[ویکی فقه] ابتدای ظهور پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) در حجاز جامعه در ورطه جهالت خاصی بود تا اینکه حضرت به پیامبری مبعوث شدند که مردم زمان را از جهالت برهانند و دفینه های عقول را بیدار و به سوی کمالات سوق دهند.
جامعه ای که رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلّم) در آن ظهور کرد، جامعه ای یک پارچه نبود، بلکه بر عکس از قبایل، گروه ها و جماعات متفرق و پراکنده ای شکل گرفته بود. این قبایل خود نیز در درون به زیرمجموعه های متخاصمی تقسیم می شدند. فقدان دولت مرکزی و نبود دین واحد سبب شده بود که هیچ گونه وجه هویتی «هویت یعنی آنچه موجب شناسایی شخص باشد. به نقل از: معین، محمد، فرهنگ فارسی» «هویت در معنای اجتماعی آن می تواند آن ساختار و یا شکل و قالبی باشد که موجب شناسایی جامعه گردد» مشترکی نداشته باشند و لذا بخش مهمی از حیات سیاسی – اجتماعی آنها در تخاصم و جنگ با یک دیگر سپری می شد.
شاخص هویت اسلامی
با تلاش رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلّم) این جامعه متفرق و پراکنده به جامعه ای یک دست با هویت اسلامی تبدیل شد که شاخصه های آن عبارتند از:
← نفی نژادپرستی و قومیت گرایی
۱. ↑ معین، محمد، فرهنگ فارسی، ج۴، ص۵۱۰۷، تهران، امیر کبیر، ۱۳۸۰.۲. ↑ حجرات/سوره۴۹، آیه۱۳ .
...
جامعه ای که رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلّم) در آن ظهور کرد، جامعه ای یک پارچه نبود، بلکه بر عکس از قبایل، گروه ها و جماعات متفرق و پراکنده ای شکل گرفته بود. این قبایل خود نیز در درون به زیرمجموعه های متخاصمی تقسیم می شدند. فقدان دولت مرکزی و نبود دین واحد سبب شده بود که هیچ گونه وجه هویتی «هویت یعنی آنچه موجب شناسایی شخص باشد. به نقل از: معین، محمد، فرهنگ فارسی» «هویت در معنای اجتماعی آن می تواند آن ساختار و یا شکل و قالبی باشد که موجب شناسایی جامعه گردد» مشترکی نداشته باشند و لذا بخش مهمی از حیات سیاسی – اجتماعی آنها در تخاصم و جنگ با یک دیگر سپری می شد.
شاخص هویت اسلامی
با تلاش رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلّم) این جامعه متفرق و پراکنده به جامعه ای یک دست با هویت اسلامی تبدیل شد که شاخصه های آن عبارتند از:
← نفی نژادپرستی و قومیت گرایی
۱. ↑ معین، محمد، فرهنگ فارسی، ج۴، ص۵۱۰۷، تهران، امیر کبیر، ۱۳۸۰.۲. ↑ حجرات/سوره۴۹، آیه۱۳ .
...
wikifeqh: هویت_اسلامی_در_جامعه_نبوی