هک بزرگ ( انگلیسی: The Great Hack ) یک فیلم مستند به کارگردانی جیهان نجیم و کریم عامر است که به رسوایی فیس بوک - کمبریج آنالیتیکا می پردازد. نجیم و عامر پیش از این مستند، برای مستندهای میدان، اتاق کنترل و استارتاپ. کام نامزد دریافت جایزهٔ اسکار شدند. [ ۱] [ ۲] این مستند برای اولین بار در جشنواره فیلم ساندنس ۲۰۱۹ به نمایش درآمد و در ۲۴ ژوئیه ۲۰۱۹ در نتفلیکس منتشر شد. [ ۳]
دیوید کارول از مدرسهٔ طراحی پارسونز و نیو اسکول، بریتنی کایزر، مدیر سابق توسعهٔ کسب وکار کمبریج آنالیتیکا و کارول کادوالادر، روزنامه نگار تحقیقی بریتانیایی، از شخصیت های محوری این مستند هستند. روایت های آن ها کمک می کند تا اقدامات کمبریج آنالیتیکا در سیاست کشورهای مختلف، به ویژه در کارزار برگزیت و انتخابات آمریکا در سال ۲۰۱۶ مشخص شود.
گروه اس سی ال یک شرکت خصوصی تحقیقاتی و ارتباطات راهبردی بود که به مطالعه و تأثیرگذاری بر رفتار جمعی می پرداخت. این شرکت با ادعای تخصص در جنگ روانی، در عملیات های نظامی و سیاسی اواخر دههٔ ۱۹۹۰ میلادی در سراسر جهان فعالیت می کرد که شامل انتخابات های کشورهای در حال توسعه در اوایل دههٔ ۲۰۰۰ میلادی نیز می شد. با هدف کسب و کار در زمینهٔ انتخابات آمریکا، شرکت تابعهٔ کمبریج آنالیتیکا در سال ۲۰۱۲ تشکیل شد.
در سال ۲۰۱۵، کمبریج آنالیتیکا، شرکت مشاور سیاسی مستقر در بریتانیا، فعالیت خود به نمایندگی از پویش انتخاباتی تد کروز را برای کسب نامزدی جمهوری خواهان آمریکا در سال ۲۰۱۶ آغاز کرد. [ ۴] این شرکت با جمع آوری مجموعه ای از داده های کاربران فیس بوک، از این شبکهٔ اجتماعی به عنوان ابزاری برای «نظارت بر رأی دهندگان سیاسی» استفاده کرد. [ ۵] [ ۶] تحقیقات مستقل در زمینهٔ داده کاوی، همراه با گزارش های افشاگرانه از تأثیر این شرکت بر برگزیت، منجر به بروز رسوایی نفوذ رسانه های اجتماعی در انتخابات سیاسی شد.
در این فیلم، رسوایی کمبریج آنالیتیکال از نگاه افراد مختلف و درگیر در این ماجرا بررسی می شود. [ ۷]
کمبریج آنالیتیکال که شرکت مسئول در این رسوایی به شمار می رود به کلان داده اختصاص داشت. داده های جمع آوری شده قرار بود به عنوان بخشی از راهبرد فروش، شامل فعالیت های گسترده تبلیغاتی می شد که به شیوه ای شخصی برای هر کاربر استفاده شود. نتایج این کارزار به اخلال در سیاست های ایالات متحده و بریتانیا انجامید و ادعاهایی مبنی برهم دستی بنگاه های رسانه های اجتماعی مانند فیس بوک را در پی داشت.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفدیوید کارول از مدرسهٔ طراحی پارسونز و نیو اسکول، بریتنی کایزر، مدیر سابق توسعهٔ کسب وکار کمبریج آنالیتیکا و کارول کادوالادر، روزنامه نگار تحقیقی بریتانیایی، از شخصیت های محوری این مستند هستند. روایت های آن ها کمک می کند تا اقدامات کمبریج آنالیتیکا در سیاست کشورهای مختلف، به ویژه در کارزار برگزیت و انتخابات آمریکا در سال ۲۰۱۶ مشخص شود.
گروه اس سی ال یک شرکت خصوصی تحقیقاتی و ارتباطات راهبردی بود که به مطالعه و تأثیرگذاری بر رفتار جمعی می پرداخت. این شرکت با ادعای تخصص در جنگ روانی، در عملیات های نظامی و سیاسی اواخر دههٔ ۱۹۹۰ میلادی در سراسر جهان فعالیت می کرد که شامل انتخابات های کشورهای در حال توسعه در اوایل دههٔ ۲۰۰۰ میلادی نیز می شد. با هدف کسب و کار در زمینهٔ انتخابات آمریکا، شرکت تابعهٔ کمبریج آنالیتیکا در سال ۲۰۱۲ تشکیل شد.
در سال ۲۰۱۵، کمبریج آنالیتیکا، شرکت مشاور سیاسی مستقر در بریتانیا، فعالیت خود به نمایندگی از پویش انتخاباتی تد کروز را برای کسب نامزدی جمهوری خواهان آمریکا در سال ۲۰۱۶ آغاز کرد. [ ۴] این شرکت با جمع آوری مجموعه ای از داده های کاربران فیس بوک، از این شبکهٔ اجتماعی به عنوان ابزاری برای «نظارت بر رأی دهندگان سیاسی» استفاده کرد. [ ۵] [ ۶] تحقیقات مستقل در زمینهٔ داده کاوی، همراه با گزارش های افشاگرانه از تأثیر این شرکت بر برگزیت، منجر به بروز رسوایی نفوذ رسانه های اجتماعی در انتخابات سیاسی شد.
در این فیلم، رسوایی کمبریج آنالیتیکال از نگاه افراد مختلف و درگیر در این ماجرا بررسی می شود. [ ۷]
کمبریج آنالیتیکال که شرکت مسئول در این رسوایی به شمار می رود به کلان داده اختصاص داشت. داده های جمع آوری شده قرار بود به عنوان بخشی از راهبرد فروش، شامل فعالیت های گسترده تبلیغاتی می شد که به شیوه ای شخصی برای هر کاربر استفاده شود. نتایج این کارزار به اخلال در سیاست های ایالات متحده و بریتانیا انجامید و ادعاهایی مبنی برهم دستی بنگاه های رسانه های اجتماعی مانند فیس بوک را در پی داشت.
wiki: هک بزرگ