هوندا از سال ۱۹۶۴ در بازه های زمانی مختلف به عنوان شرکت کننده، سازنده و تأمین کنندهٔ پیشرانه در مسابقات فرمول یک شرکت کرده است. مشارکت هوندا در فرمول یک از فصل ۱۹۶۴ آغاز شد، و در فصل ۱۹۶۵ نخستین پیروزی خود را در جایزه بزرگ مکزیک کسب کرد. پس از کسب موفقیت های بیشتر با همراهی جان سورتیس، هوندا به دلیل سختی های فروش خودروهای جاده ای در ایالات متحده و همچنین تصادف مرگبار رانندهٔ هوندا، یو شلسر، در پایان فصل ۱۹۶۸ از مسابقات کنار کشید. [ ۳]
هوندا در فصل ۱۹۸۳ به عنوان تأمین کنندهٔ پیشرانه به فرمول یک برگشت و این بازگشت شروع دورهٔ موفقیت آمیزی برای هوندا بود. پس از پیروزی در مسابقه ها در فصل های ۱۹۸۴ و ۱۹۸۵، موتورهای هوندا بین سال های ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۱ هر سال با تیم های ویلیامز و مک لارن موفق به کسب مقام قهرمانی سازندگان، و بین سال های ۱۹۸۷ تا ۱۹۹۱ هر سال با نلسون پیکه، آیرتون سنا و آلن پروست توانست مقام قهرمانی رانندگان جهان را کسب کند. هوندا پس از دستیابی به اهداف خود، در پایان فصل ۱۹۹۲ از مسابقات کنار کشید.
هوندا در فصل ۲۰۰۰ دوباره به مسابقات فرمول یک برگشت و به تأمین موتور برای تیم بریتیش امریکن ریسینگ ( BAR ) پرداخت. تیم بی ای آر - هوندا در فصل ۲۰۰۴ جایگاه دوم را در رده بندی قهرمانی سازندگان کسب کرد، و تا پایان فصل ۲۰۰۵ هوندا تیم بی ای آر را خریداری کرد و این تیم برای فصل ۲۰۰۶ به تیم هوندا تبدیل شد. پس از سپری کردن یک فصل خوب در ۲۰۰۶ که در آن جنسون باتن پیروز جایزه بزرگ مجارستان شد، هوندا در دسامبر ۲۰۰۸ اعلام کرد که این تیم به علت مشکلات ناشی از بحران مالی جهانی، و در پی سپری کردن دو فصل سخت در سال های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸، فوراً از مسابقات فرمول یک خارج خواهد شد. [ ۴]
هوندا در مهٔ ۲۰۱۳ تصمیم خود مبنی بر بازگشت به این ورزش تحت توافقی با مک لارن جهت تأمین واحد قدرت را اعلام کرد. [ ۵] نخستین آزمون های انجام شده با موتورهای هوندا نشان داد که این موتورها رقابتی نیستند و هوندا در حالی که مشغول توسعهٔ پیشرانه های خود بود، سه سال نخست حضور دوبارهٔ خود در فرمول یک را تحت موشکافی سخت انظار عمومی سپری کرد. مک لارن و هوندا پس از سه سال از یکدیگر جدا شدند؛ با این حال تورو روسو موافقت کرد که برای فصل ۲۰۱۸ از موتورهای هوندا به عنوان یک پوشش ظاهری کارخانه ای استفاده کند. [ ۶] پس از پشت سر گذاشتن یک فصل موفقیت آمیز با تورو روسو، و با توجه به روند سریع و توانمند هوندا در توسعهٔ موتورهای خود، رد بول ریسینگ نیز موافقت کرد که برای فصل ۲۰۱۹ موتورهای هوندا را مورد استفاده قرار دهد. نخستین پیروزی موتورهای هوندا در دوران موتورهای هایبرید، در جایزه بزرگ اتریش محقق شد و پس از چندین قدرت نمایی بسیار موفق، واحد قدرت هوندا در حال حاضر یکی از موتورهای پیشتاز در مسابقات فرمول یک محسوب می شود. [ ۷]
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفهوندا در فصل ۱۹۸۳ به عنوان تأمین کنندهٔ پیشرانه به فرمول یک برگشت و این بازگشت شروع دورهٔ موفقیت آمیزی برای هوندا بود. پس از پیروزی در مسابقه ها در فصل های ۱۹۸۴ و ۱۹۸۵، موتورهای هوندا بین سال های ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۱ هر سال با تیم های ویلیامز و مک لارن موفق به کسب مقام قهرمانی سازندگان، و بین سال های ۱۹۸۷ تا ۱۹۹۱ هر سال با نلسون پیکه، آیرتون سنا و آلن پروست توانست مقام قهرمانی رانندگان جهان را کسب کند. هوندا پس از دستیابی به اهداف خود، در پایان فصل ۱۹۹۲ از مسابقات کنار کشید.
هوندا در فصل ۲۰۰۰ دوباره به مسابقات فرمول یک برگشت و به تأمین موتور برای تیم بریتیش امریکن ریسینگ ( BAR ) پرداخت. تیم بی ای آر - هوندا در فصل ۲۰۰۴ جایگاه دوم را در رده بندی قهرمانی سازندگان کسب کرد، و تا پایان فصل ۲۰۰۵ هوندا تیم بی ای آر را خریداری کرد و این تیم برای فصل ۲۰۰۶ به تیم هوندا تبدیل شد. پس از سپری کردن یک فصل خوب در ۲۰۰۶ که در آن جنسون باتن پیروز جایزه بزرگ مجارستان شد، هوندا در دسامبر ۲۰۰۸ اعلام کرد که این تیم به علت مشکلات ناشی از بحران مالی جهانی، و در پی سپری کردن دو فصل سخت در سال های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸، فوراً از مسابقات فرمول یک خارج خواهد شد. [ ۴]
هوندا در مهٔ ۲۰۱۳ تصمیم خود مبنی بر بازگشت به این ورزش تحت توافقی با مک لارن جهت تأمین واحد قدرت را اعلام کرد. [ ۵] نخستین آزمون های انجام شده با موتورهای هوندا نشان داد که این موتورها رقابتی نیستند و هوندا در حالی که مشغول توسعهٔ پیشرانه های خود بود، سه سال نخست حضور دوبارهٔ خود در فرمول یک را تحت موشکافی سخت انظار عمومی سپری کرد. مک لارن و هوندا پس از سه سال از یکدیگر جدا شدند؛ با این حال تورو روسو موافقت کرد که برای فصل ۲۰۱۸ از موتورهای هوندا به عنوان یک پوشش ظاهری کارخانه ای استفاده کند. [ ۶] پس از پشت سر گذاشتن یک فصل موفقیت آمیز با تورو روسو، و با توجه به روند سریع و توانمند هوندا در توسعهٔ موتورهای خود، رد بول ریسینگ نیز موافقت کرد که برای فصل ۲۰۱۹ موتورهای هوندا را مورد استفاده قرار دهد. نخستین پیروزی موتورهای هوندا در دوران موتورهای هایبرید، در جایزه بزرگ اتریش محقق شد و پس از چندین قدرت نمایی بسیار موفق، واحد قدرت هوندا در حال حاضر یکی از موتورهای پیشتاز در مسابقات فرمول یک محسوب می شود. [ ۷]
wiki: هوندا در فرمول یک