیزی کم داشتند. سین الیس می دانست روشی که برای رشد استارت آپ ها به کار می برد با اصول و تکنیک های سنتی بازاریابی تفاوت دارد و اگر کار را به بازاریابان معمولی بدهد نتیجه خوبی به دست نمی آید.
به طور کلی می توان از موفقیت شرکت Airbnb در هک رشد نکات زیر را برداشت کرد:
• شرکت Airbnb کاری کرد که به هیچ وجه از یک بازاریاب سنتی ساخته نیست؛ چون تکنیک آن ها علاوه بر خلاقیت نیازمند دانش برنامه نویسی بود.
• شرکت Airbnb از محصولش به عنوان وسیله ای برای توزیع هرچه بیشتر خودش استفاده کرد. ادغام سیستم خود با Craigslist عاملی خارجی محسوب نمی شود، بلکه تنها ابزاری فرعی برای این کار بود.
• شرکت Airbnb متوجه شد که مخاطبان هدفی که به دنبالش است، قبلاً در سایت Craigslist وجود داشته اند. پس استراتژی افزایش کاربران خود را اینگونه تعریف کرد.
• شرکت Airbnb ابتکار زیادی به خرج داد. آن ها روش خود را از روی کسی کپی نکردند و قبل از آن ها کسی از سرویس Craigslist این گونه استفاده نکرده بود. آن ها جرات امتحان روشی را داشتند که معلوم نبود موفقیت آمیز باشد.
• شرکت Airbnb با داشتن دانش تخصصی برنامه نویسی و استفاده از روش های مهندسی معکوس موفق به چنین کاری شد.
• شرکت Airbnb برای افزایش کاربران سیستمش از حفره های موجود در بازار استفاده کرد. آن ها به API سایت Craigslist دسترسی نداشتند و نمی توانستند به طور رسمی با آن همکاری کنند؛ پس مرزهای تکنولوژیکی موجود را شکستند و به جلو حرکت کردند.
عکس هک کردن رشد
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

پیشنهاد کاربران

بپرس