هوکِر، اِستنلی جورج (۱۹۰۷ـ۱۹۸۴)(Hooker, Stanley George)
مهندس انگلیسی. مسئول اجرای پروژه های ابداع و ساخت موتورهای هواپیما، ازجمله موتور توربینی ملخ دارپروتئوس(۱۹۵۷)، موتور توربوجتاورفئوس(۱۹۵۸)، موتور توربوفنبا پیش رانۀ برداری پگاسوس، موتور توربوجت المپ، و موتور توربوفن آربی ـ ۲۱۱ بود. در ۱۹۷۴ لقب سر گرفت. در شیرنس، واقع در کِنت، زاده شد و در کالج سلطنتیلندن، و آکسفورد درس خواند. از ۱۹۳۸، در شرکت رولز رویسو نیز در شرکت هواپیماسازی بریستولکار می کرد که در ۱۹۶۶ در رولز رویس ادغام شد. هوکر انواع پُرخوراندۀ موتور مرلینرا ابداع کرد که در جنگ جهانی دوم روی بسیاری از هواپیماهای متفقین نصب شد. در دهۀ ۱۹۴۰، مسئول پروژۀ ساخت موتور توربوجت ویتلدبلیو ۲بی و موتورهای درِوِنتبود. دو موتور از نوع اخیر روی هواپیمایی نصب شد که در ۱۹۴۶، رکورد سرعت را شکست. موتور پگاسوس با پیش رانۀ برداری روی هواپیمای رزمی عمودپرواز هری یرنصب شد. توربوجت المپ، که سرانجام روی هواپیمای مسافری مافوق صوتِ کنکورد نصب شد، در ۱۹۴۶ پا به عرصه گذاشت. در این موتور از دو کمپرسور مستقل استفاده می شد که با دو توربین مستقل کار می کردند و به موتور تراکم بالا، که از لحاظ صرفه جویی در مصرف سوخت مهم بود، انعطاف پذیری زیاد می دادند. موتور توربوفن آربی ـ ۲۱۱، در آغاز کم صداترین و کم مصرف ترین موتوری بود که روی هواپیماهای مسافری نصب شده بود. این موتور با قطعاتی مجزا طراحی شد و درنتیجه، تعویض قطعات آن به آسانی صورت می گرفت.
مهندس انگلیسی. مسئول اجرای پروژه های ابداع و ساخت موتورهای هواپیما، ازجمله موتور توربینی ملخ دارپروتئوس(۱۹۵۷)، موتور توربوجتاورفئوس(۱۹۵۸)، موتور توربوفنبا پیش رانۀ برداری پگاسوس، موتور توربوجت المپ، و موتور توربوفن آربی ـ ۲۱۱ بود. در ۱۹۷۴ لقب سر گرفت. در شیرنس، واقع در کِنت، زاده شد و در کالج سلطنتیلندن، و آکسفورد درس خواند. از ۱۹۳۸، در شرکت رولز رویسو نیز در شرکت هواپیماسازی بریستولکار می کرد که در ۱۹۶۶ در رولز رویس ادغام شد. هوکر انواع پُرخوراندۀ موتور مرلینرا ابداع کرد که در جنگ جهانی دوم روی بسیاری از هواپیماهای متفقین نصب شد. در دهۀ ۱۹۴۰، مسئول پروژۀ ساخت موتور توربوجت ویتلدبلیو ۲بی و موتورهای درِوِنتبود. دو موتور از نوع اخیر روی هواپیمایی نصب شد که در ۱۹۴۶، رکورد سرعت را شکست. موتور پگاسوس با پیش رانۀ برداری روی هواپیمای رزمی عمودپرواز هری یرنصب شد. توربوجت المپ، که سرانجام روی هواپیمای مسافری مافوق صوتِ کنکورد نصب شد، در ۱۹۴۶ پا به عرصه گذاشت. در این موتور از دو کمپرسور مستقل استفاده می شد که با دو توربین مستقل کار می کردند و به موتور تراکم بالا، که از لحاظ صرفه جویی در مصرف سوخت مهم بود، انعطاف پذیری زیاد می دادند. موتور توربوفن آربی ـ ۲۱۱، در آغاز کم صداترین و کم مصرف ترین موتوری بود که روی هواپیماهای مسافری نصب شده بود. این موتور با قطعاتی مجزا طراحی شد و درنتیجه، تعویض قطعات آن به آسانی صورت می گرفت.
wikijoo: هوکر،_استنلی_جورج_(۱۹۰۷ـ۱۹۸۴)